Ryttare med häst gick vilse

Sv: Ryttare med häst gick vilse

Den här ryttaren är inte ensam! Jag får höra nästan varje dag om personer som letat i timmar efter en ryttare och flertalet har faktiskt ringt räddningstjänst!

Mobiltelefon hjälper inte mycket - "Jag är brevid en stooor sten sen ser jag granar och tallar":confused: nä det är inte det lättaste att förklara var man är. Nä sändare på så andra vet de exakta koordinaterna. Skador kan bli långt mycket värre om hjälpen dröjer.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Varför i hela friden rider man rätt in i skogen om man inte hittar?
Och i ett kärrområde? :confused:
Om man märker att man är på osäker mark är det ju bara att hoppa av och följa hästens spår tillbaka eller memorera själv var man rider på nya områden.
Inte rider man vidare och virrar runt iaf.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Fast rida rakt in i skogen och irra bort sig har jag gjort mer än en gång. Men jag har helt pinsamt ringt till min sambo istället som har guidat mig ur skogen. :o

Men då har jag befunnit mig på ställen där man inte hört någon trafik kan jag tillägga.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Okej att mankan snurra till det för sig ibland, men kom igen... För det första så får man själv ta ansvar för det så gott det går, inte sjutton ringer man räddningstjänsten för att hästen vägrar hoppa ett dike?:crazy:

Jag säger då det...:cool:
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Okej att mankan snurra till det för sig ibland, men kom igen... För det första så får man själv ta ansvar för det så gott det går, inte sjutton ringer man räddningstjänsten för att hästen vägrar hoppa ett dike?:crazy:

Jag säger då det...:cool:
Ett dike som hästen inte kunde ta sig över stod det. Kan mycket väl varit ett sk "krondike" och ett sånt är det högst olämpligt att försöka ta sig över med häst, särskilt när det har regnat mycket vilket det gjort i Stockholmsområdet. Sedan at ringa räddningstjänsten är väl kanske onödigt, men personen i fråga kanske inte hade numret till någon som känner till området, vem vet.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Haha men jösses

Har lite roligtåt rubriken på artikeln.
Ganska självklart att en ryttare har häst med sig:D
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men snälla - hur pinsam får man bli?

Kan bara hålla med.
Skrattade för mig själv när jag läste att det kom ett nytt larm igen från henne en stund efter. herregud :rofl::rofl:

Jag får nog vara vilse ett dygn innan jag ringer räddningstjänsten.
Går man vilse följer man samma spår tillbaka! inte fortsätter i hopp om bättre ridvägar :crazy:

Är det bara min häst jag kan släppa tyglarna på så hittar hon hem igen? :love:
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

*kl*

PÅ vilket sätt är det pinsamt? Uppenbarligen var det dimmigt eftersom helikoptern inte kunde lyfta, då är det inte lätt att orientera sig. Sen började det ju vara mot eftermiddag och då skymmer det och det gör att det blir ännu svårare att lokalisera sig. Det är INTE på något sätt pinsamt att behöva ringa efter räddningstjänst när man står där ute i skogen, det är mörkt, man är trött och hungrig och vill bara hem och värma sig.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

*kl*

har faktiskt irrat bort mig rejält 1gång,och det va hur klumpigt gjort som helst:o nyinflyttad på stor gård mitt i skogen,rider ut första dagen och inser efter efter ett tag att jag inte hittar samma väg tillbaka...ute i 5-6 tim och snurrar i skogen möter tillslut en bonde i traktor på en liten traktorstig,jag försöker be om hjälp ,men jag har inte en aning om vad våran nya gård heter:eek: som tur va visste bonden vart gården låg där det va nyinflyttat folk,litet samhälle där alla har koll på allt är inte helt fel alla gånger:D jag skämdes som en hund i alla fall.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Man kan ju åtminstonde ha vett att låta hästen få hitta hem...

Har aldrig i hela mitt liv lyckats rida vilse. Inte ens i okända marker.
Vänder jag hästen helt om så går den samma eller närmare väg tillbaka.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Jag bor i området tjejen red vilse. Jag vet hur markerna är där hon red och jag kan säga att det är grymt förrädiskt om man ger sig in i skogen i det området hon var. Troligen kände hon inte till att det är mycket träskmark där.
Tycker bara att det var skönt att de lyckades ta sig därifrån oskadda.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

*kl*

PÅ vilket sätt är det pinsamt? Uppenbarligen var det dimmigt eftersom helikoptern inte kunde lyfta, då är det inte lätt att orientera sig. Sen började det ju vara mot eftermiddag och då skymmer det och det gör att det blir ännu svårare att lokalisera sig. Det är INTE på något sätt pinsamt att behöva ringa efter räddningstjänst när man står där ute i skogen, det är mörkt, man är trött och hungrig och vill bara hem och värma sig.

Jag tycker inte heller att det skulle vara pinsamt att ringa räddningstjänst.
Däremot så tycker jag synd om den stackars människan på grund av tidningarna.
Jag talar ju liksom av egen erfarenhet :p
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

lånar min egen knapp

Nu vet vi ju ingenting om den här kvinnan. Hon och hästen kanske var nya i området och då är det inte så lätt att hitta hem.
Man ska inte ta för givet att det hjälper ett ge hästen långa tyglar, alla hästar klarar inte ut att spåra hemåt sas.
Hamnar man dessutom i ett träskområde så vågar man kanske inte förflytta sig av rädsla för hur marken är runt omkring..

Jag red vile förra året, i en ny stad med en ny skog.
Jag hittade inte hem, hästen hittade inte hem.
Med sankmark omkring oss, iskalla efter att ha irrat omkring ett bra tag. Kolsvart ute..
Då är man glad över att räddningstjänsten finns.

Själv skämdes jag något enormt. Media var helt galna, ringde hela tiden.. Ville intervjua, det var på tv osv osv..
Det som är pinsamt är inte att rida vilse, det som är pinsamt är när media förstorar upp allt.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

kl
Jag tycker inte alls det är pinsamt att rida vilse, de här med att bara vända och följa hästens spår tillbaka funkar inte alltid, jag höll på att virra bort mej ganska så rejält en gång, jag hade följt en vad jag trodde var en stig men sen tog de stopp och jag kom inte längre och vände mej om och såg inte skymten av någon stig någonstans. De va lerigt och jag var inte de minsta säker på marken så jag våga inte gå runt och leta efter vart jag skulle men de löste sej, jag kom ut tillslut men jösses va rädd jag va, hade jag haft mobil och om de dessutom skulle börja skymma eller bli en väldig dimma så hade jag ringt efter hjälp.

Detta va dessutom ett ställe jag ridit på några gånger men jag kom in på fel väg helt enkelt. Jag tyckte nog inte de va pinsamt alls faktiskt, lite klantigt och jag borde vara ännu mera hundra på vägen men det är sånt som händer.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Stämmer det att hästar hittar hem själv? Skulle jag ge min fria tyglar skulle han bara sänka huvudet och börja leta mat ;)
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Ja, mediadrevet var ju helt vansinnigt.. Att försöka köra ifrån en jagande reporter är f-n inte det enklaste!

Jag är bara glad över att ni hittades till sist! Det var ingen rolig kväll det..
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Det pinsamma är att ge sig ut på ställen där man inte hittar bara för att man rider.
Att inte ha förberett sig och tagit reda på hur terrängen ser ut och hur vädret skall bli.

Träsk och krondiken står utmärkta på Eniros karta på nätet - bara att leta upp var man tänker sig att vara och läsa kartan innan man rider iväg.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Fast hur många tittar på en karta innan man skall ut och rida? Hur många ridvägar hittar man inte bara för att man plötsligt rider in på en väg bara för att se vart den tar vägen? Alla stigar är inte utmärkta på en karta. Även om man har tittat på en karta eller tom har den med sig så kan man rida fel. Ibland så blir det bara fel även om man försökt göra så rätt det går.

Jag har själv varit med om att man följer en stig. Plötsligt så tar stigen slut och när man vänder för att rida tillbaka så ser det inte alls ut som det gjorde och den stigen man följde är plötsligt inte så lätt att följa. När man försöker hitta tillbaka så är inte stigen man följde så tydlig längre. När man kommer till en korsning så råkar man ta fel väg för "Visst var det den stigen jag kom ifrån?".

När man till slut har kommit fram till en asfaltsväg och snurrat runt i ett område som är förädiskt genom att det finns kärr runt omkring (på vissa ställen är det väldigt svårt att se vad som är kärr och vad som är fast mark, bla i skogen bakom våran gård där jag brukar gå med hundarna) så är det ett stort dike i vägen som man inte har någon möjlighet att komma över. Vad skall man göra då? Vända tillbaka och snurra runt igen för att hitta en ny väg? Försöka ta sig över diket ändå?

Har man problem och tror man kommit vilse så skall man ringa räddningstjänsten. Jag tror inte att man i just det tillfället bekymrar sig om folk tycker att man är pinsam eller inte, man vill bara hem.

Jag tycker att tjejen gjorde helt rätt. Har man nu kommit vilse och behöver hjälp för att komma hem så skall man ringa räddningstjänsten. Det är inget att skämmas för eller tycka att det är pinsamt. Det är det dom finns tillför, att hjälpa människor i nöd.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I helgen samlades skidåkare och ryttare i Calgary i Kanada för att tävla i en av de snabbast växande vintersporterna i Nordamerika...
Svar
6
· Visningar
1 051
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter När en häst i helgen gick genom isen på en myr, hoppade ägaren ner i det kalla vattnet för att försöka hjälpa till. Efter att...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp