Ryttare med häst gick vilse

Sv: Ryttare med häst gick vilse

Jag ser inte heller det pinsamma i det hela.

Det är klart att det inte är någon drömsituation och att irra bort sig är lätt hänt. Om det då börjar bli mörkt och man dessutom märker att man riskerar att gå ner sig i ett kärr, så tycker jag att det snarare tyder på mognad att ringa efter hjälp. Hellre det än att riskera liv och hälsa för häst och ryttare.
Personen i fråga kanske drabbades av panik? Hästen kanske var "nyinflyttad" i området och inte heller hittade hem, vad vet vi?
Uppenbarligen kände personen ett behov av hjälp och då är det väl utmärkt att räddningtjänsten finns?

Sen, hur ofta stämmer Eniros kartor? Jag som också rör mig i dessa områden där personen red vilse, vet att de stigar som finns är lätta att förväxla med de som INTE är utmärkta.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men varför är det okej att liksom irra runt i en skog utan att veta hur den ser ut bara för att man rider?
På kartan så står träsken utmärkta så att man kan undvika dem.
Och om man skall ut på riktiga eskapader så finns det faktiskt GPS nu för tiden.

När man väl har ställt till det för sig så måste man ju ringa på hjälp innan det blir farligt.
Men man skall inte ställa till det för sig.
Vem skulle ta en bil och liksom bara köra runt på måfå och hoppas på att komma rätt utan att veta vägen eller läsa en karta?
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men varför är man då så dum att man är ute och irrar i halvmörkret i en skog som man inte känner?
På Eniros kartor så kan man se att där finns träsk och krondiken så att man redan innan vet att området inte är säkert och lättridet.
Skulle ni ge er ut på fjället på skidor på samma vis?
Utan karta eller kompass och utan att hitta?
Eller ut och segla?

Efter devisen "det syns nog vart jag skall"?
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

kl

Jag drar ut ofta i skogar jag inte hittar i och har ridit mot ett kärr..kikade nu på eniro och ser att Inte Ungs tips inte hade hjälpt mig iaf då det kärret inte finns utlagt.

Klart att det annars är bra att kika www.yr.no tycker jag ger bra väder och sen att vända om det börjar kännas som svår terräng eller att man han klockan mot sig. På detta vis har jag klarat mig utmärkt, och hittat nya ridvägar. Tycker det är jättekul.

GPS, de säljer en colorado 3000 på garmin som ska vara kanoners för oss ryttare, kartan är väldigt detaljerad..den kunde tomten få ge mig. :idea:

Låter som ryttarn blitt nervös av allt, och säkert svårt att försöka tänka lugnt o sansat, dvs inte konstigt att det blev som det blev. Det är lätt att irra sig i det området hon varit i och efter en sån tur förbereder hon sig säkert bättre. :)
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men man skall inte ställa till det för sig.
Vem skulle ta en bil och liksom bara köra runt på måfå och hoppas på att komma rätt utan att veta vägen eller läsa en karta?

Typ de flesta killarna :rofl:.

GPS är ingen dum uppfinning. Men trots den så kan man hamna på ett ställe där man inte riktigt klarar av att ta sig ut i från på ett säkert sätt.

Jag har som sagt själv råkat ut för att man ridit vilse pga att man inte hittat vägen tillbaka. Nu var det ingen större panik då jag kom rätt ganska så fort. Men om det hade varit lite kärrmark runtomkring så hade det inte varit roligt att irra runt omkring utan att veta exakt var man är.

Det är ju inte så ovanligt att folk går vilse i skogen, även på ställen där man känner till skogen hyffsat.

Jag som går mycket med mina hundar i skogen tycker tex att skogen ser helt annorlunda ut när det börjar skymma än mitt på dagen. Det är bra mycket svårare att orientera sig om sikten är begränsad än om man ser helt obehindrat.

Jag tror att det beror på väldigt mycket hur skogen ser ut. Vissa skogar är väldigt lätta att orientera sig i medan andra är svårare. När jag är med mina hundar är jag aldrig rädd för att gå vilse. Det är bara att säga "Gå till bilen" så tar de ut den kortaste vägen till bilen (finns ju godis där :D)

Mvh

Tora
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

.... skogen ser helt annorlunda ut när det börjar skymma än mitt på dagen. Det är bra mycket svårare att orientera sig om sikten är begränsad än om man ser helt obehindrat.

Jo men så är det ju.
Så därför måste man ju hålla koll på tiden och när det blir mörkt.
Om man ger sig ut i skogen på fel tid och fel sätt här där jag bor så kommer man att bli borta länge.....

Den är stor och ser likadan ut ungefär överallt om man råkar komma fel.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Jag tycker du är lite väl hård..

Jag kan bara berätta om hur det gick till när jag red vilse.

Jag red i en ny skog, hade ridit där några gånger och trodde att jag hittade.
Någonstans svänger jag fel men eftersom att det fortfarande var ljust och ett bra tag kvar innan skymning så tänkte jag "men jag ser vart jag kommer". Så jag fortsatte. Efter att ha fått vända tillbaka ett par gånger, svängt runt lite osv så hade jag tappat lokalsinnet helt.
Gav då hästen långa tyglar, tänkte att nog hittar han tillbaka.
Men hästen gav sig ut på alla möjliga konstiga vägar och hade nog tagit död på oss båda om han hade fått bestämma :cool:
Helt plötsligt är det mörkt, jag har ingen aning om vart jag är..
Tycker mig skymta civilistation och följer en stig mot ljuset. Helt plötsligt brister marken, vi har hamnat i sankmark.
Jag åker av, hästen tar sig upp men står skräckslagen fastsfrusen.
Jag har vid det här laget redan ringt en vän som råder mig till att ringa 112 när hon hör min panik eftersom att hästen går ner sig.
Allt slutade väl tillslut, tack vare räddningstjänsten.

Visst, jag borde kanske tänkt på att ta med en GPS :idea:
Men, jag äger ju ignen sådan.
Kolla kartor?
Jag hade inte planerat att rida vilse, inte planerat att ge mig ut på okända stigar.
Det bara hände och jag tror att det kan hända de flesta.

Så jag tycker att alla ska vara glada över att kvinnan och hennes häst klarade sig bra istället för att kläcka ur sig dumma kommentarer om vad hon borde gjort.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Både jag och ett par andra i mitt stall har råkat ut för att ha hamnat i ett område där marken ger efter och inte vetat vilket håll man ska ta sig. Vi har alla lyckats lösa det hela till slut men det är jätteotäckt när hästen bara sjunker och man inte kan se ngn fast mark i sikte. Jag rider mkt off-pist om man säger så :D och det händer att man kommer till "återvändsgränder" eller råkar trotsa ödet och hamnar på fel sida.

Red in på ett nytt ställe i våras med en kompis och vi red läääänge. Jag visste på ett ungefär vart vi var. När vi väl kom ut såg jag ett stall som jag tittat på stallplats i och det visade sig att vi tydligen var ungefär 2-3 mil åt motsatt håll mot vad vi trodde. :angel: Lokalsinnet hinner inte alltid med.

Jag tycker inte alls att man ska känna sig dålig som kallar på hjälp, och att man ringer igen om man tror sig kunna lösa det hela på egen hand.

En bra ide är att ha slängt ett öga på en karta för områderna runt ikring innan man rider ut. Då har man åtminståne lite koll på hur länge man måste rida i en o samma riktning innan man kommer ut ur skogen, och ungefär vart man hamnar. Jag har tittat väldigt mycket på eniro över området kring mitt stall. Jag låter mig ofta komma bort men vet då ungefär vart jag kan hamna och hur jag därifrån kan ta mig hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men varför är det okej att liksom irra runt i en skog utan att veta hur den ser ut bara för att man rider?
På kartan så står träsken utmärkta så att man kan undvika dem.
Och om man skall ut på riktiga eskapader så finns det faktiskt GPS nu för tiden.
Vad jag har förstått var hon inte obekant med området. Hon hade ridit ut vid 12 tiden och var på väg att vända men hamnade på något sätt fel, och hästen fastnade flera ggr i träsket , hon hade ringt till någon anhörig och fått hjälp med någon 4-hjuling men eftersom det mörknade och hästen fastnade på nytt fick hon så smått panik.
När man väl har ställt till det för sig så måste man ju ringa på hjälp innan det blir farligt.
Men man skall inte ställa till det för sig.
Vem skulle ta en bil och liksom bara köra runt på måfå och hoppas på att komma rätt utan att veta vägen eller läsa en karta?
Hon hade ringt vad jag har förstått och hon kunde rimligtvis inte övernatta med hästen i träsket. Vad är räddningstjänsten till för då? I denna kommun har vi inte speciellt mkt bränder, så om de får rycka ut i en sådan här situation är inte mer än rätt. Hon hade inte ställt till det för sig frivilligt, men vi alla kan hamna in en tokig situation ibland på av slarv ibland inte, vi har alla rätt att få nödvändig hjälp. Vad jag förstått så la räddntj ut något materiel som stadgade upp underlaget så de kunde ta sig upp. Och vem har med sig en gps när man rider ut på en vanlig ridtur? Och hur troligt är det att gps, kan guida dig ur ett träsk?? när hästen gång på gång fastnar??
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Kan bara hålla med.
Skrattade för mig själv när jag läste att det kom ett nytt larm igen från henne en stund efter. herregud :rofl::rofl:

Jag får nog vara vilse ett dygn innan jag ringer räddningstjänsten.
Går man vilse följer man samma spår tillbaka! inte fortsätter i hopp om bättre ridvägar :crazy:

Är det bara min häst jag kan släppa tyglarna på så hittar hon hem igen? :love:
Det gjorde min förra häst också.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

det för sig så måste man ju ringa på hjälp innan det blir farligt.
Men man skall inte ställa till det för sig.
Vem skulle ta en bil och liksom bara köra runt på måfå och hoppas på att komma rätt utan att veta vägen eller läsa en karta?

Det har sambon och jag gjort många gånger, vi tycker det är kul att se var nya vägar leder
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men det finns ju en teknik man ska använda när man provar nya vägar i skogen.
Man ska regelbunet vända sig om och se den väg man ridit/gått från andra hållet. På så vis känner man igen sig om man behöver vända och ta samma väg tillbaka. Man måste vara medveten om de val man tar vid stigkorsningar och dyl. Man ska lägga riktmärken på minnet och skapa en inre karta.

Man ska INTE åka med och bara passivt hamna någonstans när man är i skogen.
Skogen kräver respekt och medvetenhet om egna handlingar.

Om man gick vilse i mammas skog skulle man lätt kunna vara borta för alltid - ÄVEN om man ringde 112. Kanske därför som jag fått lära mig att respektera skogen.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Hallå allihopa!
Jag känner kvinnan i fråga och hon är en mycket rutinerad ryttare som ofta rider in i skogen! Denna gång var det dock någonting som gick fel, helt plötsligt var hon omringad av kärr och kom helt enkelt inte därifrån. Dessutom blev det dimmigt och mörkt!!! Kvinnan var väldigt rädd och jag tyckte det var modigt av henne att ringa räddningstjänsten! Att tillägga är att skogsområdet är flera mil stort och diket som nämns var ett krondike med sumpmark omkring. När hon försökte ta sig över skönk hästen till över knäna!!!
Efter att ha varit ute i drygt 8 timmar kom ekipaget hem oskadda vilket alla vi i stallet är glada över! Så till alla,prata inte så mycket och lita inte alltid på sådant som står i tidningen.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Men varför är man då så dum att man är ute och irrar i halvmörkret i en skog som man inte känner?
På Eniros kartor så kan man se att där finns träsk och krondiken så att man redan innan vet att området inte är säkert och lättridet.
Skulle ni ge er ut på fjället på skidor på samma vis?
Utan karta eller kompass och utan att hitta?
Eller ut och segla?

Efter devisen "det syns nog vart jag skall"?

Hur vet du att hon inte känner skogen?
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

*kl*

Jag tror en del i problemet att folk villar bort sig i skogen till häst är att vissa ryttare verkar hysa en stor ovilja att hoppa av hästen. Om man gör det kan man försöka kolla på marken på riktigt nära håll istället. Om det dessutom är regnigt väder och lite blöt mark så kan man lätt hitta hovspår tillbaka, i dem flesta marker utom på asfalt och snustorra stigar faktiskt. Istället verkar det som att folk fortsätter rida runt och försöker kolla efter spår 2 meter ovanför marken. Då missar man lätt saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Hallå allihopa!
Jag känner kvinnan i fråga och hon är en mycket rutinerad ryttare som ofta rider in i skogen!

Där var väl problemet. Man tror så lätt att man inte behöver hålla stenkoll om man ofta rider off-road - men man får aldrig slappna av - speciellt inte i marker som är kända för att vara farliga!
Man ska hela tiden vända sig om och kolla vart man kom ifrån, lämna markeringar med stenar och pinnar så fort man byter riktning. Och om man för en sekund känner sig osäker så hoppar man av hästen och spårar tillbaka.
Alla människor gör korkade misstag och då är det bra att räddningstjänsten finns, men det är bättre om man tänker efter innan och inte kallar det för otur.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Hur vet du att hon inte känner skogen?

Hade hon känt skogen så hade hon varken ridit vilse eller hamnat i något kärr.
Kärr dyker inte bara upp helt plötsligt och anfaller från ingenstans.
Om man känner skogen så vet man var det blir oframkomligt när det har regnat o.s.v.

Till många i tråden.
Jag tycker att både ni och kvinnan som red vilse verkar sakna respekt för skogen.
Ni ser den som en "park" att rida runt i.
Skogen är inte något statiskt och inte heller något som går att lita på så jag tycker att ni är oansvariga.
Ärligt talat så gör inte norrlänningar på det viset för deras skogar är för farliga för det.
Och att tycka att man kan rida ut på måfå för att det är roligt och sedan anse att "det är ju bara att ringa räddningstjänsten" om man kommer fel, ni missbrukar ju samhällsresurser för nöjes skull.
Fy på er.

Man gör inte så.
Inte på sjön, inte på fjället och inte i skogen.
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Fast det är ingen som har påstått att man skall missbruka räddningstjänsten för sitt egna nöjes skull. Snarare är det så att man menar att det är bra att tjejen vågade ringa efter räddningstjänsten fast hela situationen kanske var en aning pinsam. Man skall ju absolut inte dra sig för att ringa efter hjälp om man tror sig behöva det. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

Faktum är att saker och ting händer. Ibland blir det fel även om man gjort allting rätt. Så är det här i livet. Det händer att folk går vilse i skogen och det händer att man råkar förirra sig ut i ett träskområde även om man känner till området.

Problemet är att när man väl har börjat snubla runt så är det svårt att ta sig ut med en häst. Jag som går mycket i skogen med mina hundar har ett helt annat läge när jag börjar irra runt för mycket. Jag kan bara ta ut en riktning och gå fågelvägen dit jag vill. Med en häst så är det få gånger man kan gå bara rakt fram. Oftast så finns det hinder i vägen som man får hitta vägar runt. Det är då det är lätt att komma vilse och hamna i återvändsgränser som är svåra att hitta ut ifrån.

I en perfekt värld så skulle ingen gå vilse. Men nu är det inte en perfekt värld av den enkla anledningen att människan i sig inte är perfekt. Det kan räcka med att ha lite otur att det blir väldigt dimmigt och man råkar göra en felbedömning och vipps så har man problem.

Jag tycker synd om tjejen för jag vet hur jobbigt det är när det enda man vill är att komma hem till stallet men man vet inte ens var man är eller hur man skall ta sig hem. Förstår hur lättad hon måste ha känt sig när hon kom till vägar som hon kände igen och visste hur hon skulle ta sig hem. Då käns det som om man vunnit högsta vinsten på lottto.

Mvh

Tora
 
Sv: Ryttare med häst gick vilse

Har också irrat i dessa skogar och lekt träskmonster.. Det är VÄLDIGT förrädiskt där! Man ser inte att det är träskmark och helt plötsligt har man lera upp till knäna på hästen. Jag var där på vintern och red och då var det ännu svårare.. Såg ut som en fin snöbelagd stig och helt plötsligt brast det bara under hästen och han sjönk ner.. Nu lyckades vi ta oss upp på egen hand men märkte snart att det var väldigt svårt att komma ut ur träsket! Stackars tjej..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I helgen samlades skidåkare och ryttare i Calgary i Kanada för att tävla i en av de snabbast växande vintersporterna i Nordamerika...
Svar
6
· Visningar
1 051
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 860
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter När en häst i helgen gick genom isen på en myr, hoppade ägaren ner i det kalla vattnet för att försöka hjälpa till. Efter att...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp