Bukefalos 28 år!

ryggproblem del 318 (typ)

Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Jag har testat ryggvärmaren på min i omgångar och jo visst blir ryggen mjukare men grundproblemet finns ju kvar.

Jag förstår ditt dilemma och håller med om att du ska byta veterinär nu när du inte kommer längre här.

Uppdatering i mitt dall, ryggpartiet är fortfarande spänt men mer på motsatt sida än den vanliga. Hon reagerar på nya ställen vid massagen och har fått ett annorlunda baksteg med mer ryggaktivitet. :idea:

Något händer alltså, om detta blir bra eller katastrof får framtiden utvisa. :crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Återbesök 22/5

Tredje gången till osteopaten alltså och han säger att hästen är i det närmaste problemfri och finjusterar lite i halsen.

Förra gången sa han att vi kanske kunde ta två månader mellan men den här gången sa han att det räcker med en koll i september om hon inte hittar på något (som hon är väääldigt duktig på. :eek: ) :banana:

Hon ska gå en månad till på rakbana innan vi testar den runda igen.

Det här blir spännande... :D

Tilläggas kan att skoningen ändrades efter hans rekommendationer efter 1:a besöket och att hon gått regelbunden helkroppsmasage under denna uppträningstid.
Nu ska här letas sadel och tränas vidare....
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

jaha.. då skriver jag lite här då...

sååå trött nu... inte för att klockan är över midnatt utanför att det är bara att inse att min häst oxå blivit en "rygghäst".. lånar ut i godantro en fullt frisk, glad musklad pålle & får hem en bedrövlig liten .. fis...:smirk: ..

naturligtvis älskar jag honom & han är snäll, fin & go men bekymret kvarstår... Vila har ej hjälpt, massage har ej hjälpt, kiropraktor har ej hjälpt, han skulle sättas i gång sakta & hållas i gång detta fungerade bra tills jag i dag fick veta att han ej gått på ca 1.5 vecka & att han i dag var så stel att ryttaren inte ens kunde få honom i trav i ena varvet. Han var motsträvig och tråkig ( var ej där själv för att se detta men talade med ryttaren efteråt)...

Vad ska jag göra?... jo jag fattar det själv - jag är ju en enorm förespråkare för vet. samt vet. kliniker då problem uppstår... så ja det är dit vi får åka... Jag & min "rygghäst"...

:devil: :devil: :devil: - ta bort leendet & lägg till tårar, till och med fan gråter för min skull...
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

du åker å röntgar...
du ska INTE rida på en rygghäst som inte har muskler.. tömkör tills du KRÄKS... håll ryggen VARM...
massage, ET... INTE massa kiropraktorer, det åker bara tillbaka om musklerna drar till baka... det kan ta 3-4månader, halvår ÅR att bygga upp rätt muskler igen...

vissa kliniker har ju ET/massör/kiropraktor på plats, utnyttja sånna ställen!!!

lycka till å välkommen till "vår" tråd ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

;) ååå tack för ditt välkomnande... ;)
men jag undrar ang. det du sa om att ej rida.. -vet. sa ju att om vila ej hjälper så ska han sättas i gång sakta först från mark & sen efter nån vecka uppsuttet.. Gav vissa direktiv vad det gäller hur han ska ridas osv.. Ridningen fungerade ok och han blev ngt. bättre men nu då han ej gått så har han liksom stelnat till:confused: :confused: ...

ja jag vet att det blir till att röntga men jag undrar vad kan ha skett med skelettet på 5 månader?, han är ju röntgad sedan tidigare... vad ska jag vara beredd på?...
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

rygghästar mår oftast inte bra av å vila... när musklerna försvinner så får de ont i ryggen igen...

JAG personligen skulle aldrig sitta på en rygghäst...
men om vet. har sagt det så...
jag skulle tömköra rakt ut i skogen, lyfta på tassarna å inte blir snedmusklade (gå på volt)...

men gör som vet. sagt åt dig, det kanske är nått annat ju!!!!!!!! :)


måste tillägga... sitter från å med NU inte på MIN rygghäst... vet sa att jag kunde sitta men jobba iform osv... ET sa något helt annat... lyssnar mer på henne då hennes grejjer ger resultat, vilket vet. INTE gör....
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

nu kommer han "hem" om cirka 14 timmar.. om vår bebsing inte "ploppat ut "tills dess så ska jag åka till stallet, annars så får han vila några dagar på det nya stället innan det bär av till klinik för koll...

ja ang. dilemmat att sitta på eller inte då han ska arbetas får vi väl svar på inom en veckas tid... så jag hör av mig till er i "rygg-gänget" igen snart;)

tillsvidare så vore det intressant att få höra era "historier" i tråden "RyggHästar" en undersökning.. Där är lite frågor som vore intressant att få ta del av vad ni svarar, mer konkret liksom.. Tack & Hej så länge!...
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

ja man lär sig av varandra, å jag måste tillägga att jag blir SUPERGLAD för allas skull när deras hästar mår bra osv!!!!
man veeeet hur tungt det är å kämpa osv...

:love: till våra ryggisar ;)

jag längtar efter min så jag spricker... hälsar på henne var 3:e vecka typ...

håll tummarna nu för att människan ringer å säger att pålle får komma till behandlingsstallet i sommar!!!! annars vet jag inte vad jag tar mig till :'(
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

just ja!!!!
shit *hade glömt*
det får bli min plan B...

min plan A skulle vara sååååå superbäst... typ med garanti att hon skulle bli frisk!!! ;)
å skulle hon inte bli det så VET jag att jag har gjort ALLT jag har kunnat....

min älsklingspocke :love:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Uppdatering igen! :)

Min häst gick ett provlopp förra torsdagen och visst är hon lite mer stum i ryggmuskulaturen men än så länge inget alarmerande. Hon fick massage i går och då släppte en hel del.

Hon kommer att matchas för start igen och går kval-lopp nästa vecka.

Jag har även fått låna en sadel som verkar ligga bra på henne och det känns verkligen annorlunda att sitta på henne nu (fick låna sadeln i helgen så jag har bara ridit en gång i den). Hon är starkare och spänstigare men hon fullständigt HATAR insekter så det var inte så enkelt att få henne att koncentrera sig på mig. :crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

kul!!!!! det kommer ordna sig!

men har du hört om golven som vibrerar, typ vitafloor eller nått...
dyyyra.. MEN... en kompis till mig åkte till norge med sin häst, å det var ju skakig transport, å tro f*n hästen kändes bättre när hon kom fram!!! haha, så vi har det, 30min i transport på grusväg varje dag :rofl:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Hallå!

Min e alltid trevligast o rida på träning efter minst 15 min i tranprt.. Hittills längs vägen med alla gupp på, så jag undrar om inte vibrernade golv i största allmänhet e bra..

/ Lavinia, som inte åkt transport på ett tag..
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Men vad sjutton säger ni? Jag kanske inte skulle ha köpt en ny fin Henra då? :p

Jag fick agera hingstgaller förra veckan och märkte inte ens när vi körde över en bro. ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

bara å lämna tillbaka.. köp ett gammalt trane, de låter massa, så det måste ju va för att de inte finns nån stötdämpning å sånt?

eller... köp en nordis, å en vagn, å transportera hästen så (typ som tjuren ferdninand) ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

En SNABB nordis för att få till vibrationerna då? :p

Nej, jag är nog så nöjd med att min ordinarie ET köpt sig en ny laser och förhoppningsvis kan sköta underhållet på min donna framöver. Plus de andra då, det är ju någon som gillar hästar med problem. :o

Om det nu inte händer något igen, förra året när vi kommit så här långt höll det i en hel månad. :crazy:

Och ärligt, vad GÖR man med en högst medioker travhäst med rätt dålig stam och ryggproblem. Inte sjutton säljer man henne billigt som ridhäst. Och som det ser ut nu har vi redan 40% av hästinnehavet som "bara går och drar".

Nej, bara att bita ihop och blunda och tro att det håller i mer än en månad nu.
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Hej, ja det blev en stor pojk jag fick 56 lång o 4.2 kilo... han tar tid den lille krabaten o därför har jag ej varit inne o upp daterat om min häst o hur det gått..

Diagnos; 2 ryggskott + trångt mellan tornutskotten på 2 ställen vid sadelläget..

Åtgärd; tömkörning varannan dag och uppsutten skritt varannan dag i tre veckor. Det har nu gått 2 veckor och nu är han öm i länden, troligtvis pga träningsvärk då han inte arbetat korrekt under den tid han var utlånad enligt ET o nu har han kommit tillbaka och använder bakkärran...
Återbesök om 1 vecka, får se vad vet. säger då..
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Min ponny har KS. han har fått vila i lite mer än 1 år, började sen tömköra å jobba från marken, började skritta låånga turer för att bygga muskler, sen började jag rida i form, sakta men säkert började vi ta några travsteg imellan åt, Han blev jätte glad å bockade nåra ggr när han fick trava=) kärlek* Nu tränar vi dressyr 2 ggr vec, inge svåra saker, å nästan inge galopp än. De andra dagarna skrittar ja låånga turer, lite trav vissa dagar. Han visar ingenting på att han har ont, han är pigg å fräch, vill busa hela tiden när man rider ut=) springer runt som en tok i hagen å hoppar över bäcken som går igenom hagen. Tror han inte har ont=) Jag hller ryggen varm så mycket jag kan, regnar det får han komma in å få täcke på sig osv.. Det känns jätte bra att få komma igång å träna osv=) han e underbar=) lycka till me era
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

åh va kul!!!
vi behöver solskenshistorier här!! :D

sen kräver vi ibland även bilder :angel:
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp