Bukefalos 28 år!

Rymliga kläder

Emro

Trådstartare
Jag har jättesvårt att hitta vettiga kläder till min son. Han har så stor överkropp, dels har han lång överkropp och dels har han stort omfång kring bröstkorgen. De flesta kläder jag köper sitter som korvskinn samt glipar mellan tröja och byxa. Han är 93 cm lång och jag köper tröjor i storlek 104, ändå kan det vara svårt med passformen. En del funkar bra, som Lindex "ta tre, betala för två-tröjor", men jag skulle vilja veta något säkert kort.

Någon med bra tips?
 
Sv: Rymliga kläder

Måste hålla med dig. Har han både lång överkropp och stort omfång borde en större storlek inte bli för stor?
 
Sv: Rymliga kläder

Vi har lite samma situation. Lång överkropp dock en smalis. Vi köper också en stl större och är noga med att tröjärmarna har bra muddar. Annars har vi problem med att ärmarna blir för långa. Alternativ får ni lära er att sy :) Två stl större och sen en trikåsöm i ärmslutet efter att ha klippt av 5 cm.

Här hemma kör vi mest på t-shirts. Då märks det inte att det blir långt i ärmarna när de är lagom i kroppen.

Mvh Miks
 
Sv: Rymliga kläder

Jag köper ju redan för stora kläder. Men att gå upp till storlek 110 är väl att ta i. Han är ju inte abnormt stor på något vis utan det jag eftersöker är bara kläder som är något rymligare i vanliga storlekar.
 
Sv: Rymliga kläder

Men om man är stor i omfånget brukar inte förstora kläder vara speciellt förstora. Kroppen brukar bära upp dom ändå.

Jag hade köpt större kläder och tröjor och byxor med muddar som håller uppe ärmar och ben.

Annars rent generellt tycker jag lindex är ganska små i storlekarna. Min dotter är 92 cm lång och är varken smal eller tjock. Idag har hon på sig ett bamse-set i strl 104 som sitter bra.
P.o.p ska väl vara ganska stora i storlekarna? Vet inte om dom är rymliga dock.
 
Sv: Rymliga kläder

Problemet är att ärmarna blir väldigt, väldigt långa. Sådär så att inte ens muddar hjälper.
Men, men. Vi får fortsätta prova oss fram.

Villervalla har vi haft något enstaka plagg av, men det satt nog faktiskt bättre på dottern som är en riktig tunnis istället.
 
Sv: Rymliga kläder

Kan du använda kläderna på nåt annat sätt? Jag kör mycket t-shirt utanpå långärmad på mina barn, det kan ju vara ett bra sätt att kombinera en långärmad som är lagom lång i ärmarna men glipig med en t-shirt i för stor storlek som är längre. Skjortor kan man ju rulla upp ärmarna på.

PoP tycker jag inte är så stora i storlekarna längre. Jag vet inte vad som hänt med dem (förutom att de blev väl uppköpta??), jag tycker inte att de är riktigt lika bra som för 5 år sen när dottern var bebis.
 
Sv: Rymliga kläder

Vi har haft endel villervalla och jag tycker dom tröjorna snarare är korta än långa. I magen och ryggen alltså. Ärmarna har varit bra.
 
Sv: Rymliga kläder

Vi har en smal kille med lång överkropp och jag viker upp ärmarna. Jag vet inte hur vi annars skulle göra. Jag vill inte använda t-shirt mitt i vintern.

Svårast är det med overaller. Skitlånga ben och ärmar och precis i kroppen.
 
Sv: Rymliga kläder

Svarar alla. Det verkar svårt att överlag hitta något som passar. Skjortor funkar fint som någon nämnde, det blir ju inte så fasligt knöligt att rulla upp ärmarna lite. Och vi använder även långärmad t-shirt under kortärmad för att kompensera glipor.

Min fråga var mest om någon visst något märke där man slipper skarva och köpa för stort, något som helt enkelt passar lite större barn som inte helt följer mallen. Tänkt att det är så mycket lättare att köpa till dottern som istället är lång och ritkigt smal, visst hade det varit skönt att kunna dra in resåren i midjan på byxorna något hål till, men byxorna sitter uppe. Annars passar ju allt fint på henne.
 
Sv: Rymliga kläder

tunikor? köper jag, då är det vidd kring midjan, och lagom långa ärmar.

Favorit:)

S0000006576570_F_W30_20110512134646.jpg
 
Sv: Rymliga kläder

Har du kollat något på Kameleont Design? Här blir de för vida i kroppen när de är lagom på längden och korta i ärmarna. Men ungarna här är allihop långa och smala istället.
 
Sv: Rymliga kläder

De där är favorit hemma här också, jag tror inte att vi kan ha för många ;). Perfekt förskoleplagg, bra rörelsefrihet, bra kvalité.
 
Sv: Rymliga kläder

Kax på kappahl tycker jag har varit lite bredare än många andra sorter. Min kille är ju bara 5 månader, men har haft lite problem med att en del kläder har suttit för tajt
 
Sv: Rymliga kläder

Tack för tips, att jag aldrig tänkt på att tunikor kan vara precis vad jag letar efter :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 073
Senast: MiniLi
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 313
Senast: Sonea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp