Rymningssäkra

Bukefalos 30 år!

DeCloe

Trådstartare
Min ena hund är EXPERT på att rymma. Hon öppnar dörrar och "spränger" galler om hon är tillräckligt motiverad. Vi har dubbla ytterdörrar och grind för trappan och hyfsad lydnad (helt klart kunde den varit bättre mtp att hon rymmer). Hon aktiveras mycket både mentalt och fysiskt så det handlar inte om det heller. Men har vi inte satt hasp på dörren så kan hon vara ute på nolltid.

Bor på landet men flera grannar har kaniner och hon gillar att springa fram och skälla på dem.

Det är helt oacceptabelt att hon rymmer givetvis och ställer till oreda och det händer inte ofta (en gång i år) men det FÅR inte hända. Ni får gärna säga att vi oansvariga och brister i vår tillsyn men det är att slå upp öppna dörrar (jag skäms redan väldigt för de få gånger hon rymt) men ni med rymningsbenägna hundar med (eller för den delen utan) mycket jakt i sig, har ni tips på rejäla grindar eller liknande som är i princip omöjliga för en hund att ta sig igenom? Hon är liten-medelstor men väldigt smidig och spänstig.

* träna på beteendet ni vill ha istället. En hund som sitter kan inte springa. Träna massor och åter massor av inkallning.
* se till att hunden är tillfreds och får utlopp för sina behov, där ingår också eventuella rasbundna "specialintressen" om möjligt.
* under träningsperioden skulle jag bygga en "sluss" runt ingångspartiet med bra hundgårdsgaller, så hunden inte kan självbelöna rymmandet. De med vertikala slanor är jättesvåra för dem att klättra på.

Min ena hund är EXPERT på att rymma. Hon öppnar dörrar och "spränger" galler om hon är tillräckligt motiverad. Vi har dubbla ytterdörrar och grind för trappan och hyfsad lydnad (helt klart kunde den varit bättre mtp att hon rymmer). Hon aktiveras mycket både mentalt och fysiskt så det handlar inte om det heller. Men har vi inte satt hasp på dörren så kan hon vara ute på nolltid.

Bor på landet men flera grannar har kaniner och hon gillar att springa fram och skälla på dem.

Det är helt oacceptabelt att hon rymmer givetvis och ställer till oreda och det händer inte ofta (en gång i år) men det FÅR inte hända. Ni får gärna säga att vi oansvariga och brister i vår tillsyn men det är att slå upp öppna dörrar (jag skäms redan väldigt för de få gånger hon rymt) men ni med rymningsbenägna hundar med (eller för den delen utan) mycket jakt i sig, har ni tips på rejäla grindar eller liknande som är i princip omöjliga för en hund att ta sig igenom? Hon är liten-medelstor men väldigt smidig och spänstig.
Jag hade också satsat på en sluss med galler/grind vid dörren om det går.

* träna på beteendet ni vill ha istället. En hund som sitter kan inte springa. Träna massor och åter massor av inkallning.
* se till att hunden är tillfreds och får utlopp för sina behov, där ingår också eventuella rasbundna "specialintressen" om möjligt.
* under träningsperioden skulle jag bygga en "sluss" runt ingångspartiet med bra hundgårdsgaller, så hunden inte kan självbelöna rymmandet. De med vertikala slanor är jättesvåra för dem att klättra på.
Tack för tipsen!

Hon vet att hon ska sitta still på hallmattan när hon kommer in och när hon ska gå ut och hon gör det i 999 fall av tusen. Hon är bra på inkallning men den är inte 100 procent. Hinner vi stanna henne på kommando innan hon kommer utanför bron så sticker hon inte. Hinner hon runt husknuten så drar hon.

Vi kör mycket berikning och hon får utlopp för rasbundna intressen flera ggr i veckan. Så det är troligen lydnaden som brister.

Vi kommer försöka få till en idiotsäker inkallning. Har beställt extra hög metallgrind till bron nu och vi ska sätta upp kompostgaller i en halvcirkel på uppfarten om hon väl skulle komma utanför grinden. Vi ska stängsla in trädgården men har tyvärr inte råd just nu.

Tack för tipsen!

Hon vet att hon ska sitta still på hallmattan när hon kommer in och när hon ska gå ut och hon gör det i 999 fall av tusen. Hon är bra på inkallning men den är inte 100 procent. Hinner vi stanna henne på kommando innan hon kommer utanför bron så sticker hon inte. Hinner hon runt husknuten så drar hon.

Vi kör mycket berikning och hon får utlopp för rasbundna intressen flera ggr i veckan. Så det är troligen lydnaden som brister.

Vi kommer försöka få till en idiotsäker inkallning. Har beställt extra hög metallgrind till bron nu och vi ska sätta upp kompostgaller i en halvcirkel på uppfarten om hon väl skulle komma utanför grinden. Vi ska stängsla in trädgården men har tyvärr inte råd just nu.
Träna med långlina, så ni kan nå henne även när hon tror att hon är fri!

Ser fram mot svaren. Min fråga på näraliggande ämne gav entydiga svar - lydnad.
Men jag tror att en rymningsbenägen hund är expert på att se tillfällen. Den där tusende gången när de blir sugna på att dra, då drar de.

Men jag tror att en rymningsbenägen hund är expert på att se tillfällen. Den där tusende gången när de blir sugna på att dra, då drar de.
Ja... en väns hund som alltid är lös, har en 99,999 procents inkallning osv drar också på typ en hare kanske en gång vartannat år.

Det är störande eftersom vi aldrig kan lita på vår hund helt och hållet. Inte ens med stängsel och stängda dörrar hemma. För att våga lämna henne ensam behöver vi ha minst trippla dörrar stängda och två grindar. Plus att vi måste kolla att alla fönster är helt och hållet stängda.

Problemet är ju när hon är där vi inte kan se henne.

Har sån ångest över det. Vi tar väl hand om våra hundar och tänker mycket på säkerheten men är ändå livrädd att bli anmäld till LS eller nåt för att hunden rymmer kanske en gång per år.

Ja... en väns hund som alltid är lös, har en 99,999 procents inkallning osv drar också på typ en hare kanske en gång vartannat år.

Det är störande eftersom vi aldrig kan lita på vår hund helt och hållet. Inte ens med stängsel och stängda dörrar hemma. För att våga lämna henne ensam behöver vi ha minst trippla dörrar stängda och två grindar. Plus att vi måste kolla att alla fönster är helt och hållet stängda.

Problemet är ju när hon är där vi inte kan se henne.

Har sån ångest över det. Vi tar väl hand om våra hundar och tänker mycket på säkerheten men är ändå livrädd att bli anmäld till LS eller nåt för att hunden rymmer kanske en gång per år.
Har ni provat att sätta upp scenarier där ni vet att hon skulle försöka rymma men sedan tagit när hon försöker?
Tänker tex med citronhalsband eller liknande om hon försöker öppna fönster.

Det handlar ju mycket om att det är självbelönande och lyckas de ibland så kommer man inte bli av med problemet tyvärr. Förr eller senare slutar de ju med beteendet om de aldrig lyckas men ju fler gånger de fått vinst ju längre tid kommer det att ta.

Om hon inte ställer till med något när hon rymmer hade jag inte oroat mig för LS. Mer oroad för att hon ska bli påkörd eller liknande.

Naturligtvis tar en rymningsbenägen hund chansen när den får den - men med lydnad kan du stävja otroligt mycket. Resten är att se till att hunden aldrig kan rymma. Får den aldrig chansen kommer den inte heller försöka till slut, precis som att man slutar rycka i en dörr som ALLTID är låst så man kommer missa att den är öppen till slut.

Lydnad ska ju även löna sig. Och frågan är just vad individen tycker är en belöning.
Nån kanske vill springa runt som en tok och då kan en behöva belöna just med det (inhängnat område)

Lite generellt svar och inte direkt på din fråga kanske.

Men som i den andra tråden med hunden som sprang iväg ner till en bäck. Om det är SÅ intressant där kanske en får gå ner dit med hunden och se vad de är den tycker är så kul där. O kanske vara där med den o leka en stund.
Men det är inte ok att dra bort dit ensam.

Men ni som har hundar som rymmer hur går det till?
Hade jag haft en rymningsbenägen hund hade jag haft dels en sluss i hallen och dels alltid kopplat ordentligt innan jag öppnar dörren samt stängt och låst innan jag kopplar av.

Hur kan det vara så svårt?
Man vet ju om att hunden vill rymma?

Hade jag haft en rymningsbenägen hund hade jag haft dels en sluss i hallen och dels alltid kopplat ordentligt innan jag öppnar dörren samt stängt och låst innan jag kopplar av.

Hunden ifråga tar sig igenom allt. Min sambo glömmer ibland att sätta på hasp på dörren (alla gånger hon rymt har sambon varit själv hemma, men jag känner mig ändå ansvarig). Efter det här tillfället kommer jag bygga staket runt hela huset om det är vad som krävs. Kompostgaller-sluss, grind och dubbla ytterdörrar räcker tydligen inte.

Den enklaste lösningen på problemet är kanske _egentligen_ att byta sambo 🫠

Hunden ifråga tar sig igenom allt. Min sambo glömmer ibland att sätta på hasp på dörren (alla gånger hon rymt har sambon varit själv hemma, men jag känner mig ändå ansvarig). Efter det här tillfället kommer jag bygga staket runt hela huset om det är vad som krävs. Kompostgaller-sluss, grind och dubbla ytterdörrar räcker tydligen inte.

Lås dörren?
Det går ju att ha så dörren låser sig varje gång man stänger den.

Ja då är det ju i stort sett sambon som är slarvig. Vissa grejer måste man ju bara hålla reda på som mobil nycklar och djur? Tänker jag :)

Jag har en rymmare (och en icke-rymmare). Jag har henne (rymmaren) numera till 100% i koppel och då går det såklart bra. Jag har också "dubbel" ytterdörr med ett uterum omedelbart utanför den egentliga ytterdörren, så momentet att gå in och gå ut är aldrig ett problem för oss. MEN - jag har också inhägnad gård och där skulle jag vilja att hon kan gå lös, vilket hon också kunde den första tiden hon bodde här, innan hon kom på hur man hoppar över grinden. Sedan tog det EN gång så kunde hon sen - och gjorde det därefter varje gång vi gick ut, extremt nöjd med sig själv. Så från rymning nummer tre är hon ständigt kopplad. Det är ju dock inte så jag vill ha det i längden, så jag letar ständigt efter nya lösningar, både vad gäller träning och staket. Så nej, det är inte så svårt att hålla en rymmare inne eller i koppel - det svåra är att träna den till att få viss frihet! :)

Jag hade blivit vansinnig på en sambo som inte stänger dörrar på det sätt som krävs för att hålla hunden inne! :rage:

Liknande trådar

• En hund till?
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • Hund på besök
  • Vad ska jag göra med min hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat