Rumsväxter 2

Bukefalos 30 år!

Det är nog inte så vanligt att ha orkidéer i terracottakrukor, annat än vandas och då brukar det vara hängande krukor, så kan vara därför du har svårt att hitta det. Om det är för phalaenopsis så är det inte lika praktiskt som plast eller glas eftersom du inte kan se på rötterna när det är dags att vattna, och när jag har prova har det inte gått att hålla fuktigheten i krukan lika bra. Mycket snyggare dock!
Jo det är snyggare delen jag är ute efter. (och ska man inte backa lite från plast?) Plastkrukorna är så fula där de står nu :( , de äldre liksom faller i bitar också, skulle i alla fall velat ha en ytterkruka som släppte igenom ljus till dem. Har en Odontoglossum som bor i terrakotta utan ljusinsläpp men den verkar klara det och en Dendrobion. Men vill gärna ha hål till Phalaeonopsis. Fuktigheten kanske skulle vara ett problem onekligen. Men en ytterkruka med hål i kanske i alla fall.

Jo det är snyggare delen jag är ute efter. (och ska man inte backa lite från plast?) Plastkrukorna är så fula där de står nu :( , de äldre liksom faller i bitar också, skulle i alla fall velat ha en ytterkruka som släppte igenom ljus till dem. Har en Odontoglossum som bor i terrakotta utan ljusinsläpp men den verkar klara det och en Dendrobion. Men vill gärna ha hål till Phalaeonopsis

Jag har 70+ orkidéer så hade blivit ruinerad om jag använder annat än plast, men håller med dig i sak om plastbantning!

Det måste nog vara rätt stora hål i krukan om något ljus ska nå rötterna? Phalaenopsis klarar sig annars utan ljusinsläpp till rötterna så jag hade nog bara kört på med en vanlig terrakottakruka med hål i botten, och om den mot all förmodan inte skulle trivas, så hade jag planterat om den igen. De vanliga hybriderna är väldigt tåliga.

Jag har 70+ orkidéer så hade blivit ruinerad om jag använder annat än plast, men håller med dig i sak om plastbantning!

Det måste nog vara rätt stora hål i krukan om något ljus ska nå rötterna? Phalaenopsis klarar sig annars utan ljusinsläpp till rötterna så jag hade nog bara kört på med en vanlig terrakottakruka med hål i botten, och om den mot all förmodan inte skulle trivas, så hade jag planterat om den igen. De vanliga hybriderna är väldigt tåliga.
1773156962187.webp

Folk med vanliga krukväxter har väl annat än plast? Antar att man inte brukar byta allt på en gång utan köpa krukor en här och en där allteftersom man får fler orkidéer. Dvs köper terrakotta när man behöver nytt, inte köra slit och släng.

Såhär tror jag de brukade se ut och ser ut utomlands. (dessa finns att köpa men extra dyra pga gamla och finns bara ngra).

Men som sagt, jag vill främst att det ska se snyggare ut. Att slänga mina plastkrukor gör nog ingenting i sig för miljön, det är ju om jag inte köper nya som ngt kanske händer.

Någon som har sett orkidékrukor i terrakotta, dvs de har runda hål i sig.

Som inte är på Amazon utan helst så man kan åka och köpa. Eller kanske sett ytterkrukor som har dekorativa hål i sidorna, fattar inte att det ska vara så omöjligt att hitta. Jag har tröttnat totalt på plastkrukorna jag har och vågar inte testa glas.
Jag tror att Grönväxtriket kan ha såna. De finns i Valla, gamla Valla handelsträdgård :)

Edit: Asch, ser att det är de du vet om 😅

Har ni något tips på en "hängväxt" som kan sitta högre upp längre in i ett rum? I mitt kök vid spisfläkten har jag vinhyllor som inte används och tänker det kan vara fint med en växt som hänger ner där och ramar in kryddhyllan, men det är aldrig direkt solljus där. Finns det något passande blomma? Gärna giftfri för katterna. :)
Tänkte säga gullranka men den är tydligen giftig för katter :down:

Jag tror att Grönväxtriket kan ha såna. De finns i Valla, gamla Valla handelsträdgård :)

Edit: Asch, ser att det är de du vet om 😅
Ja kanske :) men de var 99 kr styck, pga gamla och patinerade (jag behöver ju inte patinerade, fixar lätt det själv :p ), bara en storlek som jag tror inte var perfekt och det är ju tungt att posta med. :)
Men jag kanske borde köpa någon helt enkelt ändå.

Ja kanske :) men de var 99 kr styck, pga gamla och patinerade (jag behöver ju inte patinerade, fixar lätt det själv :p ), bara en storlek som jag tror inte var perfekt och det är ju tungt att posta med. :)
Men jag kanske borde köpa någon helt enkelt ändå.
Du har inte övervägt att göra egna annars? De gånger jag borrat i lerkrukor har det gått fint, möjligtvis att jag velat ha de i ett vattenbad för att borra sidorna :)

Du har inte övervägt att göra egna annars? De gånger jag borrat i lerkrukor har det gått fint, möjligtvis att jag velat ha de i ett vattenbad för att borra sidorna :)
Jo absolut, såg en youtube om hur, men man behövde diamantborr och typ hålla i en vattenslang över det och ha ett template så borren inte halkade av och hålla krukan mellan knäna. Och helt ärligt låter inte som min grej. Mitt ben skulle se ut som en mild Grevéost efteråt. Jag överväger absolut att helt enkelt skaffa medlemskap i en keramikverkstad och dreja dem själv och göra hålen när de är lädertorra. Frågan är väl hur lång tid det tar innan mina händer minns hur man gör :rofl: kan man ju glasera utsidan med så att vatten inte avdunstar så snabbt, även om jag gillar oglaserat.

vad har du för jord/bark(?) till orkideerna?
Har lyckats få en att överleva vintern nämligen men har den i bara vatten i en glasflaska :bag:

vad har du för jord/bark(?) till orkideerna?
Har lyckats få en att överleva vintern nämligen men har den i bara vatten i en glasflaska :bag:

Beror på vilken typ av orkidé, för phalaenopsis, som är den vanligaste typen, så använder jag orchid focus barkmix. Sålänge det står att barken är för orkidéer så kommer det att vara lugnt (du vill inte ha för små bitar för då finns det risk att rötterna kvävs). Endast vatten är inte att rekommendera, den här typen av orkidé växer på trädstammar och deras rötter tål inte vatten på samma sätt som växter som växer i marken.

De vill ha mycket ljus, men inte direkt solljus mitt på dagen. När rötterna i krukan börjar se silvriga ut är det dags att vattna. Jag ställer dem i diskhon och låter vattnet rinna genom krukan så att de inte står i vatten. Phalaenopsis är överlag tåliga, men att ha dem för blöta är lättaste sättet att döda dem på :)

Jo absolut, såg en youtube om hur, men man behövde diamantborr och typ hålla i en vattenslang över det och ha ett template så borren inte halkade av och hålla krukan mellan knäna. Och helt ärligt låter inte som min grej. Mitt ben skulle se ut som en mild Grevéost efteråt. Jag överväger absolut att helt enkelt skaffa medlemskap i en keramikverkstad och dreja dem själv och göra hålen när de är lädertorra. Frågan är väl hur lång tid det tar innan mina händer minns hur man gör :rofl: kan man ju glasera utsidan med så att vatten inte avdunstar så snabbt, även om jag gillar oglaserat.
Oj, det lät komplicerat. När jag borrat har jag bara låtit de stå i blöt innan och sen kört på med första bästa borr jag hittat och det har inte varit nån diamantborr :laugh:

Att göra egna på keramikverkstad låter dock sjuuukt mycket roligare! Om du gör det så måste du visa upp resultaten sen! :banana:

Oj, det lät komplicerat. När jag borrat har jag bara låtit de stå i blöt innan och sen kört på med första bästa borr jag hittat och det har inte varit nån diamantborr :laugh:

Att göra egna på keramikverkstad låter dock sjuuukt mycket roligare! Om du gör det så måste du visa upp resultaten sen! :banana:
Det där lät ju mer görbart... kanske skulle testa ändå.

Haha om jag gör själv kanske jag knappt vågar ställa dem i fönstret :rofl:

Det där lät ju mer görbart... kanske skulle testa ändå.

Haha om jag gör själv kanske jag knappt vågar ställa dem i fönstret :rofl:
Det skadar inte att prova :D Skillnaden är väl att på sidorna hade jag nog haft de i vatten under borrandet just för att vattnet ger lite motstånd, så de inte spricker. Kanske kan spikhål innan underlätta också?

Asch! Köööör :D

Klippte ner min fullkomligt enorma Attar of roses lite spontant idag. :angel: Det blev 10 stora sticklingar, plus att jag kommer klippa lite till i den senare på säsongen. Kunde varken flytta den eller plantera om som den var. Vill ju egentligen flytta ut doftpelargonerna på balkongen så fort vädret tillåter, de blir finare i riktig sol och jag älskar att doften sprider sig varje gång man går förbi dem.

1000016125.webp

Klippte ner min fullkomligt enorma Attar of roses lite spontant idag. :angel: Det blev 10 stora sticklingar, plus att jag kommer klippa lite till i den senare på säsongen. Kunde varken flytta den eller plantera om som den var. Vill ju egentligen flytta ut doftpelargonerna på balkongen så fort vädret tillåter, de blir finare i riktig sol och jag älskar att doften sprider sig varje gång man går förbi dem.

Visa bifogad fil 182708

Är det pelargonjord som gäller för pelargoner?
Och sen lerkruka?

Jag är sämst på pelargoner men ger mig inte 😁 Så jag har beställt 3 sticklingar

Är det pelargonjord som gäller för pelargoner?
Och sen lerkruka?

Jag är sämst på pelargoner men ger mig inte 😁 Så jag har beställt 3 sticklingar

Jag blandar min jord själv lite utifrån vad växterna har för behov och var den ska stå. Alla mina har plastkrukor.

Pelargonerna får lite mer jord i jorden än mina hoyor, så en rätt luftig mix av kompostjord, sand eller pimpsten, lite biokol, och lite grövre grus i den delen av jorden som kommer vara i botten så att det inte blir fukt stående där. Vattnar med näringslösning ofta istället för att ha en jord som håller mycket.

Sticklingar ska jag testa att sätta i akvariesubstrat den här gången, annars brukar jag använda pimpsten till det. Kokosfiber använder jag en hel del också, både istället för jord till växter som behöver väldigt luftiga substrat, och i jordblandningar och sådd.

För nästan ett år sen la jag upp bild på en av mina amaryllis som då blommade efter 2år i ett halvmörkt hörn på diskbänken i tvättstugan..

Nu blommar den igen! 😍 Den har stått i ett fönster sen förra blomningen och den är så vacker!
1000025503.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka