Ryttare arbetar med säkerheten

Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Tycker det var jäkligt osmidigt att kommentera två ryttares död med att det oftast handlar om slarv i ridolyckor! :eek:

Har själv åkt ambulans ett par gånger & har en kompis som är hjärnskadad efter en ridolycka. Samtliga gånger jag själv råkat illa ut har jag haft både väst & hjälm, ridit en häst som jag hanterar alldeles utmärkt etc. Men alla hästar kan bli rädda, bromsbitna ( i mitt fall :crazy: ), gå omkull pga att de snubblar/kaninhål/allt möjligt. Skulle kunna dra 100 skäl till olyckor oberoende på slarv! Vidrig människa att påstå nåt sånt.. klart att det slarvas men att ridolyckor i stort beror på det.. usch.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

På Jönköpingslokalradio sa de att olyckan i Gränna inte var
en ridolycka utan en hjärnblödning.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Häromdagen hörde jag en intervju på radion med en försäkringsläkare ang. idrottsskador i allmänhet och ridolyckor i synnerhet. Han sa så här:
"Ridolyckor är en biverkan av en betydelsefull rehabiliterings- eller friskvårdsaktivitet".
Tänkvärt!
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Häromdagen hörde jag en intervju på radion med en försäkringsläkare ang. idrottsskador i allmänhet och ridolyckor i synnerhet. Han sa så här:
"Ridolyckor är en biverkan av en betydelsefull rehabiliterings- eller friskvårdsaktivitet".
Tänkvärt!

Oj, vad bra det lät! Det ska jag säga när folk varnar mig för att rida. Har ett diskbrock som har blivit bättre efter att ridit ett tag.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Nåt som de också borde ta med är.. Hur många olyckor händer pga bristande respekt hos bilförare, killar på moped och människor i allmänhet som medvetet skrämmer hästar. Det har hänt mig mer än en gång att gäng med killar på moped tutar, skriker kastar saker i hopp om att hästen ska bli rädd, vilket min höst ej blivit. Hon är ganska orädd jag är vuxen men varföre accepteras det att unga tjejer ska riskera livet när de utövar sin hobby, pga pojkars oförstånd. Har påtalat detta till föräldrar till en del av dessa pojkar och får till svar killar tycker det är kul att retas med tjejerna...
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Undrar om de skulle tycka det vore lika kul om tjejen åkte i backen & blev förlamad för livet.. vissa föräldrar borde inte få ha hand om uppfostran :mad:
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

"Nio av tio skadade är flickor eller kvinnor"

Varför skriver man något sånt? 85% av alla ryttare är flickor/kvinnor. Kanske ska även detta bör nämnas?

"Varje år inträffar tusentals olyckor inom ridsporten. Bara inom fotbollen skadas fler."

Kan kanske bero på att det är den 3:e största sporten och att vi håller på med levande djur som egentligen är bytesdjur och blir rädda ibland.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Har påtalat detta till föräldrar till en del av dessa pojkar och får till svar killar tycker det är kul att retas med tjejerna...


Låter som att föräldrarna inte tycker att det gör något om en ryttare skadar sig eller kanske dör eftersom killarna tycker att det är kul att retas.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Visst finns det många orsaker till att det kan hända olyckor och det är väldigt tragiskt när det händer. Men det som står i artikeln stämmer faktist till viss del, speciellt: "– Många köper orutinerade hästar och tror att de är bättre ryttare än de i själva verket är. De flesta olyckor med ensamryttare inträffar på grund av slarv och för att man blir lite för avslappnad, säger hon."

Jag kommer varje vecka i kontakt med föräldrar som skaffat sin första häst till sina barn som gått på ridskola i 2-3 år och är såååå duktiga. Och det dom köpt är en unghäst eller ponny på 4-6 år :eek: Och i 9 fall av 10 så brukar det sluta i en hel del katastrofer innan dom måste göra sig av med hästen för att ryttaren inte klarar av den.
Och i de flesta fall så inser varken föräldrar eller ungdomarna att dom inte klarar av hästen pga av orutin, utan de flesta tycker t o m att det faktiskt är hästen som är helknäpp.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

På Jönköpingslokalradio sa de att olyckan i Gränna inte var
en ridolycka utan en hjärnblödning.

Det har jag också hört... Synd att det blir sådan felaktig bild av det i media då... Tragiskt är det iaf, vet vem den omkomme där är... :(
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Blir så trött på att de fortfarande inte fattar att det inte var en ridolycka i Grankärr..
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Hon tror att det är dom riktiga fritidsryttarna som är den stora skadegruppen, själv tror jag det är tvärtom, dom som gått på ridskola med snälla hästar i en trygg miljö, köper sedan en häst, men vet inte riktigt hur det är att rida en häst i skog och mark. Det är vad jag tror, men vet ej men dom vi har här hemma i trakterna som går på ridskola verkar inte veta om hur man beter sig när man rider ute i verkliga livet.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Såg hennes dödsannons i tidningen idag :(
Men som sagt så stod det ju "pga av plötslig sjukdom". Och det har ni ju redan konstaterat.
Men lika sorgligt ändå.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Fy fan vad arg jag blir på sådant här! Lokaltidningen här hade också reportage om säkerhet efter olyckan i mellandagarna.. Hur skyddar man sig mot att bryta nacken då?? Jag mår skit efter det som hände och mår knappast bättre av sånt här.. Vi är noga med säkerheten men vad hjälper det när man trillar så illa? usch.. :(
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Håller med er alla. Det är tråkigt att man ska framstå som "slarvig" eller "ouppmärksam" bara för det händer en olycka. Det är så lätt hänt och det är ingen idé att spekulera i vad man kunde gjort annorlunda. Folk som trillar nerför en trappa och dör, är dom "slarviga"?

Själv har jag varit med om en hel del olyckor, den värsta berodde helt enkelt på att min häst tappade balansen i landningen efter ett hinder. Och då fick man höra precis samma sak av läkare och sjukvårdare. "Du kunde ju försöka vara lite mer försiktig". Hallå liksom...


Det är jättetragiskt det som har hänt, det är det verkligen och jag tycker det är tråkigt för anhöriga att få höra att det beror på slarv. Det som har hänt har hänt, inget kan få henne tillbaka. En varm kram till hennes nära och kära.
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

Hej Det är tråkigt när olyckor händer oavsett varför och inom vilken sport. Undrar just varför hästsporten får så mycket skit just nu. läste i våran loka tidning där det var någon som tycket att rid sporten skulle förbjudas för att den belasta sjukvården förmycket. Det är så att man blir förbanad när dom skriver sådant. Kram linda
 
Sv: Ryttare arbetar med säkerheten

*kl*
Jag har inte tillräcklig statistik för att avfärda att det inte skulle bero på slarv. Jag vet i alla fall när jag gjort ofrivillig avstigning har det aldrig varit hästens fel :cool: När är det det egentligen?
Vi kan också dela upp hästsäkerhet i två delar, 1. vad man ska göra för att undvika olyckor och 2. vad man ska göra för att lindra effekten av dessa om de ändå sker.

Det effektivaste av dessa två är ju att se till att det inte sker. Säker hästhantering, att rutinmässigt lägga in ett handhavande som är säkert. Att ha ett starkt ledarskap=förtroende. Hästen är ett flyktdjur och det kan vi inte ta ur dem, men vi kan trubba av det. Är du lugn och hästen har förtroende för dig kan det vara skillnad på att rycka till eller skena hela vägen hem;)

Om detta ändå sker gäller det att man använder den säkerhetsutrustning som finns.

Så ja, jag tror att det kan vara slarv i mer än 50% av incidenterna om man rannsakar sig själv ;)

"Hästen är en spegel av dig själv"

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 333
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 943
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 245
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp