Ryttarvikt

Men alltså rent generellt det här med "viktbärande". Absolut har olika hästar olika exteriör plus är olika musklade etc. Men samtidigt så är ju alla hästar lika konstruerade i grunden. Det borde betyda att mindre hästar tar mindre vikt, eller hur? Vad är det då som gör att man påstår att t ex små islandshästar kan bära stora, tunga karlar? Jag förstår verkligen inte det. Om någon förstår och kan ge mig en vettig förklaring, så skulle jag verkligen uppskatta det. Ingen har lyckats hittills. 😅
Mindre hästar kan oftast bära mer i förhållande till sin storlek än vad stora hästar kan. Det har med geometri att göra. Om alla hästar vore exakt lika byggda, så är det ändå så att tvärsnittsytan på t.ex. benet ökar proportionerligt med kvadraten på diametern, medan volymen och vikten ökar med kubiken. En större häst har alltså mer egen massa att bära på per "tvärsnittsyta ben" än vad en liten häst har. Så det "blir mer över" för ryttarvikt. (och tvärsnittsyta används inom t.ex. konstruktionsteknik för att beräkna hållfasthet, så den är ett hyggligt bra mått på viktbärande förmåga). Det är alltså inte ett linjärt samband mellan hästens egen vikt och dess "hållfasthet", utan om medelhästen kan bära 20% av sin egen vikt så kanske en islandshäst kan bära 25% och en ardenner 15% (påhittade siffror av mig, bara för att ge exempel). Det är ju därmed inte helt förvånande att shetlandsponnyer anses vara världens starkaste hästar i förhållande till sin egen storlek.

Utöver detta så ÄR hästar olika byggda. I studien om islandshästar (Stéfansdóttir), så fanns det ett tydligt samband mellan platt, bred rygg och att orka bära mer (dvs nå sin mjölksyratröskel vid en högre ryttarvikt). Hästar med takformad rygg orkade betydligt mindre (uppnådde sin mjölksyratröskel tidigare). Nu var ju detta en studie "inom rasen", men man kan ju av den dra slutsatsen att hästraser med en större andel hästar med platt, bred rygg är mer viktbärande än hästraser där flertalet har takformad rygg.

Sedan kan man ju se det ur ett annat perspektiv också, nämligen kolla hur det egentligen ser ut i populationen. Och islandshästar, som ofta rids av vuxna ryttare, har relativt andra raser låga försäkringspremier, vilket i sin tur beror på att de inte är skadade/sjuka lika ofta som andra raser. Så det finns inget som direkt tyder på att de skulle ta någon generell skada av att ridas av förhållandevis tyngre ryttare än t.ex. halvblod. Sedan finns det säkert enstaka hästar som belastas för mycket, men de verkar ju baserat på försäkringsstatistik inte direkt vara överrepresenterade.
 
Absolut blir man nyfiken!

Det här något man skulle vilja att en riktig statistiknörd grottar ner sig i. Alla de olika studierna och data från olika länder och tider.
Ja! visst vore det fantastiskt! Även om det inte skulle säga någonting alls om hästar och hållbarhet :D
 
Jo, antar att de red typ hela dagarna med gigantisk packning, men att ryttarna var mycket lättare än nu. (har hört siffror som 120 kg per häst el dyl :eek: i ngn jämförelse med att hästar i korstågen nog bar liknande, inte tyngre.) Men blir man inte nyfiken!? Som sagt många olika projekt för att få veta mer.

(det lär ju i alla fall inte varit mycket mindre jobb eller extremt mycket skickligare ryttare än ett par timmar ridbana per dag med medeldressyrryttarsvensson? Men onekligen intressant om det skulle vara det.)
Liiite OT men här är en superintressant sida om hur brittiska arméns hästar togs hand om under första världskriget: https://www.nam.ac.uk/explore/british-army-horses-during-first-world-war

Rekommenderar även att läsa den här som refereras till, blå stjärnans basic guide till "hur du tar hand om en häst" typ: https://collection.nam.ac.uk/detail.php?acc=1994-06-217-8
 
Jag förstår inte helt vad du syftar på här. Man registrerade alla hästarna i Karl den XII armé med höjd, mätt på ryggen inte manken. De uppgifterna finns kvar. Att hästarna är högre nu än för bara 25 år sedan är också okontroversiellt.

Poängen var att hästarna var mindre, hur stort manskapet var är ointressant för poängen*. Poängen var att ett visst djurslag har ökat i storlek mycket på 25 år, varvid det inte vore osannolikt att hästar i en storlek som ligger närmre den storlek de varit i många herrans år kan vara stabila jämfört med hästar som är 20+ cm högre (men inte 20 cm bredare) än "normalstorleken".

*(ja människor var som kortast runt 1800-talet och var längre innan och har blivit längre igen. Dock var de kortare innan 1800-talet än de är nu. Och om din poäng snarare var att du anser att jag sagt -en islandshäst kan minsann bära en vuxen karl och har alltid kunnat det, (och då ville svara) men det beror ju på att en vuxen karl var mycket mindre förr. Så var det 1. inte alls vad jag sa och 2. självklart håller jag med om att vuxna karlar är mycket större nu och det inte går att säga så nu pga just att vuxna karlar säkert väger 20 kg mer nu. Och om man vill bre på fanns ju en kung på vikingatiden som var för stor för att rida, Gånge Rolf. Men det var som sagt inte alls vad jag skrev och inte alls vad min post handlade om, inte i närheten.)
.., Det enda jag ville säga var att både hästar och ryttare var mindre för 100 år sedan + att när man rekryterade husarer så vill man ha ’nätta’ män även med dåtidens mått mätt eftersom hästarna skulle orka böra både dem och packning på långa marscher. Precis som man lämpligen gör idag …
 
.., Det enda jag ville säga var att både hästar och ryttare var mindre för 100 år sedan + att när man rekryterade husarer så vill man ha ’nätta’ män även med dåtidens mått mätt eftersom hästarna skulle orka böra både dem och packning på långa marscher. Precis som man lämpligen gör idag …
Jo absolut men jag tyckte inte det kändes så relaterat till just det jag skrev att det var värt citat.
 

Liknande trådar

Träning Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: flashlight
·
Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 754
Dressyr Dressyrens framtid kanske hänger på att det finns människor som är beredda att forska och publicera. All forskning är inte av Gud, den...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hittade en jättebra lista.... As the Academy wants to promote the communication among dressage friends from all over the world, we...
Svar
3
· Visningar
1 867
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp