Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satsade alldeles för mycket på gullrankan :rofl::rofl:
Visa bifogad fil 48442
Nu är den omplanterad också :D Det var jäkla mycket onödiga rötter däri krukan.
Jag kan ha tagit kål på min pappas mångåriga gullranka som jag provade att plantera om häromdagen :o:o:nailbiting: Bladen ser verkligen inte glada ut.

Får vänta och se, annars får jag köpa en ny innan pappa kommer tillbaka :angel:
Visa bifogad fil 48682
Den ser verkligen inte glad ut 😅😅😅
Förutom den lilla biten som jag stoppade ned som inte hade några rötter :confused::cautious:
Men jag håller mig kall!
Om någon är nyfiken över hur det gick med denna stackars gullranka :angel::rofl:
Så överlevde den!
20220331_181828.jpg

Växer på fint och bjöd på lite mera mönstrade blad :up:
 
Lacunosa 'Royal Flush' är nyss nerklippt pga en olycka, men brukar vara lika benägen att blomma som sina syskon. Bladen är helt omöjliga att fånga på bild; mörklila med metallicskimmer och mycket silver. :love: Om jag blev tvungen att välja en enda av mina växter blir det nog den...

20220401_184238.jpg



(Det är alltså de små lila och mörkgröna bladen i hoyakaoset. :angel: De variegerade är nog samma carnosa som jag redan postat bilder på blommor från, och sen är det en lacunosa (aka "krohniana") super silver som är lite seg på att att sätta fart och växa...)
 
Här är sovrumsorgien, får trassla ut den en annan dag.
Det långa sprötet mitt i alltihop är carnosan med 100-årig känd historia, den som jag anklagade för att växa långsamt! Den har hittills tagit sig ett par decimeter i år, får se var det slutar... :eek:

De röda knopparna är superduktiga ilagiorum, som hade lindrig rotröta i höstas men repade sig och blommar konstant igen. (Jag klippte ett par sticklingar och testade att rädda den här med väteperoxid. Det funkade tydligen!)

20220401_133048.jpg



(Fönstret rymmer även tre eller fyra olika alocasior, en pubicalyx, en till vaccinioides, en lacunosa 'Langkawi Island', några ormbunkar och ett gäng småhoyor som inte syns i bild. Och många meter törnrosa kjortel inslingrad i alltihop.)
 
Både den (som är en framavlad klon) och den "vilda kusinen" lacunosa från Langkawi Island är så himla tacksamma att ha! Växer fint, vackra små blad, och små luddbollar till blommor som luktar otroligt gott men inte för starkt.
Tack för infon! Ska försöka komma ihåg och beställa i framtiden! 😃 Såg nån som heter Tove, men lite större blad om jag fattade det rätt? Vet du om den också luktar gott?

KL
Själv fick jag trips för ett tag sen, som jag trodde jag blivit av med, men icke! Fått slänga MASSOR, men det är lite skönt med, att inte behöva vattna typ 40 krukor... 😅
 
Nej det är precis det jag tänkte på :) Googlade punk star men det känns som att min har så mycket mer grönt på sidorna, men pink star kanske kan bli så också?
Ja, jag är rätt säker på att de kan ha en del grönt med, men det är såklart inte säkert att det är just Pink Star. Spotted Star finns ju också, men den verkar inte ha så mycket rosa alls.
 
Nej det är precis det jag tänkte på :) Googlade punk star men det känns som att min har så mycket mer grönt på sidorna, men pink star kanske kan bli så också?
Pink Pearl kanske det kan vara annars? Det verkar vara vanligt med grönare blad på de yngre bladen sas.
 
Jag har köpt fler växter :D

Min Moses Stentavla växer som sjutton, därför tänkte jag att en till variant av den säkert kan trivas här.

Och beställde även variegaterad gullranka som jag tidigare lagt upp i tråden, men denna stannar hos mig (och ges inte bort som den andra).

Nu ska jag bara köpa fler krukor också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 418
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 475
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp