Rymningssäkra

Bukefalos 30 år!

Nu har vi ingen rymningsbenägen hund men däremot en bengalkatt som har som hobby att öppna alla dörrar och skåp bara för att det är kul. Bengaler är kända för sin intelligens så det har varit lite klurigt att överlista henne i många fall 😅 hon riskerar ju dessutom att släppa ut hunden när hon öppnar. Vi har på de dörrar det går vänt handtaget nedåt så det inte finns något att greppa. På ytterdörren har vi satt ett sånt handtag/lås som är som en knopp man vrider för att öppna. På en innerdörr som inte gick att vända handtaget nedåt pågrund av att det tog i karmen har vi vänt det uppåt och kapat det så det bara är en liten plutt att öppna med, lätt för oss men svårt med tassar 😅

Dålig bild men så här ser vårt staket ut, mina är inte speciellt klätterbenägna visade det sig men det har hållit katten på tomten också. Visa bifogad fil 168627
Tack! Ser absolut ut att kunna fungera hos mig också :-) Det undre staketet är inte helt olikt mitt staket (jag har tätare mellan brädorna bara), så det ser relativt enkelt ut att kunna komplettera med nät som du har gjort! Hur har du gjort vid grindar? Jag har 2 st relativt stora grindar (som man kan köra bil genom) in på gården som ju måste hanteras på något vis.

Varför ska du alltid hugga så förbannat?
Du gör det varenda gång jag skriver något.

Jag skriver inte att inte olyckor kan ske men när det händer gång på gång är det inga olyckor utan rent slarv!

Du läser så märkligt jämt du,
Nu handlar det inte om "gång på gång" hunden kommer lös utan väldigt väldigt sällan. Jag läser inte märkligt, jag läser bara vad som står och att hunden kommer lös någon enstaka gång per år är inte för mig slarv. Det är svårt att vara perfekt åren igenom hela tiden.

Jag förstod nästan att tråden skulle ta vändningen att det är rakt igenom slarviga hundägare som "låter" sina hundar rymma.

Nu är min sambo slarvig/disträ/glömsk men vi båda försöker ta vårt ansvar att säkra upp nu så gott det går. Både för att inget ska hända andra (hunden är inte sådan att hon vill döda byten men kaniner är ju känsliga och vi vill absolut inte stressa grannarnas kaniner och potentiellt skrämma ihjäl dem) eller att hon ska bli påkörd.

De gånger det hänt att hon sprungit och skällt på kaniner (två gånger på två och ett halvt år vi bott här) så har jag haft ångest i veckor efteråt och jag skäms ögonen ur mig och mina tankar går så långt att jag funderar på att flytta eller om jag inte borde ha hund.

När vi har råd så kommer vi skaffa extra högt gunnebostängsel för att stängsla in tomten. Nu kör vi kompostgaller i en halvcirkel runt uppfarten, 90 cm metallgrind för utetrappan och dubbla ytterdörren.

Jag förstod nästan att tråden skulle ta vändningen att det är rakt igenom slarviga hundägare som "låter" sina hundar rymma.

Nu är min sambo slarvig/disträ/glömsk men vi båda försöker ta vårt ansvar att säkra upp nu så gott det går. Både för att inget ska hända andra (hunden är inte sådan att hon vill döda byten men kaniner är ju känsliga och vi vill absolut inte stressa grannarnas kaniner och potentiellt skrämma ihjäl dem) eller att hon ska bli påkörd.

De gånger det hänt att hon sprungit och skällt på kaniner (två gånger på två och ett halvt år vi bott här) så har jag haft ångest i veckor efteråt och jag skäms ögonen ur mig och mina tankar går så långt att jag funderar på att flytta eller om jag inte borde ha hund.

När vi har råd så kommer vi skaffa extra högt gunnebostängsel för att stängsla in tomten. Nu kör vi kompostgaller i en halvcirkel runt uppfarten, 90 cm metallgrind för utetrappan och dubbla ytterdörren.
Olyckor händer, du har ju fått många bra tips och verkar ha en plan. Sambos är mer svårtränade än hundar...

Liknande trådar

• En hund till?
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • Hund på besök
  • Vad ska jag göra med min hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat