Bukefalos 28 år!

ryggproblem del 318 (typ)

Sv: ryggproblem del 318 (typ)

ah, kan hästen funka fast den har sin KS???

det är min nojja... om det INTE går :(
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Jorå, det är ganska god prognos på ks, finns många hästar som går bra ändå. Ska se om min klarar sig om han nu klarar att bygga upp massa muskler i ryggen. Annars opereras han. Och då hoppas jag verkligen att han blir bra!!!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

exakt vad gör de på operationen? skrapar bort förkalkningen eller stelopererar???
OM min skulle ha KS, men att det är bra prog. å att hon "bara" måste få ryggmuskler, då känns det rätt kört iaf.. hon går rakt upp med huvudet å bara rusar... det är ju så hon har gjort hela sitt liv...
jag jobbade mkt på å tömköra + skritta på lång tygel så att hon iaf skulle söka sig ner å fram... så fort man tar i munnen blir hon stressig å studsar som en boll...
ska försöka med hackamore (stavas?)... tänderna är kollade 2ggr, så det är inte de det är fel på...
så, att få henne att JOBBA i typ kort trav, kan man ju önska sig ;)

ska köra sån nystart när (om) hon kommer hem... tömköra 3 månader, passa ut en ny sadel (inge mer galoppsadel!)... å gå sååååå långsamt fram...
längtar SÅ tills jag e "klar" å kan träna påriktigt..
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

De tar bort en del av tornutskotten om jag har förstått det rätt. Min vet har inte förklarat så detaljerat eftersom vi inte kommit fram till operation (än). Ja, om din häst inte går i en bra form så är det ju inte så lätt att bygga ryggmuskler :( Det problemet har inte jag, min här alltid haft lätt att arbeta. Om det nu är ks är det kanske mer aktuellt med operation på din häst, men jag vet ju inte om alla hästar kan opereras utan berättar ju bara utifrån vad som gäller för just min häst. Vet hur det känns, jag längtar också tills man kan få träna igen men jag tömkör ju iaf så hästen får arbeta och tycker att det är kul!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

ok, dagens resultat av röntgen...
förutom tour de france i typ hela uppsala med transport på hemvägen :cool: min häst har iaf sett kyrkan :p

ja... "mycket fin rygg för att vara galopphäst..."

ehm.. hopp.... å en liiiiiiiiten förändring typ där bakre delen av sadeln ligger (hon har ifs aldrig haft ridsadel, bara galoppsadel)... antar att de menar där en ridsadel slutar...

jag var ju bara där på remiss, ska bli intressant å höra vad min vet. har att säga...
tänker nog ifs fråga ytterligare en vet. min nuvarande verkar inte direk köra utredning deluxe som jag vill... :mad: :cry:

asså jag får SPADER... de bah: "vadå VILL du hitta fel?" EEEHHH JAAAAA, så jag kan behandla, för NÅTT är det ju... hästen HAR ONT I RYGGEN... så JA, JAG VILL HITTA NÅTT!!!!!

min häst har även "mycket fina ben för att ha gått löp"... hopp... bra...

det värmde i hjärtat dock när en som va på väg därifrån med sin häst sa "åååhh va söt" :love:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Du måste rapportera vad din veterinär säger här i tråden! Ryggar har blivit så intressanta av någon anledning. :angel:

Om du vill kan jag försöka beskriva om det blivit nån skillnad på min kuse nu när hon ska på ÅB nästa måndag.
Jag tycker att jag ser en skillnad men det kan vara inbillning också. :crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

självklart!!! :)

lycka till på ÅB!!! jag å oki håller tummar å hovar!! :)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Rapport från ÅB:

Hästen har svarat mycket bra på behandlingen hittills, hon hade inga låsningar kvar framtill. Positivt då hon gått med detta i flera år.

Den förändring jag märkt är att hon är rakare i kroppen och att hon dyker ner med huvudet i stället för att kasta det uppåt och att hennes muskulatur runt skulderbladet "fallit ur" lite, alla kompensationsspänningar har väl släppt.

Vid detta tillfälle vad det bakdelen som fick sig en rejäl genomgång då hennes baksteg fortfarande är/var lite ospänstigt. De sekundära problemen alltså.

Nu går hon som en hösäck. :o Huvudet låååågt och låååång i ryggen. Om 1-2 veckor kommer jag att märka vad som hänt efter denna behandling och sedan blir det ytterligare ÅB om 5 veckor. Efter detta tror han att det går att förlänga intervallerna om hon reagerar lika positivt på denna behandling! :idea:

Plan till nästa ÅB: Skritt för vagn i en vecka tills hon stabiliserat sig lite, sedan ska hon joggas och börja gå lättare snabbjobb på rakbana någon gång i veckan.

Det har hänt så mycket de senaste veckorna att man nästan börjar tro att det kommer att fungera! :crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Måste bara berätta:angel: Var på åb i måndags och min häst hade inte ont o ryggen så jag får börja rida försiktigt igen! När vet sa det stod jag som ett fån och fattade ingentig, det hade jag absolut inte trott!:eek: Men jag blen så glad!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

åååhhh va glad jag blir för din OCH hästens skull!!!!!!

GRATTIS!!!!! :banana:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Tack!!! :D Hoppas att det löser sig för dig också nu då!!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

asså... pratade med vet. idag, känns som att jag inte får ut ett enda rakt svar... :(
jag ska ju då tydligen SÄTTA IGÅNG HENNE IGEN...
7 månader vila (snart)... å inte bättre... musklerna är sååå spända å hon sänker ryggen om jag trycker...
sist (när jag köpte henne) så fick hon vila 3 månader, sen tömkörde jag, å så fick hon tillslut för ont i ryggen...
känns som att jag kommer hamna på ruta ett om jag göra samma sak IGEN.. hallå.. ny plan lixom...
jag tänker nog ändå låta henne stå kvar i uppsala å sen ta hem henne i aug (har ju inte stallplats förrän då iaf) å sen åka till en vet. som folk VARMT rekomenderar, å se vad han säger... å vilken behandling han rekomenderar... SUCK... jag e TOM... besviken... asså vad som helst, jag vill ju VETA... utreda vidare tills vi f*n hittar nått, NÅTT ÄR JU FEL! :crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Jobbigt!:( Stå på dig! Hade en häst förut som var helt omöjlig att rida på och alltid blev halt, men vet envisades med att hästen var frisk. Det tog 1½ år innan de hittade nåt fel och då var hon halt på 2 ben och det fanns inget att göra. Det var faktiskt skönt för jag hade ju länge vetat att det var nåt allvarlig fel! Det jag fick göra var att blunda och pressa min stackars häst fast det gjorde ont och sedan åka till kliniken när jag visste att nu jävlar är hon halt. Du kanske måste göra samma sak? Eller som du säger, kontakta en annan vet. Men vad min vet sa i förra veckan så behöver det inte betyda att hästen har ont för att den svankar när man tar på ryggen, men jag antar att du är säker på din sak... Lider med dig!:crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

kan nog stämma till viss del...
men just det att hon blev så personlighetsförändrad å högg å sparka, det vände ju på 1-2veckor... från snäll till "elak"...
DÅ vet man ju att hon har ont... men hon kommer nog alltid akta sin rygg, har man haft ont så e man ju beredd att få ont när nån klämmer...

jag har brukbarhetsförsäkring på henne, så jag får ut pengar utan å rida skiten ur henne... skulle inte ha hjärta å göra det heller... :(
släpper ut henne på älgjakten istället :devil: ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

ja, då är det ju defenitivt något som är fel! Är ett helvete det här med ryggar har jag kommit fram till!:mad: Du kanske ska satsa på en annan vet då...
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

ja jag ska ta henne till en annan vet. när jag plockar hem henne!!!!
så svårt att själv bo i sthlm å samtidigt försöka utreda hästen i uppsala.. .så jag väljer att vänta tills hon kommer hem å jag kan lägga ner 100% på att få henne bra!

anledningen att det blev den vet. var att hon skicka remissen (efter att jag bad om att få remiss, sen att du tydligen kunde röntga på hennes klinik det sa hon inget om... fan va arg jag blev, varför har hon inte föreslagit det lixom!?!?!??! AAAHHH)

sen va jag dum-snål-tänkte-inte... trodde att man kom dit på remiss men att de ändå hade en vet. som man kunde prata å UTREDA med... men de skickar ju allt till min vet som skickade remissen... tyckte att en undersökning INNAN röntgen var onödig, nya böjprov, nya longering å ridprov... kostar ju bara massa å jag har redan gjort det... en miss av mig, jag har ju inte så lång erfarenhet av att ha egen häst.. men nu vet jag :)

det enda som känns riktigt bra är att jag vet att min häst har det sååå himla bra där hon är nu, de skämmer bort henne å hon har sin kompis... hon har börjat LEKA med människor, jag blev typ chockskadad när de sa att hon hade "naffsat" tag i hans jacka för å BUSA... hon biter ALDRIG å hon studsar mest bredvid en å piper när hon är sprall-gald... så jag har inte dåligt samvete att jag väntar till efter sommaren med å ta tag i allt...
har dessutom hittat en stallplats som jag tror blir perfekt!!!
väntar bara på att nått ska gå fel så att man blir ledsen å besviken... tyvärr är det ju så att ha häst... man blir överlycklig å sitter å ler på sina moln, sen BOOOOOM trillar man ner till verkligheten igen.. :)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Ja, det är verkligen så! Man har fått lära sig den hårda vägen att aldrig ta något för givet!:( Det låter som en bra plan, hon lider säkert inte av att vänta med att kolla upp det!Hoooooppas att det löser sig tillslut!!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

hej. En snabb tanke från mig bara.
Jag har ingen störe vana av onda ryggar och det låter egentligen ganska illa dethär.
Men har du testat såndäringa täcken med magneter eller keramiska saker? (jag minns inte vad allt heter nu)
Jag har hört mycket positiva saker om dom.

Lycka till med hästen!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

tack!! :)

nej jag har inte testat det i någon större utsträckning...
var inne på å köpa en BoT-täcke, men sen är det ju delade meningar om allt... och jag håller med de som säger att det nog inte LÖSER problemet som hästen har... men sen i framtiden så kan jag mycket väl tänka mig att använda ett sådant vid hårdare ansträngning å så... vill ha mer fakta EXAKT hur å när man ska använda det så jag inte gör fel!
Har bara använt paddarna när hon var i galoppträning! De var super! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp