Ryska språket

Menar du hårdtecken och mjuktecken? Det finns specialbokstäver i alfabetet som inte uttalas utan enbart är till för att visa hur bokstaven framför uttalas, dessa ser ut som ett "b" där den hårda bokstaven har ett "tak" bakåt.
Nej jag menade inte det. Vokalerna har ju en hård och en mjuk variant ( t.ex a och ja, o och jo/io osv) så till dem behövs inte mjuk- och hårdtecknen.
Hittar inget när jag googlar staketregeln så det kanske var nåt som min lärare använde för att förklara.

Jag har läst ryska i tre terminer. Tyckte det var väldigt roligt. Allt blir lättare när man kan alfabetet, men jag måste samtidigt erkänna att det inte sitter som ett rinnande vatten, jag får alltid tänka efter lite på vissa bokstäver. Slutade för att läraren fastnade i ett spår som aldrig tog slut, vi gjorde bara samma sak och jag blev galet uttråkad. "Jag tittar på TV. du promenerar hunden. Hon springer i parken." Jag borde nog åka på språkresa.

Jag har haft både Mozno och Trojkaboken.

Jag måste tacka er alla för era svar! Jag uppskattar verkligen att ni tagit er tid för det! :D :bow:

Det är kul att läsa att flera av er tyckte det var roligt att läsa ryska, lite mindre kul att det verkar vara svårt. Dock tänker jag inte låta mig avskräckas av det utan kommer att ge mig i kast med det snart. Det blir väl i mitten av januari jag sätter igång i så fall, tills dess får jag hålla mig i alla fall. Kommer dock att dammsuga nätet lite så jag är mer förberedd, jag kan liksom inte riktigt låta bli att smygstarta! :D

Fast jag har glömt hur man börjar plugga något... Det är ett och ett halvt år sedan senaste gången och då var jag nära (fast jag var nog där egentligen) väggen av ren och skär utmattning av två års heltidsstudier och halvtidsjobb. Med det i bakhuvudet är kanske pluggandet inte någon grej för mig, och kanske speciellt inte ryska som ju är svårt, men ack vad jag älskar att lära mig saker så egentligen har jag inte något annat att säga än fuck you väggen, den får vänta, jag ska lära mig ett nytt språk i alla fall! :bump::banana:

Det känns lite grann som att det nya alfabetet blir lite av en utmaning, att tänka helt om från ABCgrejen lite grann, så det får jag visst lägga lite extra kraft på så att det andra kan fastna lite lättare sedan när det kommit så långt.

Nåväl, tack för era svar! Hoppas att fler som känner att de vill lära sig något/ gå en kurs, gör slag i saken, man kan aldrig lära sig för mycket!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka