Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in lite här också. :)

Efter att ha haft orkidésamling för x-antal år sedan, bränt ut mig och kastat hela samlingen, så har jag nu fyra vanliga Phalaenopsis-hybrider igen (det var så vansinnet började förra gången... :cautious:).

Tänkte jag ska försöka ta hand om dessa fyra nu och inte börja med någon ny samling. Två har köpts in på Blomsterlandet och två smög ner i korgen när vi var på IKEA i helgen.

Av dessa tre, så var den första i sämst skick. Stod i småsmul och hade inte mycket till rötter. Tog hand om den under vintern och den började få nya rötter när det började bli ljusare. Planterade om de två första i början av mars och de ser båda ut att klara det fint, även den som inte var i så fint skick.

De andra två från IKEA var väldigt fina i allmänhet, men helt snustorra och fick sig ett rejält rotbad. I alla fall den ena behöver planteras om den med, men den mindre av dem klarar sig till nästa år tror jag.

Får försöka att få tummen och och fota dem och lägga upp bilder senare. Älskar orkidéer fast bara vissa sorter. Det är tur det för annars skulle jag lätt drunkna i dem igen. :rofl:
 
Min gamla Frog in a Blender har äntligen vaknat. Trodde den dött men jag var nog bara lite för tidig med att ställa fram den. Man ska inte ha så bråttom jämt..

DSC_71503.JPG
 
Måste visa min kära monstera variegata! Köpte en nästan helt grön stickling, bara lite vita prickar, det var allt jag hade råd med. Och kolla bara på senaste bladet, alltså jag dööör! :love:
 

Bifogade filer

  • 20220327_182747.jpg
    20220327_182747.jpg
    315,8 KB · Visningar: 34
Tog kort på orkidéerna idag. Ber om ursäkt för bildkvalitet och så, men det syns hur blommorna ser ut i alla fall.


Den första är Phalaenopsisen jag köpte på Blomsterlandet och den som inte hade så många rötter att hurra för, men som nu verkar växa på fint (egentligen borde jag ha kapat stängeln och låtit den fokusera helt på nya rötter, men men):

1648464242053.png
 
Hoppsan, fick bara lägga in en bild per meddelande visst.

Den andra Phalaenopsisen var en av resterna från Blomsterlandets alla hjärtans-dag special. Hade tre stänglar där blommorna slokade på två så jag tog bort dessa och sparade en. Den var i fint skick när jag köpte den (minus lite slokande blommor) och verkar trivas bra hittills:

1648464518886.png
 
Och den sista Phalaenopsisen så ska jag sluta spamma tråden för idag. :rofl: Även den smög ner i korgen (vet inte hur de lyckades) och även denna välväxt och blommorna hade inte börjat sloka som de gjorde på många av den andra, troligtvis för att den stod längre in från kanten och inte hade torkat lika snabbt som de andra gissar jag (och ändå var båda orkidéerna snustorra i substratet):

1648464845746.png
 
Så fina orkidéer! Älskar de vita med mörka prickar. :love:
Blev riktigt nöjd med den! Tyckte den hade lagom mycket prickar i förhållande till det vita. :D Hade förut en Phalaenopsis stuartiana och skulle nog vilja ha en sådan igen. Vet inte hur nöjd den skulle vara utan luftfuktare dock eftersom det ju inte är en hybrid.
 
En ny form av variegata? ( :D )
20220331_151850.jpg

Ska fara och köpa på mig blommor nångång i maj, det är extremt tomt här hemma :( tidigare hade jag ju en djungel.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag har ärvt en gammal phalaenopsis av en kollega, som visar sig ha gula blommor och dofta. Jag har alltid trott phalaeopsis är doftlösa, är det bara de gula som doftar eller är det vanligt?
 
@TisseTass Jag har bestämt mig för att sky orkidéer men de låter ju spännande när du skriver om dem :D

Här hemma har jag haft massdöd och trips i vinter (uppmuntrande att man får dem i januari på en gammal trotjänare utan att ha släpat hem nytt). Letade pelargon när jag skulle pynta trapphuset inför bostadsförsäljning men det var för tidigt så har istället blivit med begonia. Överlevt vanvården efter visningen och blivit upptagen i familjen och intagen idag.

Just det, fått en hibiskus också! Jätteglad inledningsvis, men ack, spinn på den. Inte mitt gröna år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 418
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 475
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp