Tycker fortfarande det är bra att rikta fokus tillbaka på att det är männen som misshandlar kvinnor som gör misshandlade kvinnor den stora otjänsten. En enskild kvinna vs. ett globalt strukturellt våld... nä, jag tycker inte den här personen är så himla relevant.

Men det är absolut i alla våldsamma mäns intresse att fokusera på henne och eventuella, oftast hypotetiska kvinnor som hon, som det största problemet i sammanhanget.
Jag tycker det faktiskt är kvinnohat från båda sidor, AH är en högst relevant person i detta då hon valde att skriva en artikel där hon framställde sig själv som ansiktet utåt för kvinnovåld. Det handlade alltså om henne, inte om det faktiska kvinnovåldet som sker dagligen. Utöver detta så har AH även blivit anmäld för just våld mot en annan kvinna som var hennes dåvarande flickvän, vilket varit offentligt även innan hennes förhållande med JD. Så, nja, det skaver väldigt mycket. Och JDs trevliga kvinnosyn som vi fått se, fyfan. :yuck:

Men jag håller med dig vad gäller att använda det här fallet som ett prejudikat och att det kommer användas i ren misogyni. För det kommer komma ett resonemang om att "ljuger en så ljuger alla" inom en snar framtid. Så på så sätt har AH gjort oss kvinnor en otjänst genom att skarva med sanningen och JD som förstod vilket stöd han skulle få om han lät omvärlden se detta.

Men jag vidhåller fast att det här har skadat dom mer än vad de förstår. Särskilt som att de jobbar i en bransch där rykte och image är allt.
 
Sant! Desvärre oundvikligt då majoriteten av världsbefolkningen är rätt misogyn, klart de hugger.
Mmm. Men. Världsnyhet? Nu är jag kanske bara envis men för mig är detta fallet relevant för US-amerikanska jurister och folk som gillar kändisar, och ja, folk som gillar att hata kvinnor. Jag tror också rätt många struntar i hela den här grejen. Så jag vet inte.

Oavsett vänder jag mig emot att just detta på något vis skulle påverka enskilda andra kvinnors trovärdighet, eller kvinnors trovärdighet som grupp. Att misogynister försöker argumentera för det är en annan sak.
 
Jag tycker det faktiskt är kvinnohat från båda sidor, AH är en högst relevant person i detta då hon valde att skriva en artikel där hon framställde sig själv som ansiktet utåt för kvinnovåld. Det handlade alltså om henne, inte om det faktiska kvinnovåldet som sker dagligen. Utöver detta så har AH även blivit anmäld för just våld mot en annan kvinna som var hennes dåvarande flickvän, vilket varit offentligt även innan hennes förhållande med JD. Så, nja, det skaver väldigt mycket. Och JDs trevliga kvinnosyn som vi fått se, fyfan. :yuck:

Men jag håller med dig vad gäller att använda det här fallet som ett prejudikat och att det kommer användas i ren misogyni. För det kommer komma ett resonemang om att "ljuger en så ljuger alla" inom en snar framtid. Så på så sätt har AH gjort oss kvinnor en otjänst genom att skarva med sanningen och JD som förstod vilket stöd han skulle få om han lät omvärlden se detta.

Men jag vidhåller fast att det här har skadat dom mer än vad de förstår. Särskilt som att de jobbar i en bransch där rykte och image är allt.
Vilka båda sidor menar du? Jag ställer mig inte på någons sida. Det är absolut inte första gången folk (män) har försökt använda enskilda kvinnors agerande för att driva en sexistisk agenda mot gruppen kvinnor, så jag tycker liksom inte det hela är så relevant. Det är inget unikt, helt enkelt. Jag vänder mig samtidigt fundamentalt emot att kvinnor ska hållas ansvariga för mäns sexism, på något plan. Sen ska enskilda personer såklart hållas ansvariga för eventuella brott de begår.

F.ö. inget stort fan av att kalla mäns våld mot kvinnor för "kvinnovåld".
 
Ha, ha den var bra @Nytant mäns våld mot kvinnor kallas det motsatta. Hej och hå.

läste på BBC kanske eller yle. skummade nyheter så vet inte riktigt. En TikTok användare fick 18 billioner klicks på TikTok. Om det var första som skapade någon stöttande hashtagg för johnny. 18 billioner, svenska eller anglikanska billioner är ju ganska skilda men det är en del datarobotar som skapat och vanligt folk hjälpt till.

Tillräckligt många klick tvingar upp information i övriga media. Så klick skapar nyheter även om det är mest datarobotar som klickar. Ett sätt att manipulera världsinformationen.
 
Vilka båda sidor menar du? Jag ställer mig inte på någons sida. Det är absolut inte första gången folk (män) har försökt använda enskilda kvinnors agerande för att driva en sexistisk agenda mot gruppen kvinnor, så jag tycker liksom inte det hela är så relevant. Det är inget unikt, helt enkelt. Jag vänder mig samtidigt fundamentalt emot att kvinnor ska hållas ansvariga för mäns sexism, på något plan. Sen ska enskilda personer såklart hållas ansvariga för eventuella brott de begår.

F.ö. inget stort fan av att kalla mäns våld mot kvinnor för "kvinnovåld".
Ingen har sagt att hon ska hållas ansvarig för mäns sexism men i och med att hon och hennes exmake valt att göra detta offentligt (hon med en artikel och han med rättegången)så har hon vårdslöst skadat kampen för miljontals kvinnor som blir utsatta för våld av män då det bevisats att hon ljög sig blå i rättegången. Hade hon istället erkänt sig skyldig till att hon faktiskt misshandlat honom de gånger det bevisades samt poängterat att hon var inblandad i ett så sjukt och trasigt förhållande där våld i fysisk och psykisk form blev normaliserat så hade det inte fokuserats så på hennes agerande i rättegången. Då hade fokus kunna vara på hur normaliserat mäns våld mot kvinnor kan bli i ett förhållande och även hur våldet kan bli något kvinnan använder sig av istället för "Amber Heard ljuger, titta på henne". För ändra sitt försvar borde hennes jurister rådit henne till att göra när man insåg att det här kommer kunna ses av hela världen, inte hålla fast vid att hon var 100% oskyldig och aldrig lagt en hand på honom.

Rättegången har fått en enorm spridning, det diskuteras i många dagstidningar och även morgonsoffor på tv även här i Sverige, så att säga att det inte är relevant för kampen mot mäns våld mot kvinnor är lite tanklöst. För det kommer den vara, bara av helt fel orsaker.

(Nej, jag vet att det var fel ord att använda men kl 1 på natten är en sådan där tid på dygnet då jag knappt kan formulera en vettig mening.)
 
Jag förstår inte hur AH kunde bli dömd för förtal när hon inte skrev namnet på JD i artikeln. Har inte läst den men hon kanske skrev annat så det gick att identifiera honom?
 
Jag har följt hela rättegången, lite för mycket enligt vissa familjemedlemmar 🙃 hade ingen åsikt så innan, mer än att man flyktigt läst artiklar om saken de senaste åren. Att en man misshandlat en kvinna är ju tyvärr inget nytt, men det som fångade min uppmärksamhet denna gång var att rollerna kunde vara omvända.
Och efter att ha sett alla vittnesmål, hört alla ljudinspelningar och sett bevisen som lagts fram så kan jag säga att jag är glad över utgången.
Att säga att båda "dömdes" för förtal är att grovt missförstå vad som faktiskt dömdes. Op ed-en skrevs av Amber själv och hon utmålade sig själv som ett offer för sexuell och fysiskt våld. Det motbevisades väldigt klart, enligt mig som åskådare men framförallt av rättsväsendet.
Artikeln som enligt Amber orsakade henne PTSD och som var den som var underlag till hennes "counterclaim" var inte skriven av Johnny utan av en av hans förra advokater. Och av tre punkter fick hon rätt i en. Det handlade om att advokaten anklagade henne för en "hoax", men att det inte fanns tillräckliga fysiska bevis för att Amber och hennes vänner hade iscensatt att hennes lägenhet som om att våld hade skett där (spillt vin på golvet, omkullvälta möbler etc). Hon fick 2 miljoner dollar för förtal, men 0 dollar i skadestånd.
Undrar någon något så fråga på, jag är alldeles för insatt 😅
 
Jag har ingen som helst åsikt om vem som vann eller inte. Om någon ljög eller inte. Det jag tar med mig är JDs FRUKTANSVÄRDA SMS och bilderna där han är helt nerknarkad och filmerna med hans utbrott. Vidrig kvinnosyn på den mannen.
 
Jag har ingen som helst åsikt om vem som vann eller inte. Om någon ljög eller inte. Det jag tar med mig är JDs FRUKTANSVÄRDA SMS och bilderna där han är helt nerknarkad och filmerna med hans utbrott. Vidrig kvinnosyn på den mannen.
Jag tar med mig hennes vidriga, hånande sätt mot honom, direkt mot honom. Hur hon uttryckligen erkänner att hon slår honom, hur hon utmanar honom att berätta för världen för vem kommer tro honom, han är ju en man. Hennes syn på människor överlag känns rätt vidrig. Han är verkligen inte guds bästa barn, men om det är det enda du tar med dig efter detta så undrar jag om vi såg samma rättegång.

Edit: det var väl heller inga sms som var direkt till henne, utan han skickade till vänner. Varav de han skickade till Paul Bettany var citat från Monte Python
 
Jag har försökt undvika det, men det har varit omöjligt och där jag har sett klipp har väldigt partiska till JDs fördel.

Det "positiva" är att en världskänd framgångsrik man har gått ut och sagt att han blivit misshandlad av sin fru, för toxic masculinity är också extremt problematiskt.

Men båda personerna har ju uppenbart problem och jag tycker det är fruktansvärt att bådas privatliv fläks ut till allmän beskådan.
 
@Terqa Är helt ointresserad av AH och vad hon gjort eller inte. Har sett upp till JD pga det han gör för barn osv men skriver man sådär om sin fru/ex osv så är man långt i från okej.
Att hennes ruttna lik ska förmultna i bakluckan på en Honda Civic.... det är väl ändå inte ett citat från MP?

Uppenbart 2 dysfunktionella människor som aldrig borde varit tillsammans och skadat varandra på fler sätt.
 
@Terqa Är helt ointresserad av AH och vad hon gjort eller inte. Har sett upp till JD pga det han gör för barn osv men skriver man sådär om sin fru/ex osv så är man långt i från okej.
Att hennes ruttna lik ska förmultna i bakluckan på en Honda Civic.... det är väl ändå inte ett citat från MP?

Uppenbart 2 dysfunktionella människor som aldrig borde varit tillsammans och skadat varandra på fler sätt.
Du är helt ointresserad av vad AH gjort men har inga problem att tycka JD är vidrig? Okej.
Det har jag inte sagt, jag sa att smsen mellan honom och Paul Bettany innehöll citat från MP.
Och nej, de smsen var inte de trevligaste som skrivits, men enligt vittnesmål så skrevs de i frustration och desperation, han uttryckte sig om sin förövare. Om det är värre än att faktiskt fysiskt misshandla någon, och att blåljuga, hitta på och därmed underminera alla verkliga offer för DV, då får det stå för dig.
 
Ingen aning om vad som är rätt och fel.
Men verkar som om Depp fått starkt stöd på internet, rättvist eller ej omöjligt att säga. Internet kan snabbt förinta eller upphöja en människa utan någon som helst fakta från verkligheten. Rena snöbolls effekten tyvärr. Folk älskar att snacka skit på anonyma internet om sånt dom inte har en aning om.
 
Jag har ingen som helst åsikt om vem som vann eller inte. Om någon ljög eller inte. Det jag tar med mig är JDs FRUKTANSVÄRDA SMS och bilderna där han är helt nerknarkad och filmerna med hans utbrott. Vidrig kvinnosyn på den mannen.
Han blir misshandlad och sen anklagad för diverse grejer av exet - men han är vidrig som messar kompisen när han är arg?
Herregud vilken skev grej att ta med sig ur det hela.
Hon säger till honom:
“Tell the world, Johnny, tell them, Johnny Depp — I, Johnny Depp, a man, I’m a victim too of domestic violence” “see how many people believe or side with you.”
"I f**king was hitting you... I don't know what the motion of my hand was, but you're fine, I did not hurt you, I did not punch you, I was hitting you' och när han försöker komma undan 'You are such a baby. Grow the f**k up' men problemet är hans kvinnosyn??
Det är inte konstigt att män inte vågar erkänna att de blir misshandlade..
 
Han blir misshandlad och sen anklagad för diverse grejer av exet - men han är vidrig som messar kompisen när han är arg?
Herregud vilken skev grej att ta med sig ur det hela.
Hon säger till honom:
“Tell the world, Johnny, tell them, Johnny Depp — I, Johnny Depp, a man, I’m a victim too of domestic violence” “see how many people believe or side with you.”
"I f**king was hitting you... I don't know what the motion of my hand was, but you're fine, I did not hurt you, I did not punch you, I was hitting you' och när han försöker komma undan 'You are such a baby. Grow the f**k up' men problemet är hans kvinnosyn??
Det är inte konstigt att män inte vågar erkänna att de blir misshandlade..

Hennes syn på män är ju fruktansvärd. Men det är tydligen okej. Män får ju inte ens gråta enligt henne, och det är okej att kvinnor slår män.
 
@Terqa Är helt ointresserad av AH och vad hon gjort eller inte. Har sett upp till JD pga det han gör för barn osv men skriver man sådär om sin fru/ex osv så är man långt i från okej.
Att hennes ruttna lik ska förmultna i bakluckan på en Honda Civic.... det är väl ändå inte ett citat från MP?

Uppenbart 2 dysfunktionella människor som aldrig borde varit tillsammans och skadat varandra på fler sätt.

Så ord sagda i frustration till vänner är värre än att fysiskt och psykiskt misshandla sin partner? (och tidigare partner, det är inte första gången hon gör det.)

Ingen av dom är oproblematisk, men någon måtta får det väl vara på vad man kan ursäkta för att den ena personen skrivit skit till bekanta och vänner.
 
Så ord sagda i frustration till vänner är värre än att fysiskt och psykiskt misshandla sin partner? (och tidigare partner, det är inte första gången hon gör det.)

Ingen av dom är oproblematisk, men någon måtta får det väl vara på vad man kan ursäkta för att den ena personen skrivit skit till bekanta och vänner.
Nej det är ju det jag skriver att jag inte tycker det är? Eller hur menar du?
 
Han blir misshandlad och sen anklagad för diverse grejer av exet - men han är vidrig som messar kompisen när han är arg?
Herregud vilken skev grej att ta med sig ur det hela.
Hon säger till honom:
“Tell the world, Johnny, tell them, Johnny Depp — I, Johnny Depp, a man, I’m a victim too of domestic violence” “see how many people believe or side with you.”
"I f**king was hitting you... I don't know what the motion of my hand was, but you're fine, I did not hurt you, I did not punch you, I was hitting you' och när han försöker komma undan 'You are such a baby. Grow the f**k up' men problemet är hans kvinnosyn??
Det är inte konstigt att män inte vågar erkänna att de blir misshandlade..
Och inte konstigt att män får utstå misshandel av kvinnor eftersom att dom förväntas att bara ta det.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 331
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 865
Senast: Hedinn
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 461
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp