Rutiner vid nattjobb

Bukefalos 30 år!

Min nuvarande plan inför ändringen är att succesivt vara uppe senare, för att sedan efter första passet vara vaken till ca 16 och på så sätt vända dygnet helt. Tror att det blir enklast för mig med mina nuvarande rutiner att göra så. Iom bilkörning är det inte ett alternativ att helt enkelt inte sova inför ett pass, även om jag lär vara trött efter första passet.

Hur långt är passet? Jag har iaf försökt ta en powernap innan, är inte kul de där sista timmarna innan 06 om man inte sovit sedan förra natten tycker inte min kropp 😅 Jag jobbar dock helt utan dagsljus och tidningsbud är ju aktivt så kanske det räcker att jobba i gryningen 😊

Och grattis till jobbet! 🌟

Hur långt är passet? Jag har iaf försökt ta en powernap innan, är inte kul de där sista timmarna innan 06 om man inte sovit sedan förra natten tycker inte min kropp 😅 Jag jobbar dock helt utan dagsljus och tidningsbud är ju aktivt så kanske det räcker att jobba i gryningen 😊

Och grattis till jobbet! 🌟
Vet inte exakt hur långt det blir, men standard är antingen till 06 eller 09. Chefen sade att det brukar ta längre tid när man är ny och under upplärning vilket känns rimligt.

Tack!

Vet inte exakt hur långt det blir, men standard är antingen till 06 eller 09. Chefen sade att det brukar ta längre tid när man är ny och under upplärning vilket känns rimligt.

Tack!

När jag jobbade liknande tider matade jag djur när jag slutade och tog sedan natt och sov mina ca 8h efter det.
Hade aldrig kunnat somna typ 16 på eftermiddagen och det gjorde också att man kunde ha ett normalt socialt liv med de som jobbade vanliga tider.

Jag jobbade som tidningsbud i 25+ år. Frukost på morgonen när jag kom hem. Gick och la mig efter och sov några timmar, när jag vaknade blev det mat. Senare blev det kvällsmat innan jag la mig ett par timmar till innan jobbet.
Arbetstiden ändrades en del, senaste för mig var mellan ca 01.30 till 7.30.

Ni som jobbar eller har jobbat natt, hur gör ni?

Jag ska snart börja och dagarna börjar då strax innan två på natten. Jag är gärna uppe tidigt men till och med detta är tidigare än vad jag är van vid. Har ingen familj eller andra åtaganden som är beroende av min närvaro på särskilda tider (kan ju byta fodringstider för djuren). Börjar tidigt nästa vecka så behöver lite ställa om så att min dygnsrytm passar hyfsat omgående :)
Går av 7, åker hem, äter (om jag inte kunnat det på jobbet eller i bilen), lägger mig. Sover så mycket jag kan, men tyvärr oftast vaken ca 13-14. Äter lätt. Umgås med familjen. Sover ibland en stund till. Äter kvällsmat. Åker till jobbet. Kvällsfika med kollegorna vid 21, när vi börjar.

Vi brukar äta 01-02, men har inga fasta raster. Har hänt att vi ätit 04.

Har alltid vattenflaska och nånting litet att tugga på, som inte höjer blodsockret så mycket men som mättar, i bilen.

Jag jobbar 2-3 nätter i rad, sen ledig minst 2. Tycker alltid första natten är svårast, eftersom jag då inte sovit lika bra som när jag redan har jobbat natten innan. Jag har ett luftigt schema, så jag har möjlighet att vända dygnet mellan jobbnätterna, men eftersom jag då är ensam hemma på dagarna har jag samtidigt möjlighet att fortsätta sova dagtid.

Hade aldrig kunnat somna typ 16 på eftermiddagen och det gjorde också att man kunde ha ett normalt socialt liv med de som jobbade vanliga tider.
Samma här. Jag är alldeles för trött på morgonen för att göra annat än att lägga mig när jag kommer hem. Och så får jag sova ifred dagtid.
Sova-äta-stallet hade varit min prio-ordning, om jag hade haft kvar hästen.

På ett annat nattjobb åkte jag till stallet direkt från jobbet, men upplevde då att jag mer ofta missade sov-tåget.

Arbetar enbart nätter 20-07. Första natten har jag oftast gått upp vid 9-10 och kört på livet som vanligt, sover sällan mer (ev 1h på em om jag hinner) innan arbetet. Äter middag innan jobbet vid 17.30ish och sedan frukost när jag kommer hem - äter inget på jobbet men brukar dricka nån energidryck/cola under natten och en kopp kaffe på morgonkvisten.

Cyklar hem och äter frukost innan jag går och lägger mig. Ska jag arbeta fler nätter sover jag till 15-16 tiden, men som idag när jag går av efter helgen så lär jag lägga mig till 12-13 tiden innan jag går upp och ska rasta hundar.

Jag har inga problem med sömnen men har inte heller några större problem att vara uppe 24-36h så länge jag håller igång.

Det är ju verkligen olika. Jag vet en som mår katastrofdåligt av våra nattpass, 2 inkl mig som tycker det fungerar finemang, 1 som tycker det är jobbigt som sjutton, 1 som fick det att funka och 2 som helt enkelt bet ihop.
Jag tror mycket hänger på normal dygnsrytm och krav en ställer på sig själv att göra samma saker nattvecka som en gör vanliga dagar.

Ni som jobbar eller har jobbat natt, hur gör ni?

Jag ska snart börja och dagarna börjar då strax innan två på natten. Jag är gärna uppe tidigt men till och med detta är tidigare än vad jag är van vid. Har ingen familj eller andra åtaganden som är beroende av min närvaro på särskilda tider (kan ju byta fodringstider för djuren). Börjar tidigt nästa vecka så behöver lite ställa om så att min dygnsrytm passar hyfsat omgående :)

Jag har jobbat i skift och har därmed haft nattjobb, dock inte med dina tider. Det vänner, släktingar och kollegor sa till mig inför första skiftjobbet var att verkligen se till att få in rutiner för allt och hålla sig till dem.

Som andra sagt är det också bra att försöka att inte stressa upp sig för att en kanske sovit dåligt utan acceptera att nu blev det så och försöka rätta in sig i rutinen igen.

Jag trodde det skulle bli jättetufft när jag gick på 5-skift på SSAB men det gick förvånansvärt bra, det var sällan jag upplevde att jag sovit för lite, men rutiner var som sagt A och O.

Liknande trådar

• Nä nu...! (Utbildning)
  • Jobba dygn som personlig assistent, ok? Låååångt!!!
  • Föräldraöverförd oro
  • Läsa vidare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka