Ryttare sover för lite på tävlingsplatsen

Gäller nog inte bara ft ryttare och med tanke på hur mkt det festas ännu..
Jag väljer aktivt bort ryttare till mina hästar som festar och super varenda meeting (därmed också sover för lite). Det märks tydligt på de som festar och de som inte gör det lika vilt, även i resultatlistan. Jag tycker inte det är okej att inte ge hästen och hästägaren så bra förutsättningar som möjligt samtidigt så måste ryttaren också få ha sin fritid. Någon mer som har tankar om detta?
 
Gäller nog inte bara ft ryttare och med tanke på hur mkt det festas ännu..
Jag väljer aktivt bort ryttare till mina hästar som festar och super varenda meeting (därmed också sover för lite). Det märks tydligt på de som festar och de som inte gör det lika vilt, även i resultatlistan. Jag tycker inte det är okej att inte ge hästen och hästägaren så bra förutsättningar som möjligt samtidigt så måste ryttaren också få ha sin fritid. Någon mer som har tankar om detta?
Jag har aldrig fattat det där med festandet. Speciellt inte när de får för sig att festa inne i stallet.
Kommer aldrig glömma när jag ett år fick ringa FEI steward för att få ut ett gäng som festade riktigt sent inne i stallet på SIHS. Hästarna måste få ha sin vilostund där på natten ju :cautious:
 
Jag har aldrig fattat det där med festandet. Speciellt inte när de får för sig att festa inne i stallet.
Kommer aldrig glömma när jag ett år fick ringa FEI steward för att få ut ett gäng som festade riktigt sent inne i stallet på SIHS. Hästarna måste få ha sin vilostund där på natten ju :cautious:
Eller hur. Nästan överallt ska det börjas dricka vin innan stallet är klart, när det mockas, putsas osv. Så himla oprofessionellt och dåligt mot hästarna att göra sånt i deras tillfälliga hem. Vissa hästar har ju redan lite svårt att vara avsläppande till 100% på meetings tyvärr.
 
Eller hur. Nästan överallt ska det börjas dricka vin innan stallet är klart, när det mockas, putsas osv. Så himla oprofessionellt och dåligt mot hästarna att göra sånt i deras tillfälliga hem. Vissa hästar har ju redan lite svårt att vara avsläppande till 100% på meetings tyvärr.
Då är det betydligt bättre inom travet på den punkten.

Ingen alkohol eller koffein i tävlingsstallar pga risk för kontamination av hästarn.

Koffein och alkohol är doping och det är mycket koller. Vet inte hur frekvent det tas dopingprov inom ridsporten.
 
Då är det betydligt bättre inom travet på den punkten.

Ingen alkohol eller koffein i tävlingsstallar pga risk för kontamination av hästarn.

Koffein och alkohol är doping och det är mycket koller. Vet inte hur frekvent det tas dopingprov inom ridsporten.
Har ingen erfarenhet alls av travet faktiskt men det är ju positivt att det har blivit bättre där.
Har aldrig under hela min tävlingskarriär blivit uttagen för dopingprov någonsin. Tävlat sen jag var typ 7 år och mina hästar tävlat frekvent och har inte heller behövt lämna prov en endaste gång😳
 
Har ingen erfarenhet alls av travet faktiskt men det är ju positivt att det har blivit bättre där.
Har aldrig under hela min tävlingskarriär blivit uttagen för dopingprov någonsin. Tävlat sen jag var typ 7 år och mina hästar tävlat frekvent och har inte heller behövt lämna prov en endaste gång😳
Låter inte bra! Är det för att de där dopingtesterna är dyra som de försummas?
 
Låter inte bra! Är det för att de där dopingtesterna är dyra som de försummas?
Vet inte faktiskt. Vi är på rätt mkt meetings och större tävlingar också och det borde ju iaf kollas en viss procent av alla startande. Måste fråga runt bland mina vänner och kolla om de har lämnat dopingtest någon gång känner jag.
 
Det borde ju alkotestas vid ingången till stallarna. Påverkade människor har ju inte i stall att göra. Jag trodde det blivit bättre. Att proffsen höll sig och att ponnyföräldrarna fått lite gränser dragna.
Det är väldigt slappt med ”vakter” eller funktionärer tycker jag allmänt. Inte många som vågar säga till direkt heller. Många proffs sköter sig ganska så bra offentligt tycker jag, det är den där klicken som kallar sig unghästutbildare och nästan aldrig tävlar högre än 130 som är värst. 🙈
 
Jag är inte på så mycket tävlingar längre men förr var det mycket fester i fälttävlan. På de senaste internationella mindre tävlingar jag varit på (och haft stallansvar) har det inte festats alls, det har varit middag typ o så lite efter det.
Dopingkontroller har jag också utfört :D
Men säkert olika på olika ställen och ryttare.
 
Har faktiskt också reagerat på det där med alkohol.. Framförallt när det gäller en-två fälttävlansryttare jag följer på sociala medier som alltid har vin på kylning, det ska drickas GT och pimms under hela tävlingen. Själv hade jag aldrig velat dricka alkohol under pågående tävling!! Kanske fira med något sista dagen förutsatt att någon annan kör.
 
Gäller nog inte bara ft ryttare och med tanke på hur mkt det festas ännu..
Jag väljer aktivt bort ryttare till mina hästar som festar och super varenda meeting (därmed också sover för lite). Det märks tydligt på de som festar och de som inte gör det lika vilt, även i resultatlistan. Jag tycker inte det är okej att inte ge hästen och hästägaren så bra förutsättningar som möjligt samtidigt så måste ryttaren också få ha sin fritid. Någon mer som har tankar om detta?

Jag tycker att om man är en seriös och professionell idrottare så ger man sig själv de bästa förutsättningarna att prestera sitt bästa. Där ingår inte en festkväll med alkohol kvällen innan en tävling. Oavsett vilken idrott det gäller.
 
Jag har aldrig fattat det där med festandet. Speciellt inte när de får för sig att festa inne i stallet.
Kommer aldrig glömma när jag ett år fick ringa FEI steward för att få ut ett gäng som festade riktigt sent inne i stallet på SIHS. Hästarna måste få ha sin vilostund där på natten ju :cautious:
Vilostund på natten? Hästar sover 4 h/dygn, och inte i sträck, så det där med vilostund på natten är något som vi människor har lagt på dem.

Men oavsett det så tycker jag att festande i stallet är rejält olämpligt.
 
Vilostund på natten? Hästar sover 4 h/dygn, och inte i sträck, så det där med vilostund på natten är något som vi människor har lagt på dem.

Men oavsett det så tycker jag att festande i stallet är rejält olämpligt.
Många hästar i ny miljö, då behövs nog en längre lugn stund för att de ens ska kunna komma ner i varv och slappna av.
 
Vilostund på natten? Hästar sover 4 h/dygn, och inte i sträck, så det där med vilostund på natten är något som vi människor har lagt på dem.

Men oavsett det så tycker jag att festande i stallet är rejält olämpligt.
Som sagt vila, inte sova. Jag vet att hästar inte sover i sträck ;)
Däremot är natten en stund där de slipper massa folk som går in och ut och babblar, andra okända hästar som går förbi och allt annat vimmel som sker under dagen. Iaf på ett sådant event som SIHS, där hästar promeneras runt, det går folk runt med plymer, dräkter och glitter, stora speedgates som öppnas och stängs 45 gånger i minuten typ etc etc.

På natten får de tyst, mörkt, och lugn. Förutom när stallpersonalen kommer och ser att allt är okej.
 
Har faktiskt också reagerat på det där med alkohol.. Framförallt när det gäller en-två fälttävlansryttare jag följer på sociala medier som alltid har vin på kylning, det ska drickas GT och pimms under hela tävlingen. Själv hade jag aldrig velat dricka alkohol under pågående tävling!! Kanske fira med något sista dagen förutsatt att någon annan kör.
Vem är detta? :O
 
Vem är detta? :O
Det är ett gäng fälttävlansryttare med ganska stor följarskara på sociala medier som pratar ganska mycket om alkohol. Tycker att å ena sidan spelar det faktiskt ingen roll - de är vuxna människor som kan ta egna beslut. Men samtidigt dricks det under pågående tävling, det pratas förvånansvärt mycket om alkohol och en har till och med blivit sponsrad av något slags vinbolag. Har själv lite svårt att landa i vad jag tycker om att de är öppna med konsumtionen för återigen - de är vuxna människor.. Men just när det dricks under samma helg så känns det lite avigt.

Hoppas verkligen det är okej att jag delar såhär, men exempelvis på vin som dricks under pågående tävling (obs, vissa kanske tycker det är skillnad mellan ett glas vin och flera, men här var ett ganska lätt exempel på att hitta):
Tid: 1:02:50
"I'm beeing good knowing I'll only have 1 or 2 glasses of red"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ny studie med islandshästar visar att ryttarens förmåga att sitta rakt över hästen, och till exempel inte vika sig i midjan, påverkar...
Svar
0
· Visningar
448
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 588
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Det verkliga kraftprovet väntar. Söndagens individuella final avgörs över två tuffa rundor. Vilka hästar har tillräcklig ork, vilka...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det verkliga kraftprovet väntar. Söndagens individuella final avgörs över två tuffa rundor. Vilka hästar har tillräcklig ork, vilka...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp