Ryttarvikt

Jag skrev inget om forskning. Det var din slutsats.
Jag tror däremot att frågan har blivit känslig eftersom över halva den vuxna befolkningen lider av övervikt eller fetma och att många då hellre vill ha siffror på vad en häst orkar att stödja sig på och argumentera kring än att titta på en bild av sig själv till häst … och tvingas inse att jag måste byta häst eller gå ner i vikt.
Erkänner att jag inte förstår riktigt vart du vill komma. Du skrev att du inte förstår ”alla dessa vikttrådar” och att det väl inte är så svårt att se om ekipaget är harmoniskt eller inte. Jag vet inte hur jag ska tolka det om det inte är en implikation att diskussionerna är överflödiga - dels här på forumet, men också de akademiska/vetenskapliga, för vad ska man med forskningsresultat till om de inte diskuteras av vanliga människor/ryttare?
Nej, jag är förvirrad 😅
 
Jag har en islandshäst på 340 kg, jag går på tumregeln 20% av hästens vikt inklusive utrustning på ca 10 kg (dvs sadel, träns, stövlar, hjälm osv kommer lätt upp i 10 kg), så maxvikt för ryttare på min häst är 58 kg. Nu är det bara jag som rider honom så det är inget jag behöver tänka på, men jag skulle inte tänka på det heller om en tyngre "expertryttare" skulle rida honom vid enstaka tillfälle tex om jag skulle vilja att en av mina tränare visade något på honom. Jag har inte medryttare men om jag skulle leta efter en då skulle maxvikt gälla. Tycker helt enkelt det är onödigt att regelbundet belasta honom mer när det inte behövs.
 
Jag har svårt att förstå alla dessa vikttrådar …Är det så svårt att se om ett ekipage är ’harmoniskt’ - både när det gäller ryttarens vikt och längd och kroppsbyggnad i allmänhet? Eller handlar det bara om att man behöver en siffra för att det är så svårt och blir känsligt att annars sätta stopp?

Jag tror att det definitivt är lättare att sätta en siffra i en annons än att säga till en person som sitter på hästen att hen är för stor för den.
 
Hästen skiter fullständigt i hur det ser ut. Vikt är ett bra mått eftersom det är enkelt mätsätt, ger ett tydligt svar, och är oberoende av disciplin och diverse tyckanden.

Det spelar ingen roll om personen är 160cm och 85kg (och därmed överviktig) eller 180cm och 85kg (och inte överviktig). Det är för tungt ändå för vissa pållar.

"Harmoniskt", enligt vem?

Ställ er och hästen på vågen istället.
 
Du kan få en uppfattning om du tittar på antika husaruniformer från ca 100 år tillbaka. De är genomgående små och passar mig som är 167 cm och 65 kg … Man rekryterade med andra ord - även för den tiden - småväxta män till kavalleriet. Det finns lite större uniformer men de är då jag officeraruniformer och om man tittar på bilder så hade de hästar av annan typ ( högre och ädlare) än manskapet. Så både hästar och ryttare var mindre förr när det gäller kavalleri.
Jag förstår inte helt vad du syftar på här. Man registrerade alla hästarna i Karl den XII armé med höjd, mätt på ryggen inte manken. De uppgifterna finns kvar. Att hästarna är högre nu än för bara 25 år sedan är också okontroversiellt.

Poängen var att hästarna var mindre, hur stort manskapet var är ointressant för poängen*. Poängen var att ett visst djurslag har ökat i storlek mycket på 25 år, varvid det inte vore osannolikt att hästar i en storlek som ligger närmre den storlek de varit i många herrans år kan vara stabila jämfört med hästar som är 20+ cm högre (men inte 20 cm bredare) än "normalstorleken".

*(ja människor var som kortast runt 1800-talet och var längre innan och har blivit längre igen. Dock var de kortare innan 1800-talet än de är nu. Och om din poäng snarare var att du anser att jag sagt -en islandshäst kan minsann bära en vuxen karl och har alltid kunnat det, (och då ville svara) men det beror ju på att en vuxen karl var mycket mindre förr. Så var det 1. inte alls vad jag sa och 2. självklart håller jag med om att vuxna karlar är mycket större nu och det inte går att säga så nu pga just att vuxna karlar säkert väger 20 kg mer nu. Och om man vill bre på fanns ju en kung på vikingatiden som var för stor för att rida, Gånge Rolf. Men det var som sagt inte alls vad jag skrev och inte alls vad min post handlade om, inte i närheten.)
 
Senast ändrad:
Erkänner att jag inte förstår riktigt vart du vill komma. Du skrev att du inte förstår ”alla dessa vikttrådar” och att det väl inte är så svårt att se om ekipaget är harmoniskt eller inte. Jag vet inte hur jag ska tolka det om det inte är en implikation att diskussionerna är överflödiga - dels här på forumet, men också de akademiska/vetenskapliga, för vad ska man med forskningsresultat till om de inte diskuteras av vanliga människor/ryttare?
Nej, jag är förvirrad 😅
Du kanske borde reflektera på hur dina smilisar uppfattas av mottagarna.
Olika hästtyper är olika viktbärande.


Den s.k. vetenskap som du pekar på, har inte gjort fullständiga studier som inkluderar alla hästraser, och individuell variation.
 
Du kan få en uppfattning om du tittar på antika husaruniformer från ca 100 år tillbaka. De är genomgående små och passar mig som är 167 cm och 65 kg … Man rekryterade med andra ord - även för den tiden - småväxta män till kavalleriet. Det finns lite större uniformer men de är då jag officeraruniformer och om man tittar på bilder så hade de hästar av annan typ ( högre och ädlare) än manskapet. Så både hästar och ryttare var mindre förr när det gäller kavalleri.
Så poängen var att jag inte trodde en högre häst inte nödvändigtvis måste vara mer viktbärande än en lägre häst och kanske inte heller proportionerligt tyngre och det var svaret på en fråga om just höjd och förmåga att bära vikt.

Liksom jag också ovan hade skrivit att jag inte trodde en tyngre- som i tjockare häst inte nödvändigtvis kan bära mer vikt.
 
Jag har svårt att förstå alla dessa vikttrådar …Är det så svårt att se om ett ekipage är ’harmoniskt’ - både när det gäller ryttarens vikt och längd och kroppsbyggnad i allmänhet? Eller handlar det bara om att man behöver en siffra för att det är så svårt och blir känsligt att annars sätta stopp?
Tror det är mycket svårare än man skulle kunna tro att gissa en människas vikt. Men jag kan ha fel. (vet att jag är urusel på det)
 
Jovisst, men nu drar du ju rätt extrema exempel. Jag har ändå så svårt att finna en vettig motivering till att stora karlar kan rida små ponnies.
Men jag förstår inte varför du tolkar mina inlägg som att stora karlar ska kunna rida små ponnies när jag hållit mig inom vad forskningen verkar säga om 20% av hästens vikt verkar ok för en välbyggd, icke överviktig, icke hög och ranglig häst/ponny.

Väger karlen mer så är det ju mer än 20%, oavsett om ponnyn är viktbärande. Det var ju att den väger X kg och är välbyggd/bred, musklad vikt i god kondition osv som gör att den kan bära typ 20% av sin vikt och därmed är viktbärande för sin höjd. (jämfört med en tunnare lättare häst/ponny i samma höjd som därmed väger mindre, eller en häst i sämre kondition). (för kort sagt andra djur som inte är viktbärande kanske inte kan bära 20% av sin vikt.)

Mina argument var ju snarare att jag inte tror dessa runt 20% skalar upp när det gäller högre och rangligare eller tjockare hästar.
 
Senast ändrad:
Men jag förstår inte varför du tolkar mina inlägg som att stora karlar ska kunna rida små ponnies när jag hållit mig inom vad forskningen verkar säga om 20% av hästens vikt verkar ok för en välbyggd, icke överviktig, icke hög och ranglig häst/ponny.

Väger karlen mer så är det ju mer än 20%, oavsett om ponnyn är viktbärande. Det var ju att den väger X kg och är välbyggd/bred, musklad vikt i god kondition osv som gör att den kan bära typ 20% av sin vikt och därmed är viktbärande för sin höjd. (jämfört med en tunnare lättare häst/ponny i samma höjd som därmed väger mindre, eller en häst i sämre kondition). (för kort sagt andra djur som inte är viktbärande kanske inte kan bära 20% av sin vikt.)

Mina argument var ju snarare att jag inte tror dessa runt 20% skalar upp när det gäller högre och rangligare eller tjockare hästar.
Sorry, jag menar inte att du hävdar det! Det jag förundras över är att man motiverar att stora karlar sitter och rider på t ex små islandshästar med att dessa är "mer viktbärande" än andra hästar rent generellt. På vilket sätt då? Det är DET jag inte begriper. Jag menar, man ser ju inte stora, långa karlar sitta och rida på andra ponnies hur välmusklade dessa ponnies än är.
 
Sorry, jag menar inte att du hävdar det! Det jag förundras över är att man motiverar att stora karlar sitter och rider på t ex små islandshästar med att dessa är "mer viktbärande" än andra hästar rent generellt. På vilket sätt då? Det är DET jag inte begriper. Jag menar, man ser ju inte stora, långa karlar sitta och rida på andra ponnies hur välmusklade dessa ponnies än är.
I just den här tråden har väl ingen varit inne på exakt just det än tror jag.

Jag menar, man ser ju inte stora, långa karlar sitta och rida på andra ponnies hur välmusklade dessa ponnies än är.

Det där är ju helt beroende på var du är när du tittar. Det kanske bara beror på att Welsh cob inte är vanliga i Sverige tex och att om du var i England skulle du förundras över att alla vuxna karlar rider Cob istället för islandshäst. Sedan har ju lustigt nog vissa karlar ibland en tendens att väga lite mindre för sin längd än fruntimmer om de inte gymmat, iofs är de sedan såklart ofta också längre och därmed tyngre. Så det är nog svårt att veta. Jag tror själv tex (dvs har för mig att han sagt vad han väger) jag väger samma som en viss karl som är 10 cm längre än mig.

Om du har en karl och en 145 cm hög fyrbening och tittar i USA kommer du ju antagligen se en quarter under, tittar du i Dubai kommer du se en arab, på Island en islandshäst, i Sverige en Quarter eller en arab eller en islandshäst. I Argentina en Criollo eller poloponny. I Spanien en andalusier (som väl iofs är 150 cm minst) Just Cob verkar ju vara just definitionen på en kraftig variant av stor ponny som karlar sitter på. Så vad man ser under en karl varierar ju på land man tittar i.
 
Senast ändrad:
Olika hästtyper är olika viktbärande.


Den s.k. vetenskap som du pekar på, har inte gjort fullständiga studier som inkluderar alla hästraser, och individuell variation.
”s.k. vetenskap?” Vad menar du med det?

Självklart är olika hästar olika viktbärande, varken jag eller de studier jag refererar till har påstått något annat. Inte heller har jag framställt något som mer uttömmande än det är, tvärtom.

Tycker helt ärligt att det mesta av din kritik är så osaklig och inte grundad i en rättvis läsning av det jag skriver redan i den andra tråden som detta ämne bröts ut ur, och det där påhoppet om smilies - utan förklaring eller vetskap om hur personen mitt svar var riktat till faktiskt uppfattade det, dvs. ren fabricering av ett problem som inte har nånting med diskussionen att göra, endast för att kunna kritisera mig - känns bara oschysst. Vet inte riktigt vad ditt problem är med mig men efter ditt bemötande av mig i flera trådar nu tycker jag det är dags att du och jag trycker på varsin ignorera-knapp. Så kan du sluta störa dig på mina emojis 👍🏻👍🏻👍🏻
 
Hittade dessa länkar
https://ker.com/equinews/horses-weight-carrying-ability-studied/



(den var lustig, hästarna fick vila i hagen i 4 månader innan testet startade och de reds en gång vart 14 dag i 45 minuter på intermediate nivå, vikten anpassades genom blytyngder i sadeln så verkar varit ungefär samma ryttare. Tester togs på div olika parametrar och en hästmassör gick över dem dagarna efter passen. De måste ha varit mäkta omusklade :D men intressant idé för nollställning. De testade vikt upp till 30% av hästens. (de skrev att tydligen distanshästar gick med det ibland.)
delvis samma studie annan länk, delvis andra studier sammanställt.
https://extension.umn.edu/horse-car...carrying-capacity-horses#conformation-1624660
Varenda distansryttare vet att död vikt är tyngre än levande vikt. Så det känns inte heller helt optimalt att testa på det sättet.
 
Varenda distansryttare vet att död vikt är tyngre än levande vikt. Så det känns inte heller helt optimalt att testa på det sättet.
Nej jag tänker att det är intressant och att för att hitta själva pudelns kärna måste man nog nollställa många olika saker i många olika projekt.

Just här verkar de nollställt individ vilket är väldigt bra på ett sätt men kanske inte lika bra på andra sätt.

För de projekten där man haft olika ryttare av olika tyngd, där har man såklart olika ridsätt mellan olika ryttare så...

Samtidigt hästarna bär 15-30% tyngd, mycket i bly på ett 45 minuter ridpass, efter att ha stått två veckor, efter att ha vilat fyra månader. Så om något har man i alla fall verkligen då nollställt hästarnas kondition till typ 0 :rofl:, jag är ju mest förvånad över att de klarade 20% av sin vikt utan problem under de förhållandena. (not varierande över, under, beroende på cannon bone och bredd loins eller vad det nu var)
 
Nej jag tänker att det är intressant och att för att hitta själva pudelns kärna måste man nog nollställa många olika saker i många olika projekt.

Just här verkar de nollställt individ vilket är väldigt bra på ett sätt men kanske inte lika bra på andra sätt.

För de projekten där man haft olika ryttare av olika tyngd, där har man såklart olika ridsätt mellan olika ryttare så.
Ja det känns som ett smått omöjligt projekt att göra detta helt korrekt. Olika ryttare i olika storlek borde innebära olika sadlar också för att sadeln verkligen ska passa ryttaren och därmed fungera optimalt på hästen. Men det blir väldigt många variabler att ta hänsyn till.

Mycket mycket svårt. Finns nog inget helt optimalt sätt att göra detta på.
 
Ja det känns som ett smått omöjligt projekt att göra detta helt korrekt. Olika ryttare i olika storlek borde innebära olika sadlar också för att sadeln verkligen ska passa ryttaren och därmed fungera optimalt på hästen. Men det blir väldigt många variabler att ta hänsyn till.

Mycket mycket svårt. Finns nog inget helt optimalt sätt att göra detta på.
Nej det är därför jag tänker att antagligen måste de göra det på 20 olika sätt med olika variabler och sedan kanske man närmar sig.

Vore ju verkligen lättare att ordna ett tydligt projekt när det gäller dragkapacitet.

Undrans om det i ngt förråd i England ligger data på hur många hästar och under vilka förhållanden de blev halta osv under första världskriget. Där vet man ju i alla fall antagligen vad de släpade på och hur höga de var och populationen är ju minst sagt stor. (Att de gick åt och det antagligen var för? mycket var väl ingen tvekan om)
 
Nej det är därför jag tänker att antagligen måste de göra det på 20 olika sätt med olika variabler och sedan kanske man närmar sig.

Vore ju verkligen lättare att ordna ett tydligt projekt när det gäller dragkapacitet.

Undrans om det i ngt förråd i England ligger data på hur många hästar och under vilka förhållanden de blev halta osv under första världskriget. Där vet man ju i alla fall antagligen vad de släpade på och hur höga de var och populationen är ju minst sagt stor. (Att de gick åt och det antagligen var för? mycket var väl ingen tvekan om)

Å andra sidan var väl det en helt annan sorts ridning i armén under ett krig än det är nu?
 
Å andra sidan var väl det en helt annan sorts ridning i armén under ett krig än det är nu?
Jo, antar att de red typ hela dagarna med gigantisk packning, men att ryttarna var mycket lättare än nu. (har hört siffror som 120 kg per häst el dyl :eek: i ngn jämförelse med att hästar i korstågen nog bar liknande, inte tyngre.) Men blir man inte nyfiken!? Som sagt många olika projekt för att få veta mer.

(det lär ju i alla fall inte varit mycket mindre jobb eller extremt mycket skickligare ryttare än ett par timmar ridbana per dag med medeldressyrryttarsvensson? Men onekligen intressant om det skulle vara det.)
 
Senast ändrad:
Jo, antar att de red typ hela dagarna med gigantisk packning, men att ryttarna var mycket lättare än nu. (har hört siffror som 120 kg per häst el dyl :eek: i ngn jämförelse med att hästar i korstågen nog bar liknande, inte tyngre.) Men blir man inte nyfiken!? Som sagt många olika projekt för att få veta mer.

Absolut blir man nyfiken!

Det här något man skulle vilja att en riktig statistiknörd grottar ner sig i. Alla de olika studierna och data från olika länder och tider.
 

Liknande trådar

Träning Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: flashlight
·
Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 759
Dressyr Dressyrens framtid kanske hänger på att det finns människor som är beredda att forska och publicera. All forskning är inte av Gud, den...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hittade en jättebra lista.... As the Academy wants to promote the communication among dressage friends from all over the world, we...
Svar
3
· Visningar
1 876
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp