Rusgalopp!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare topsy_turvy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 772
T

topsy_turvy

Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag ridit ut och vägrat gå förbi vissa hus och så. Det är väl kanske inget problem i sig egentligen eftersom jag tror det kommer försvinna när hon kommit väl tillrätta och vi lärt känna varandra ordentligt.

Hon är även väldigt "tittig" på allt som händer så långt hon kan se, dvs om det kommer en bil flera kilometer bort så hoppar hon till och stannar hon upp helt för att inspektera vad som händer. Det är ganska jobbigt när man försöker rida dressyr eller markarbete eftersom vi hela tiden blir avbrutna. Är detta ett vanligt problem bland just ston? Jag funderade på om det kunde vara instinkt för att skydda fölet, just att hon måste ha koll på allt som händer runt om hela tiden. Jag har bara haft valacker innan och de har aldrig varit så.

Sen ytterliggare ett problem vi har är galoppen. För det första så tror jag inte hon är ordentligt utbildad i själva galoppfattningen, eller så är det jag som gör fel, för hon fattar inte direkt utan rusar i extremt snabb trav ca 6-7 meter innan hon fattar. Jag har provat att lägga till spöet på bogen precis när jag fattar galopp och det har hjälpt lite. Är det någon som har något annat tips om hur jag ska lära henne att fatta galopp? :confused:

När hon väl galopperar så är det inte samlat alls utan hon bara rusar och om jag samlar ihop henne så bryter hon av. Kan detta bero på att hon är otränad och tror ni det blir bättre när hon fått mer muskler?

Till dig som orkat läsa ända hit vill jag önska en mysig och härlig jul och säga att jag är mycket tacksam för svar!! :bow:

Sv: Rusgalopp!

För det första har det inte med hennes kön att göra att hon är tittig utan det är individuellt. Vissa häster vill ha koll och på så vis stämmer ändå din teori om fölet. Fast jag vet fölston som är som filbunkar så det är fortfarande en individfråga.

Den här hästen tycker uppenbarligen att hon måste ta hand om eventuella faror och håller därför koll på sin omgivning och litar inte på att du fixar detta. Att komma tillrätta med det kräver att du är ganska erfaren som ryttare och/eller möjligen begåvad med mycket tålamod. Min erfarenhet är att man helt enkelt ska korrigera hästen tillbaka mellan sina händer så fort hon tittar. Korrigera, huvudet i rätt position, ge efter, tittar, korrigera huvudet till rätt position och ge efter, tittar på nåt nytt, korrigera... ja du fattar? Bli inte arg men var enträgen och konsekvent så kommer ovanan att gå över .... såsmåningom....
Det är inte hästen uppgift att hålla reda på alla eventuella faror. Det är din uppgift som ryttare att ta hand om det... Jag skulle helt enkelt inte tillåta att hon kollar in det ena och än det andra utan strängt kräva att vi fortsätter med det vi höll på med. Innan bilar och prazzel.

Stegringen är ett otyg men blir du inte rädd så är mycket vunnet. Plocka ned henne bara (går bäst genom att böja ned henne tydligt åt ena eller andra hållet) och sedan fortsätta FRAMÅT som ingenting har hänt. Men när du tar ned henne kan du inte vara nog energisk och bestämd! Hon måste begripa att det är AJABAJA att gå på bakbenen.

Mitt råd är att ta det lugnt med galoppen än så länge. Jobba med lydnaden och disiciplinen i skritt och trav tills det sitter som det ska. Jag tror utifrån ditt brev att varken du eller hästen är redo för det ännu? Att hon rusar beror med största sannolikhet att hon inte kan fatta galopp och inte orkar bära sig. Hon springer sig av den anledningen in i galoppen när du driver på henne och gör så gott hon kan. Förmodligen tar hon dessutom den galopp som är lättast och inte den du fattar?

Visst kan du ta nån galopp ibland men du ska nog inte ställa några större krav på det än på länge. Du verkar ha en del att jobba med än då? Jobba med form och balans och lydnad i skritt och trav tills det sitter som berget först!

Vänligen Kokopelli Mana

Sv: Rusgalopp!

Tack så mycket för tipsen!! :bow: Det mesta är som jag själv har tänkt, men det är alltid skönt att få saker bekräftade! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 203
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 014
Senast: Grazing
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 351
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka