Bukefalos 28 år!

Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Nikki o Fabian

Trådstartare
Igår stallades hästarna in igen efter 4 månader ute på betet.
Fabbe har varit bra i magen hela tiden, men så igår kom dom in o han fick hösilage på kvällen(rätt blött). Och nu på morgonen hade han skitit ungefär 6 högar, 4 st var normala o 2 st var "kobajs", man såg att det stänkt på väggen oxå.
Sen var vi ute o tömkörde idag o Fabbe "bajsar", med andra ord höll han på att sprutlakera mej:crazy: Det var så löst som vatten, jag har aldrig sett nått likanade, bara spruta rakt ut bakåt.

Han har alltid sen jag fick honm för 3 år sen varit lös i magen lite till o från, men värst var nog hösten 05 o vintern/våren 06. Vi bytte stall o han började äta hösilage istället för hö. Gav bakterie balans någon vecka men det blev inte så mycket bättre.

Men i sommras hade han ju boxvila 1 månad o då fick han hösilage, dock fick vi hem en 400 kg bal o det var bara två hästar som åt av det så vi spred ut det så det inte skulle möggla. Men av det fick han ingen dålig mage, kanske aningens lösare än normalt bajs.

Kan det vara så att han inte tål hösilage, iaf inte om det är för blött?
Hur länge ska man vänta för att se om magen hinner vänja sej, eller hur lång tid brukar det ta kankse man ska säga?
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Det kan mycket väl vara så att hans mage inte fungerar på hösilage. Det du kan prova om du verkligen måste ge hösilage (det bästa är om han får äta hö) är att servera halm 'vid sidan', eller ge lucern hackat strå i hyfsat stor giva (du måste naturligtvis räkna in det i foderstaten) för att öka TS.

Men det absolut bästa är om han får äta hö istället. För det låter onekligen som han inte riktigt klarar hösilage (det är annars ovanligt att de reagerar när de kommer från bete och äter både bete och hösilage samtidigt)

Min valack blir inte lös i magen, men det kommer en hel del 'bajsvatten' när hans kiter när han står på bara hösilage vintertid. Med hö försvinner problemet, magtarmbalanser hjälper inte mkt. Han klarade hösilage fint förr i flera år, men nu gör ngt att han reagerar litegrann. Om jag bara kunde så skulle jag dock utan tvekan ge honom hö istället, för magens skull. Och är hästen så lös som du beskriver den skulle jaga bsolut ge hö (även omd et blir en merkostnad och bökigare) eller iaf blanda hö och hösilage, det kan räcka.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Tack för ditt svar. Sa till en i stallet att jag nog får försöka fixa så han får äta hö istället för att det såg inge bra ut när det bara spruta. Då sa hon att det kan ta några veckor innan magen ställer om sej.....

Usch, jobbigt om det inte ska funka med hösilage. Det ingår ju i hyran, undrar om hyresvärden går med på att dra av på det som han kostar att föda med hösilage:crazy: annars är det omöjligt att jag ska köpa hö utöver det, det blir tokdyrt.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Blanda det med hö annars, 5 kg hö/dag behöver inte bli så dyrt.

Dessutom, du kommer närmsta veckorna betala betydligt mer i magtarmbalans (för du måste ge något sånt) är jag rädd. Har ni halm i stallet?

Det tar ca 3 veckor innan de helt vant om på ett nytt foder (därför man inte ska byta tvärt), men jag har aldrig varit med om den där reaktionen från bete till hösilage hos en häst som tål hösilage. Men han kan ju ha en känslig mage så det går över men tar tid, men som sagt, du måste ge magtarmbalans och öka TS sålänge. Och ta bort allt kraftfoder.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Blanda det med hö annars, 5 kg hö/dag behöver inte bli så dyrt.

Dessutom, du kommer närmsta veckorna betala betydligt mer i magtarmbalans (för du måste ge något sånt) är jag rädd. Har ni halm i stallet?

Det tar ca 3 veckor innan de helt vant om på ett nytt foder (därför man inte ska byta tvärt), men jag har aldrig varit med om den där reaktionen från bete till hösilage hos en häst som tål hösilage. Men han kan ju ha en känslig mage så det går över men tar tid, men som sagt, du måste ge magtarmbalans och öka TS sålänge. Och ta bort allt kraftfoder.


Har halm på loftet men om den är ätduglig måste jag ta reda på först. Han får endast 1/2 lite torr betfor och någon näve korn på morgonen o någon näve havre på kvällen. Ökar jag torrsubbstansen genom att ge halm oxå?
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Har du vänjt in honom vid hösilaget eller ändrar du foderstaten från bara bete igår och bara hösilage idag? :eek:
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Jag hoppas du menar att du blöter betforn efter måttning...


Sen undrar jag som ridtravare - vande ni inte in hästarna nånting alls på silaget?
Om din häst nu redan tidigare visat tecken på känslighet, så kanske det kan vara bra att vara extra noga med övergångar?
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Har halm på loftet men om den är ätduglig måste jag ta reda på först. Han får endast 1/2 lite torr betfor och någon näve korn på morgonen o någon näve havre på kvällen. Ökar jag torrsubbstansen genom att ge halm oxå?

Ja, halm har en TS-halt på 84%, precis som hö. Alla hästar villd ock inte äta halm.

Och halmen MÅSTE vara av foderkvalitet!

och, om du inte redan gjort det, så köp någon form av magtarmbalans imorgon, det första du gör. och ta bort betforn, du behöver inte tillföra mera vätska. Ge hellre lite lucernhack (eller mycket, men då ska det passa i foderstaten med).

De andra har frågat om tillvänjning, jag har antagit att hästarna gått kvar i gräshage på dagarna? Har de gått från bete till hösilage och grushage så är det med största sannolikhet foderbytet som slagit ut tarmfloran, man ska göra ett gradvist byte över flera veckor (det blir det automatiskt om man börjar ta in nattetid och de går på gräs dagtid dock). Om hästen går kvar på gräs så är reaktionen mer bekymrande, då de som sagt inte brukar reagera så starkt från gräs - hösilage.

Min dam är aningens lös i magen, koblajebajs och luktar lite off. Det är helt enkelt pga upprepade tvära foderbyten. Gick på bete och kom in några h dagtid och åt lite hö, hamnade sen på djurkliniken och gick till enbart hö + halm, inget gräs alls. Magen fixade det rätt bra, pytteytte mjukare avföring än normalt. Sen flyttade hon från djursjukhuset efter två veckor (precis när tarmfloran börjat ställa om alltså) och hamnade i etta nnat stall där hon åt ett annat hö + fick gå på gräs igen. Magen mot alla odds fortfarande okej. Efter en vecka kom hon hem till gräs + hösilage, och då tyckte magen att nu fick det vara nog, om hon har koblajebajs (1½ vecka drygt sen hon kom hem), men hon står på magtarmbalans och kommer så göra tills magen helt stabiliserat sig igen. Så JAG som under alla år haft hästar med ganska 'stabila' magar skulle vara ganska oroad över din hästs reaktion, och iom att han reagerat tidigare ställa honom på hö - kosta vad det kosta för vill. För hur man än vänder på det så är det billigare ge honom hö (hela givan gärna, men i nödfall blanda ut och se) än veterinärräkningarna för att få bukt med tarmstörningen och ev biverkningar av det.

Håll koll så han inte blir uttorkad, och hur mycket saltsten han äter.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Ja, halm har en TS-halt på 84%, precis som hö. Alla hästar villd ock inte äta halm.

Och halmen MÅSTE vara av foderkvalitet!

och, om du inte redan gjort det, så köp någon form av magtarmbalans imorgon, det första du gör. och ta bort betforn, du behöver inte tillföra mera vätska. Ge hellre lite lucernhack (eller mycket, men då ska det passa i foderstaten med).

De andra har frågat om tillvänjning, jag har antagit att hästarna gått kvar i gräshage på dagarna? Har de gått från bete till hösilage och grushage så är det med största sannolikhet foderbytet som slagit ut tarmfloran, man ska göra ett gradvist byte över flera veckor (det blir det automatiskt om man börjar ta in nattetid och de går på gräs dagtid dock). Om hästen går kvar på gräs så är reaktionen mer bekymrande, då de som sagt inte brukar reagera så starkt från gräs - hösilage.

Min dam är aningens lös i magen, koblajebajs och luktar lite off. Det är helt enkelt pga upprepade tvära foderbyten. Gick på bete och kom in några h dagtid och åt lite hö, hamnade sen på djurkliniken och gick till enbart hö + halm, inget gräs alls. Magen fixade det rätt bra, pytteytte mjukare avföring än normalt. Sen flyttade hon från djursjukhuset efter två veckor (precis när tarmfloran börjat ställa om alltså) och hamnade i etta nnat stall där hon åt ett annat hö + fick gå på gräs igen. Magen mot alla odds fortfarande okej. Efter en vecka kom hon hem till gräs + hösilage, och då tyckte magen att nu fick det vara nog, om hon har koblajebajs (1½ vecka drygt sen hon kom hem), men hon står på magtarmbalans och kommer så göra tills magen helt stabiliserat sig igen. Så JAG som under alla år haft hästar med ganska 'stabila' magar skulle vara ganska oroad över din hästs reaktion, och iom att han reagerat tidigare ställa honom på hö - kosta vad det kosta för vill. För hur man än vänder på det så är det billigare ge honom hö (hela givan gärna, men i nödfall blanda ut och se) än veterinärräkningarna för att få bukt med tarmstörningen och ev biverkningar av det.

Håll koll så han inte blir uttorkad, och hur mycket saltsten han äter.

Jag kan inte bestämma hur min häst ska gå i hage o inte kunde jag ge honom hösilage innan intaget från betet heller för det hade inte kommit något hösilage då. Stallägaren bestämmer hur o när dom ska byta hage. En av anledningarna att man vill ha eget stall så man kan bestämma själv.
Men hur som helst så frågade jag en i stallet om jag inte borde trappa upp hösilaget lite smått o inte ge den mängd han ska ha på en gång(delat på ett dygn så klart). Men hon sa att jag skulle ge det han behöver för att det inte fanns någon näring i det som fanns o tugga på i hagen.

Själva grejjen är att han imorse sprutade ur rumpan o då hade han varit inne under natten o då fått hösilage(5 kg på natten och 3 kg på morgonen), sen gick han ut i vinterhagen o där finns det bara ogräs i stort sett o i den hade han kanske gått max 1 timme innan jag tog in honom för att tömköra.

Men som jag skrev tidigare så såg jag på en gång när jag kom in i boxen för att mocka att dom(antagligen) första högarna han lagt var normala o dom två sista lösa.

Självklart blöter jag betforn(utgick från att ni förstog det när jag skrev torrbetfor eftersom att man kan blöta olika mycket o det är svårt att säga måtten i blöt form). Han har ätit betfor hela sommaren, och samma mängd. Inget är ändrat förutom två nävar(jag har inte stora händer) havre(det är bara för att han ska få nått i krubban när alla andra får det) o två nävar korn(aningen blött för att jag blandar glucosaminet i den) och hösilaget då ra.

Saltsten har han inte i boxen för den äter han upp på en månad. Så jag ger honom salt i betforn varje dag, och har alltid gjort så sen han kom till mej för att ägaren sa att han skulle ha det så.

Får se hur han ser ut imorrn och sen prata med stallägaren om hösilaget.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Min häst blir lös i magen av ensilage och betfor så det försöker jag undvika samtidigt som jag ger honom örter för magen.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Tycker det låter som att det är installningen han reagerar på mer än hösilaget.
Det kanske blir för stressigt för honom att stå i ett fullt stall, eftersom det fungerade i somras då han stod på boxvila med om jag förstår det rätt en till häst som sällskap och hösilage.

Om bajset luktar surt så är det ju även bakterierna ur riktig balans. Har han magkattar?

Har fått gott resultat på kolpasta för sådana lösa magar, sedan finns det en tredagarkur med coliabakterier som återställer en helt ny mage som man kan ge. Allt finns hos veterinären.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Hej!!!

du skrev att du gav betfor med ensilage.. man skall inte behöva betfor med ensilage och det kan vara det din pålle regerar på blött ensilag och plus blöt betfor ... det e bara samband med hö som man få ge betfor för att de ska bajsa normalt .. det kan bli för mycke laxerande för din pålle...
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Lite uppdatering.

Köpte mag-tarm balans idag(innan jag varit i stallet). Och sen när jag kommer till stallet och ska mocka ser jag att jag nog köpte det där dyra helt i onödan för bajset såg väldigt fint ut, inte bollar men inte blajjor heller så det såg rätt bra ut. Men jag hänge iaf in ett hönät med halm i så han kan äta om han vill. Och mag-tarmbalansen kanske kommer till annvändning någon gång.
 
Sv: Så börjas det igen... *Bajs frågor*

Ytterligare ett förslag: Mitt sto har haft problem med lös mage av hösilage. Förslaget att ej ge betfor pga för mkt vätska alt. ge betfor(kalcium) och vetekli (billigt samt innehåller mer P fosfor) Dels blir kvoten ca/P bättre dels blev mitt sto av med sin lösa mage.
 

Liknande trådar

Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 287
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 448
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 404
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp