Bukefalos 28 år!

Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
2 orkidéer har luftskott och min 3'åriga clivia (ett yngel från min mor som har moderplantan) är på väg att blomma för första gången :up:

Visa bifogad fil 88197
Åh, clivia var jag jätteinne på förut! Tycker de är så himla fina. :love:


Jag har ärvt en gammal phalaenopsis av en kollega, som visar sig ha gula blommor och dofta. Jag har alltid trott phalaeopsis är doftlösa, är det bara de gula som doftar eller är det vanligt?
En del har doft och en del har det inte. Den stora rosa jag har doftar svagt av rosor när solen ligger på och min kompis har två Phalaenopsis som doftar. Det verkar vara mest vanligt att de inte doftar dock.


@TisseTass Jag har bestämt mig för att sky orkidéer men de låter ju spännande när du skriver om dem :D

Här hemma har jag haft massdöd och trips i vinter (uppmuntrande att man får dem i januari på en gammal trotjänare utan att ha släpat hem nytt). Letade pelargon när jag skulle pynta trapphuset inför bostadsförsäljning men det var för tidigt så har istället blivit med begonia. Överlevt vanvården efter visningen och blivit upptagen i familjen och intagen idag.

Just det, fått en hibiskus också! Jätteglad inledningsvis, men ack, spinn på den. Inte mitt gröna år.
De är långsamma vilket kan vara väldigt frustrerande, men de är i regel väldigt lättskötta så länge man inte vattnar för ofta. I regel behöver de en period med lite lägre temperaturer för att blomma (brukar räcka med att de står i ett fönster för denna temperatursänkning). Detta gäller i alla fall Phalaenopsis. Finns många olika orkidéer trots allt. :D

När jag hade min samling så hade jag en hybrid, Dtps. Tzu Chiang Orange, som blommade konstant i över ett år. De växer långsamt och är utan blommor länge, men beroende på vilken hybrid det är så kan de blomma rejält och länge när de väl blommar.

Själv kan jag inte få "lätta" krukväxter att växa bra för fem öre istället. De brukar stendö. :rofl:
 
Nu har jag bara tre Phalar kvar. Upptäckte idag att bladen på den minsta orkidén från IKEA inte såg roliga ut alls, så jag tog fuktigt papper och torkade av ett blad, hittade en röd prick som såg suspekt ut och halade fram luppen. Falskt spinn. :rage:

Hela plantan var angripen så den åkte snabbt ner i sopkorgen och nu återstår att se om de andra tre också fått objudna hyresgäster. :mad:
 
Vattnade halft ihjäl denna :(
Ajaj00.jpg

Den behövde tydligen inte så mkt vatten när det står en luftfuktare i rummet. :idea: Tycker skelettskölderna är svåra. Mycket som lätt blir fel, men de är så fina att jag fortsätter försöka ändå.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vattnade halft ihjäl denna :(
Visa bifogad fil 88518
Den behövde tydligen inte så mkt vatten när det står en luftfuktare i rummet. :idea: Tycker skelettskölderna är svåra. Mycket som lätt blir fel, men de är så fina att jag fortsätter försöka ändå.

Jag tycker att min är rätt anspråkslös. Den får en slurk vatten två gånger i veckan. Då har den hunnit torka upp mellan. Men jag har å andra sidan ingen luftfuktare i rummet. Det är nog rätt torr luft. Men den lever. Växer inte så mycket men det gör de kanske inte.
 
Jag tycker att min är rätt anspråkslös. Den får en slurk vatten två gånger i veckan. Då har den hunnit torka upp mellan. Men jag har å andra sidan ingen luftfuktare i rummet. Det är nog rätt torr luft. Men den lever. Växer inte så mycket men det gör de kanske inte.
Vad skönt! Ska passa mig för att vattna dem för mycket i fortsättningen. Mina verkar inte klara av inomhusluften här, fick ha en påse över dem innan jag satte igång luftfuktaren. :eek: Sen blir bladen fula så fort det kommer ljus på dem typ. Tillslut lär jag väl mig hur de vill ha det, hoppas jag...
 
Vad skönt! Ska passa mig för att vattna dem för mycket i fortsättningen. Mina verkar inte klara av inomhusluften här, fick ha en påse över dem innan jag satte igång luftfuktaren. :eek: Sen blir bladen fula så fort det kommer ljus på dem typ. Tillslut lär jag väl mig hur de vill ha det, hoppas jag...

Min står 1 m från ett söderfönster med en tunn gardin mellan. Den ser ut att vara nöjd. På ett bord så den har inte ett varmt element precis under sig. Det kanske är det den inte gillar?
 
Min står 1 m från ett söderfönster med en tunn gardin mellan. Den ser ut att vara nöjd. På ett bord så den har inte ett varmt element precis under sig. Det kanske är det den inte gillar?
Mina står kanske en halvmeter in i sydost läge, så de får nog ingen varm torrluft in under sig de heller. Men det kan mycket väl ha varit därför de var sura förra gången de ville dö.
 
Vad skönt! Ska passa mig för att vattna dem för mycket i fortsättningen. Mina verkar inte klara av inomhusluften här, fick ha en påse över dem innan jag satte igång luftfuktaren. :eek: Sen blir bladen fula så fort det kommer ljus på dem typ. Tillslut lär jag väl mig hur de vill ha det, hoppas jag...
Min mådde kanon tills jag tröttnade på den efter flera år och sålde den. Stod bredvid/i ett norrfönster och vattnades med ojämn mängd vatten två gånger i veckan 😊
 
Titta vad roligt (?) Projrkt jag hittat - grannen hade lämnat en del krukväxter på gatan, så jag bestämde mig för att ta de här två hem!

Helt klart i beroende ac lite kärlek - båda är otroligt rotbundna, men jag tror starka och väletablerade - ormtungan har to.m. ny växt, så jag hoppas de kan återhämta sig.

Någon som har expert tips på orkidéer eller ormtungor? Kommer googla lite till helgen men tar gärna emot tips!
 

Bifogade filer

  • 20220405_154251.jpg
    20220405_154251.jpg
    232,8 KB · Visningar: 44
  • Hjärta
Reactions: Sel
Har klippt av de bruna delarna och tvättat båda och de ser mycket fräschare ut redan. Har också torkat dem med neem olja, men kommer försöka karantän de i en vecka eller två.

Någon som har tips om hur jag ska plantera om orkidéer? Den håller ju på att klättra ur sin nuvarande kruka, är det bara TT plantera om djupare i en ny kruka?
 

Bifogade filer

  • 20220405_155141.jpg
    20220405_155141.jpg
    205,9 KB · Visningar: 46
Vattnade halft ihjäl denna :(
Visa bifogad fil 88518
Den behövde tydligen inte så mkt vatten när det står en luftfuktare i rummet. :idea: Tycker skelettskölderna är svåra. Mycket som lätt blir fel, men de är så fina att jag fortsätter försöka ändå.
Jag klippte ner mina ända ner tills där var ca 10 cm stam kvar o satte på tork över vintern, både tripsangrepp och hängig.
Nu kommer där nya skott på hela stammen så det ska bli intressant och se hur den kämpar på. Har lyckats få mina att blomma flera gånger också.
Låta torka ut, plantera om 1-2 ggr/år, gödning någon gång i månaden och sen en del sol.
Det är vad som fungerat på mina
 
Någon som är duktig på palettsorter? Jag beställde två mixar med frön men jag har ingen aning om vad det är för sorter på dom som jag har drivit upp.
 
Har klippt av de bruna delarna och tvättat båda och de ser mycket fräschare ut redan. Har också torkat dem med neem olja, men kommer försöka karantän de i en vecka eller två.

Någon som har tips om hur jag ska plantera om orkidéer? Den håller ju på att klättra ur sin nuvarande kruka, är det bara TT plantera om djupare i en ny kruka?
Jag kan absolut ingenting om orkideér egentligen, men jag har bara planterat om mina projekt och satt ned dem lite djupare. Inte för djupt bara. Och köp gärna barkblandning av god kvalitet, jag upplever att den som finns som "standard" i butik är typ 70% lecakulor, ingenting att hänga i julgranen.
 
Jag klippte ner mina ända ner tills där var ca 10 cm stam kvar o satte på tork över vintern, både tripsangrepp och hängig.
Nu kommer där nya skott på hela stammen så det ska bli intressant och se hur den kämpar på. Har lyckats få mina att blomma flera gånger också.
Låta torka ut, plantera om 1-2 ggr/år, gödning någon gång i månaden och sen en del sol.
Det är vad som fungerat på mina

Har du någon bild? Jag har aldrig hört talas om att de kan börja växa på stam, mina vissnar ner till en liten tuva när de får ta en viloperiod och sen börjar de om med nya stjälkar. 🤔 (Har aldrig fått amazonican att blomma, men Black Velvet gör det då och då. Och sätter bulber. 😍)

Mina alocasior (kan bara ha de mindre arterna, men de är åtminstone fem nu!) är lättskötta om jag planterat om dem till riktigt luftig jord. Att stå blöt dödar dem, och jag är väl dålig på att avväga vatten så om jag försöker få dem att torka "lagom" i vanlig, kompakt jord så blir det inte bra. De står i västfönster med extra belysning på vintern, och jag försöker hålla luftfuktigheten uppe där eftersom de delar plats med en del kinkiga ormbunkar och hoyor.

Ibland dvalar de, och då får de vila som en liten torr tuva innan jag sätter igång dem försiktigt igen. Tycker tyvärr att de är svåra att få igång bra igen (det är det där med att vattna yttepyttelite men ändå inte torka ut helt 🙄), men när man lyckas blir det fin tillväxt och många nya bulber.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 348
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 009
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 545
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp