Tydligt kroppsideal för ryttare

Som tävlingsryttare kan du inte gömma din kropp och dess former. För en del är de tighta ridbyxorna en plåga och man skulle helst inte visa sig i den typen av kläder offentligt. Det finns även en känsla av att ryttarens kroppsform i sig påverkar dressyrpoängen. Tydligt är åtminstone att vissa ryttare anses passa på flera olika hästtyper, medan andra anses med fördel hålla sig till en kraftigare häst.
 
Tänker att ett par kg övervikt inte heller borde vara något problem rimligen. Alltså om man pratar om BMI o sådant.

Tennisen verkar ju ha jätteproblem, där kan ju folk vinna utan att se "atletiska" ut. Som om det spelar någon roll man hade kontidion för att vinna. Jag tänker att egentligen handlar det mycket om att vara kort eller lång? Är det inte det som gör det egentligen för domarna? Korta eller långa ben på det där 170+ halvblodet som är den form av häst som kan vinna.
Och här pratar vi förmodligen inte om övervikt, inte inom elitidrotten, utan variationer inom normalvikt eller möjligen även undervikt.

Längden och kroppsformen spelar förmodligen mycket större roll som du är inne på, det är bra att ha långa ben i dressyr, att vara lång i basket och höjdhopp exempelvis och ha lätt för att bygga muskler i tyngdlyftning etc.
 
Studien har lite "fallgropar", som även nämns där, i och med att längden på ryttarnas ben, armar, överkropp inte togs i beaktning i studien (bara kroppsform) men vilket kan ha påverkat resultatet såklart. Det ger kanske ett annat, omedvetet intryck hos domarna och tränarna om till exempel "ectomorfen" har långa ben eller är väldigt kort. Tyvärr visade studien bara bild på en ectomorf-ryttare till häst för att illustrera de tre hästtyperna och kroppsformen. De andra 11 ryttarna kan ju ha varierat inom de olika kroppsformerna. T.ex om en endomorf var både lång och kraftig, eller om de flesta främst var kortbenta och kraftiga. Jag kan tänka mig att en liten bastant människa ser mer proportionerlig ut på cob, till exempel, än om de alla var långa och hade endomorf (större) kroppstyp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 952
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
37 458
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp