Bukefalos 28 år!

Ryggmuskler

ufot

Trådstartare
Lillpållan behöver träna upp sina ryggmuskler. Problemet är att det inte finns en endaste liten backe där hon är uppstallad (bor mitt ute på slätten).

Hur tränar ni upp ryggmusklerna när backar inte finns tillgängliga?

Vi rider mycket ut, så gärna övningar man kan göra ute.

Tränar mycket med bommar (är hopphäst, hoppas ca 1 gång/vecka). Tipps på övningar?

Brukar longera ibland, nu är det dock länge sen. Jag är själv dålig på att tömköra och eftersom damen i fråga är lätt bak vill jag helst sitta på ryggen eller möjligen longera.

Det är en unghäst, hon är aldrig longerad inspänd. Funderar på att sätta på henne ett par inspänningstyglar. De gånger jag longerar använder jag mig oftast av bommar.
 
Sv: Ryggmuskler

dressyr träning? har du tillgång till tränare? öppna / sluta m.m så hon/han sätter under bakbenen under kroppen och upp med ryggen, vääääldigt kortfattat, men en tränare kan visa förklara ;) tömkörning och dressyrövningar är nog väldigt bra annars, då störs ju inte hennes balans av ryttare samt kanske är lättare för hästen att runda ryggen och kliva under sig mer ;) men det är ju lättare om någon som kan kan visa istället ;) men leta lite övningar på internet med bilder ;) pröva kan man ju alltid ;)
 
Sv: Ryggmuskler

Vi har börjat nosa lite på öppna och sluta. Skänkelvikning är hon riktigt duktig på. Vi rider för tränare varje vecka varannan dressyr varannan hoppning.

Vi har övat mycket fram- och bakdelsvändningar vilket fungerar bra.

Damen i fråga har dock mycket temprament så det gäller att variera övningarna i det oändliga eftersom hon lär sig snabbt vars det "jobbiga" kommer.

En sak som fungerar är att blanda bommar med dressyr. Exempelvis rida skänkelvikning in från hörnlinjen och sedan över ett par bommar. Detta gör också att hon slappnar av lite under de mer krävande övningarna eftersom det kommer något roligt efteråt.

Fler förslag?
 
Sv: Ryggmuskler

Ryggmusklerna kommer med rätt utrustning, ridning och träning i rätt form oavsett vart man rider, och rätt foderstat.

Är allt som det ska så kommer musklerna komma. Mycket svårare än så är det faktiskt inte egentligen. Men att rida hästen i rätt form är ju lättare sagt än gjort ibland, men du rider ju för tränare så vad säger den?

Sen hjälper ju givetvis cavaletti och olika gymnastikövningar till så hästen lite av sig självt arbetar rätt och lättare kommer igång med bakbenen och blir lite kvickare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggmuskler

Ryggmusklerna kommer med rätt utrustning, ridning och träning i rätt form oavsett vart man rider, och rätt foderstat.

Är allt som det ska så kommer musklerna komma. Mycket svårare än så är det faktiskt inte egentligen. Men att rida hästen i rätt form är ju lättare sagt än gjort ibland, men du rider ju för tränare så vad säger den?

Sen hjälper ju givetvis cavaletti och olika gymnastikövningar till så hästen lite av sig självt arbetar rätt och lättare kommer igång med bakbenen och blir lite kvickare.[/QUOTE



Håller med....... Det tar tid att bygga muskler men börja från 0. Kolla tänder, ET, sadelkoll, skoning och foder + en bra tränare. Du verkar ju redan göra det mesta av alla förslag.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 968
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp