Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
De är mycket enkla att ta sticklingar från. Jag sätter dem i vatten tills de fått fina rötter. Minst 5 sticklingar behövs för att man ska få en hyfsat fyllig planta. Gärna fler.
Fem sticklingar per planta??

Jag brukar sätta en och det kommer alltid rotskott så att det till slut växer från 2-3 ställen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fem sticklingar per planta??

Jag brukar sätta en och det kommer alltid rotskott så att det till slut växer från 2-3 ställen.

Jag tycker att det (iaf i början) bara blir en lång ranka av det. Jag vill ha en riktigt fyllig planta när jag har gullranka. Min stora gullranka (föräldern till de andra jag har) köpte jag 3 små plantor i butik och satte i samma kruka. Så jag sätter alltid flera sticklingar i samma kruka för fin fyllighet.
 
Nu när jag går igenom orkideérna extra noga var jag egentligen på väg att slänga en planta som jag trodde jag haft livet av, bara för att upptäcka att den istället för att blomma om på sin enda, gröna blomstängel har börjat producera småplantor istället för knoppar. :love:
Vad gör jag nu?! 😱
 
Fem sticklingar per planta??

Jag brukar sätta en och det kommer alltid rotskott så att det till slut växer från 2-3 ställen.

Haha, jag sätter 12-15 sticklingar per kruka - jag vill ha en TJOCK växt, med många rankor som växer ner

Inte världens bästa bild, men detta är min senaste skapelse, typ 15 sticklingar häri
20210826_223433.jpg
 
Nu när jag går igenom orkideérna extra noga var jag egentligen på väg att slänga en planta som jag trodde jag haft livet av, bara för att upptäcka att den istället för att blomma om på sin enda, gröna blomstängel har börjat producera småplantor istället för knoppar. :love:
Vad gör jag nu?! 😱

Åh en bebis! Jag brukar vänta tills de har lite rötter, sen sätta i en egen kruka med sån där mossa som jag inte kan stava till. Spangum typ? Det har funkat.
Läste nån gång att det är döende plantor som ynglar av sig.
 
Åh en bebis! Jag brukar vänta tills de har lite rötter, sen sätta i en egen kruka med sån där mossa som jag inte kan stava till. Spangum typ? Det har funkat.
Läste nån gång att det är döende plantor som ynglar av sig.
Jag har fått typ rotskott tidigare av friska plantor och det var ju enkelt att hantera, men den här är helt klart så gott som död och har puttat ut flera skott längsmed stängeln. Så jag kan lämna dem där ett tag till kanske?
 
Men hur ser den ut om ett år? Med alla rotskott, får allt ens plats i krukan?

Den dagen, den sorgen!
Mina äldsta bebisar har jag gett bort till vänner, så vet inte hur de ser ut, men om något behöver flytta till en större kruka eller delas i två om ett år så gör jag det då :)

Generellt sett så har jag inte heller märkt någon större mängd rotskott heller, utan det växer bara långa armar
 
Växtbelysning för en nybörjare.

Fick en växtlampa av min mor i julas men den lyser så skarpt/hårt att det inte funkar. Går inte att ha på den utan att det ser ut som om jag gör helrenovering eller utför operation i vardagsrummet. Blir insyn rakt in i lägenheten också, inte kul.

Är det så skarpt växtlampor lyser? Hur har ni andra löst det? Låst in växterna i ett stängt rum med nerdragna persienner?
 
Hjälp!!! Är det någon som vet vad det är för äckligt som invaderat min finaste elefantöra? Jag lämnade den med svärmor i 5 veckor (det misstaget gör jag inte om) och den har fått alldeles för mycket vatten. Själva växten ser som tur är rätt välmående ut, men i jorden ser det ut såhär:

20210829_131452.jpg


Ser ju jävligt äckligt ut måste jag säga :wtf::yuck:

När jag rotar runt i jorden hittar jag en massa små vita kryp som far runt, men jag kan inte se att det sitter något på bladen eller stammen. Skotten ser också ok ut. Har dock lite halvt panik just nu :cry:
 
Hjälp!!! Är det någon som vet vad det är för äckligt som invaderat min finaste elefantöra? Jag lämnade den med svärmor i 5 veckor (det misstaget gör jag inte om) och den har fått alldeles för mycket vatten. Själva växten ser som tur är rätt välmående ut, men i jorden ser det ut såhär:

Visa bifogad fil 76126

Ser ju jävligt äckligt ut måste jag säga :wtf::yuck:

När jag rotar runt i jorden hittar jag en massa små vita kryp som far runt, men jag kan inte se att det sitter något på bladen eller stammen. Skotten ser också ok ut. Har dock lite halvt panik just nu :cry:
Har du plockat i jorden? Det ser ju ut som rötter med någon beläggning på tycker jag, men jag kanske inte kan zoma in tillräckligt. 😅 De små djuren är förmodligen hoppstjärtar och i så fall är de mer nyttiga än någonting annat, och de älskar fukt så de har säkert flyttat in på grund av övervattning.
 
Har du plockat i jorden? Det ser ju ut som rötter med någon beläggning på tycker jag, men jag kanske inte kan zoma in tillräckligt. 😅 De små djuren är förmodligen hoppstjärtar och i så fall är de mer nyttiga än någonting annat, och de älskar fukt så de har säkert flyttat in på grund av övervattning.
Jag funderade lite på om det kunde vara rötterna faktiskt, men tycker liksom att de ser ut som maskar/larver i vissa vinklar :laugh: Ska försöka ta en bättre bild!

Vore ju fantastiskt skönt om det inte var någon skada som så!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag funderade lite på om det kunde vara rötterna faktiskt, men tycker liksom att de ser ut som maskar/larver i vissa vinklar :laugh: Ska försöka ta en bättre bild!

Vore ju fantastiskt skönt om det inte var någon skada som så!
Lyft lite i dem med en gaffel om du inte vill göra det med fingrarna, så får du se! Jag tippar på rötterna som blivit exponerade på grund av övervattning. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 800
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp