Rykande nybakade frallor, har de kommit än??

K

KaZa

Bebben! Du kan ju inte sitta och hålla tyst om det nu har bakats frallor i natt? Du ger oss väl färska rapporter. :D :banana:
 
Jadå, mina rapporter är färska! :D Dom har börjats att baka nu, hon bestämde sig för att låta dom gräddas 2 dagar extra..

Hon har börjat få små sammandragningar, tempen har stannat under 37° och hon bäddar för fulla puckar när hon inte vilar och har ont i magen stackaren.

Satan vad det rör på sig därinne ibland :eek: Det bullar ut på sidorna och är som små bubblor som åker omkring därinne :D Så jag har en känsla av att dom är trötta på att gräddas nu :p
 
En liten uppdatering:

Tiken har kraftiga sammandragningar och första valpen är snart här :)

Snacka om att det gick fort nu.. Först var hon bara lite orolig med frossa och sen vart sammandragningarna kraftiga direkt.
 
Iiiihh...så spännande! :D :D

Hoppas allt går bra! Fortsätt rapportera när du har tid! :)
 
Ännu en uppdatering då..

Första valpen fastnade (Vägde 75 g mer än normalt) så dom fick åka till Vet och dra ut den. Dödfödd.
Röntgade och det var 2 till därinne (Det är en liten tik det här) och jag vet inte än om dom är ute eller ej.. Tiken skulle sättas igång med dropp, hon var alldeles slut av att ha försökt få ut den stora valpen.
Dom två som är (Var?) kvar därinne var också väldigt stora så vi får se hur det går..

Ska ringa mamma och kolla strax, så jag får veta mer.
Jag är ganska lättad ändå, fatta vad lätt att ha 2 valpar bara! :D Är van vid att ha åtminstone 5 stycken och det är mindre kul att gå ut med så många :p
 
Så tråkigt! :( Men det går nog bra med de andra två. Du får meddela när du vet. :)
 
Har inte fått tag i mamma än, så jag antar att dom fick snitta tiken eftersom henens telefon är avstängd :(

Men vad som än krävs för att få ut valparna levande gör man ju i princip. Första gången för oss som valparna inte fötts här hemma utan någon som helst hjälp till tiken faktiskt..
 
Den andra valpen kom ut av sig själv när tiken fick dropp men inte den tredje. Så Vet sa att dom skulle åka hem i 3 timmar och se om den kom ut här hemma (Eh, vad är det för råd?) men det gjorde den inte. Så dom fick åka in akut, och snitta henne. Då var valpen redan död, och den levde när dom åkte ifrån Vet några timmar innan.

Suck, vilket bra råd hon fick. Nu har vi en ensam valp som inte kommer att ha några kullsyskon att leka med under sina 9 första veckor i livet, en tik som mjölken har börjat rinna till på rejält och jag fick inte ens färgen jag ville ha :eek:
 
Så tråkigt för Er eller för tiken rättare sagt. Ni känner ingen som kan "låna" ut en liten till sällskap :p :angel:

Så Vet sa att dom skulle åka hem i 3 timmar och se om den kom ut här hemma (Eh, vad är det för råd?)

Låt mig gissa. :( Var det B....mossen Ni var på? :mad: En bekant till mig var där och fick exakt samma idiotsvar. Hon förlorade 3 av 6 valpar pga deras nonchalans. Ena gången när de satt i ett behanlingsrum så började tiken få problem då ringde de på klockan och en vet.assistans kom in. De bad att vet . skulle komma för att hjälpa tiken. Men då fick de till svar att jourhavande vet. sover för de har haft en del att göra under natten. :mad: Vad sjutton kallas det för jourhavande för då?? :( Valpen dog och efter det blev de hemskickade för att tiken skulle föda de sista hemma. De två sista valparna dog.

Åker aldrig dit igen. De har klantat sig så extremt flera gånger nu.
 
Ja, men ärligt, det är väl ingen dum idé? Det finns ju en amma-jour eller vad det kallas, där de parar ihop mammalösa valpar med tikar som inte fått behålla sina.
Min äldsta fick bara en valp, och då ringde jag dit. Just då fanns det tyvärr inga valpar som behövde en fostermamma, tyvärr.
 
Nä, det är ju jättetråkigt för valpen att vara själv. Det är ju en så viktig tid.

Men att hitta en fralla till är nog ganska svårt, men något frallikt skulle ju vara super att hitta.

Tur i oturen att Bebben inte har något G.D uppfödning ännu och hunnit få G.D valpar..... :crazy: :angel:
 
Vi är anmälda så att om det föds några valpar i någorlunda rätt storlek så ringer dom oss :)

Hon är sprängfylld med mjölk och hade lätt kunnat mata 7-8 st Frallor utan problem, så det är synd. Och det är synd om Totte som får växa upp själv antagligen :(
Vi har ju flera vuxna hundar, men det är inte alls samma sak som att få lära sig reglerna inom hundvärlden genom att brottas, bråka och leka med syskon..

Såhär ser lilla Totte ut nu :)
Totte 2 dagar gammal

Han är tingad sen över 1 år tillbaka, och ska till en tjej som jobbar med hundgenetik :)
 
Och det ser ut som om hon kommer att få vänta ett tag till :(

Han har blivit svag och orkar inte äta så mycket längre, och är väldigt gnällig och skrikig. Ser inte ut som om han kommer att överleva tyvärr.

Mest lider jag med tiken, först en väldigt jobbig och smärtsam förlossning, och sen kommer valpen antagligen inte att överleva heller. Och det fanns bara Goldenvalpar nere i Småland som behövde en amma, och det var för många för henne. 5 st av den storleken blir ju lite väl mycket för en liiten tik.
 
usch jag sitter med ont i hjärtat då jag läser hur det gått för era valpar. blir förbannad, vilka jävla veterinärer det finns. Oerhört tragiskt att eran tik mist 2, snart ev 3 valpar. Det är så man blir förbannad. Skickar en massa kramar till din familj och till tiken. *kram*
 
SÅ skönt! Har varit borta över helgen och har misstat att Totte mått dåligt. Hoppas att det forsätter åt rätt håll!
 
Väntar själv på min & min sambos fralla NEO som kommer hem till oss om exakt 1 vecka. Han var också ensam valp i kullen men mår lika bra för det, han har haft 5 hundar & katter att leka med och han är som vilken valp som helst=) Borde nog gå bra med lilla Totte med =) Grattis förresten.

(Vår lille Neo kommer från Öbarnas kennel på rörö)

Mvh
Malin
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 153
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 086
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp