Varför är dom dåliga i magen :(

Seabaz

Trådstartare
Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen.
Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna:

3st ston har precis bytt från naturbete till vinterhage, skogshage. På naturbetet fick dom ingen stödfodring i hagen, det får dom nu.
1 av dom går ute ca 07-15
2 av går ute ca 07-20

Ett sto har precis bytt från naturbeteshagen till egen ruta på vall då den är skadad.
Den är ute ca 07-15

4st valacker går kvar i sin sommarhage, en från början sådd vall än så länge utan stödfodring men det börjar bli knapert med bete i den. Jag tror hagen klipptes i somras, det långa gräset eller vad man ska säga.
Går ute ca 07-15

2st valacker går i mindre hage framför stallet, får hösilage morgon, lunch och eftermiddag + till natten i boxen.
Går ute ca 07-17


För en vecka sedan hade ett av stona hög feber en kväll. Riktigt dåsig var hon. Men det var bra till dagen efter. Detta var efter första natten med minusgrader och det hade varit frost på natten. Så där misstänktes mest någon reaktion på gräset kanske? (då gick dom i naturbeteshagen fortfarande). Men ej lös i magen alls. varken då eller nu.

För några dagar sedan så blev en av valackerna i vall-hagen ordentligt lös i magen. Så att det sprutade och konsistensen var "vatten".
Den tog från betet, har givits torrhö och filmjölk och nu har den blivit bättre igen och skiter bollar sedan igår. Den var dålig i magen ca 3 dagar.

Ikväll så har en annan valack från den vall-hagen skitit riktigt löst, precis samma som den första valacken.

Även stoet som bytt från naturbete till vall-hage är lös i magen men mer som "komocka".

Ikväll sket även min häst ko-mocka, min är en valack som går i liten hage utanför stallet.


Det finns väldigt många saker att klia sig i huvudet om eller om allt bara är en slump?

Slump (?):
1. Stoet har bytt från naturbete till vall-hage, den kanske bara är känslig och reagerar på gräskvalitet-bytet?

2. Min häst klipptes ikväll, något han inte är helt okej med, han fick lite lugnande också, det kanske var därför han sket löst?

Klia sig i huvudet:

1. Frostnätter? (men nu senaste nätterna har det varit många plussgrader)
2. Klippt gammalt gräs i vall-hagen som valackerna fått i sig?
3. Tom mage många timmar? Det är en stor hage men betet är pyrt. (men dom borde ju få i sig ändå fast gräset är kort? eller är det mest vatten nu?)
4. För två veckor sedan kom en ny häst till stallet. Och för en vecka sedan kom ytterligare en. (Ston) och dessa står i utebox men är ibland inne i stallet för skötsel. Går med dom andra stona i hagen då.


Hur tänker ni efter att ha läst detta?
Vi har frågat oss också om det kan vara nåt virus som går? Typ förkylning fast det sätter sig på magen?

Hösilage äter alla hästar. Men hästar har insjuknat på olika balar och vi har inte hittat något i hösilaget när vi kollat med blotta ögat.
Och då borde fler hästar kanske blivit dåliga?


Det är just dessa två valacker som gått i vall-hagen som blivit rejält lösa i magen. Men två till går ju där och dom är okej....

Jag ska ändå avvakta och kolla min egen häst igen i morgon. Han brukar ha järnkista och inte bli dålig i magen. Så jag hoppas att han bara var nervös för klippningen idag men ska hålla koll.
För om han är lika eller sämre i morgon så borde det ju vara hösilaget eller ett virus/bakterie. Då är det nog inte gräset i de andras hage det är fel på i alla fall....?


Åhh vad jobbigt det är att ha häst ibland ;)
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Låter som du glömt vad de har gemensamt, dvs fodret de fodras med förrutom i hagen.

Har ni en hygienisk analys på ert grovfoder? jag hade varit mkt bekymrad utifrån din beskrivning om svaret är nej.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

alla pållar har ätit av hösilaget sedan i somras så i så fall är det ju en eller flera balar som är dåliga som är öppnade nu.
Det är inte glömt, de balar som öppnas kollas varje dag av minst 10 olika personer som gör hö-kassar varje dag. Och är nåt dåligt så slängs det. Tidigare så slängdes rätt mycket efter några dagar då det som blivit kvar hann bli dåligt. Nu är vi så många och hästarna äter mer så nu går balarna åt fortare. Det är 10 hästar som fodras varje dag insläpp + natt + flera av hästarna som får morgon och lunchhö också.

OM det skulle vara dåligt hösilage överlag borde fler hästar blivit sjuka. Men såklart det kan vara den eller den balen. Men på dessa två sjuka valacker så har dom insjuknat på två olika balar i så fall.

Min häst och stoet går inte att säga än om dom är sjuka, det kan ju (förhoppningsvis) vara en slump
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Hygienisk kvalitet går inte att utläsa med ögat, det var min poäng. Man behöver göra en analys av grovfodret just för hygien aspekten. De lär ju inte ha ätit stora mängder grovfoder i somras, kanske är det kvantiteten som nu ger utslag?

visst kan det vara ngt virus. Jag hade konsulterat veterinär i frågan med den resume ni haft senaste tiden och låtit dem råda er i frågan. Framför allt hade jag rådfrågat dem ang. ev. misstanke om grovfodret.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Nja de flesta har ätit av fodret sedan det skördades och processen var klar eftersom dom stått installade.
Jo jag fattar också att det inte går att se hygien med blotta ögat men jag vill gärna inte tro att det är hösilaget.
Det finns analys på småbalarna vi började med. Men nu när det är kallare ute och alla äter mer så har vi börjat med storbalarna och jag är inte säker på att det skulle bli samma analyssvar på dessa. Detta bottnar mest i att hästar har gått upp i vikt sedan vi började med storbal. Men om det är för att dom får mer eller inte vet jag förstås inte.
Jag har koll på min egen häst och han "slutade gå ner i vikt" om jag förmulerar mig så ;) när vi bytte till storbal.

Men det är ju då ganska längesedan nu som vi bytte till storbal.

Men helt klart är i alla fall hösilaget bland de översta "klia sig i huvudet" hos folk just nu i stallet.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

dina argument för grovfodret har fortfarande inget att göra med hygienen av detta foder.

konsultera veterinär och räkna in grovfoder frågan som del av konversationen på måndag.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Såhär års med frost och ruttet gräs så brukar våra hästar alltid bli lite lösa i magen, alla utom en som har plåtmage (dricker lite dåligt så är alltid torr i konsistensen) och vi ger alltid bakjäst vid den här tiden mot det. Vi har inget hösilage utan har alltid fodrat med hö av god kvalitet.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Vet inte i vilken del av landet du bor, Slöinge har stängt för att de fått in en salmonella häst så uppenbarligen finns det salmonella i omlopp i den delen av landet framgår inte varifrån hästen som kom in med salmonella kom ifrån.

En annan fundering är om de står på halm hygienen på årshalmen är ju inte den bästa på de flesta ställen.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Det är väl sedan vi öppnade den sista balen som L blev dålig i magen? Jag är nästan säker på det. Fast han brukar inte äta om det är något 'general-fel' på balen.
Är det något tok så är jag inte förvånad över att min häst också reagerar eftersom hon är känslig.
Reagerade hon på att hon blev flyttad till 'rutan' med gräs så är det konstigt att det kom igår eftersom hon gått där sedan början av förra veckan.

Vi Har ju hygienanalys och den var inte så bra, men 'ursäkterna' var dels att provet hade legat lite för länge och att provtagaren i brist på påse hade använt sig av en där 'jordiga stallskor' legat innan. Jag vet inte hur mycket dessa aspekter spelar in.
Det känns som att det är läge att göra en ny analys. Provet är ju dessutom från EN liten bal.

Men jag känner som du, att det är konstigt att det kommer Nu. När de ändå ätit av samma grovfoder så länge utan problem.
Det kan ju vara den här balen som fått skit i sig utan att den luktar konstigt eller ser dålig ut.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Det var lång den.
Det låter som hästerna har blivit ner skilld? (kallt) i magen, frost nätter, ny foder dom är inte van med.
Man kan inte elda med blott bränsla.
Sa du inte själv att dom bliv bättre så fort dom fick vanliga torr hö?

Aven häster på lösdrift mäst kunna lägga sig på ett törr bed.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

3. Tom mage många timmar? Det är en stor hage men betet är pyrt. (men dom borde ju få i sig ändå fast gräset är kort? eller är det mest vatten nu?)

Gräset i hagen nu räknar jag inte som foder över huvudtaget, bara tidsfördriv. Och ja, endel blir dåliga av frost skadat gräs.

4. För två veckor sedan kom en ny häst till stallet. Och för en vecka sedan kom ytterligare en. (Ston) och dessa står i utebox men är ibland inne i stallet för skötsel. Går med dom andra stona i hagen då.

Kan det vara något virus som de nya kommit med?





Hur tänker ni efter att ha läst detta?

Har ni ekollon i hagen? Halm i boxarna? Samma kraft foder? Kollat vattenkvaliteten?
Vi har frågat oss också om det kan vara nåt virus som går? Typ förkylning fast det sätter sig på magen?

Hösilage äter alla hästar. Men hästar har insjuknat på olika balar och vi har inte hittat något i hösilaget när vi kollat med blotta ögat.
Och då borde fler hästar kanske blivit dåliga?


Det är just dessa två valacker som gått i vall-hagen som blivit rejält lösa i magen. Men två till går ju där och dom är okej....

Jag ska ändå avvakta och kolla min egen häst igen i morgon. Han brukar ha järnkista och inte bli dålig i magen. Så jag hoppas att han bara var nervös för klippningen idag men ska hålla koll.
För om han är lika eller sämre i morgon så borde det ju vara hösilaget eller ett virus/bakterie. Då är det nog inte gräset i de andras hage det är fel på i alla fall....?


Åhh vad jobbigt det är att ha häst ibland ;)[/QUOTE]
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Det är väl sedan vi öppnade den sista balen som L blev dålig i magen? Jag är nästan säker på det. Fast han brukar inte äta om det är något 'general-fel' på balen.
Är det något tok så är jag inte förvånad över att min häst också reagerar eftersom hon är känslig.
Reagerade hon på att hon blev flyttad till 'rutan' med gräs så är det konstigt att det kom igår eftersom hon gått där sedan början av förra veckan.

Vi Har ju hygienanalys och den var inte så bra, men 'ursäkterna' var dels att provet hade legat lite för länge och att provtagaren i brist på påse hade använt sig av en där 'jordiga stallskor' legat innan. Jag vet inte hur mycket dessa aspekter spelar in.
Det känns som att det är läge att göra en ny analys. Provet är ju dessutom från EN liten bal.

Men jag känner som du, att det är konstigt att det kommer Nu. När de ändå ätit av samma grovfoder så länge utan problem.
Det kan ju vara den här balen som fått skit i sig utan att den luktar konstigt eller ser dålig ut.

Fast D är ju dålig nu och det är inte samma bal som L blev sjuk på.
Helt klart dags för en ny analys, jag tyckte du sa att hon hade tagit provet från fler balar och fryst det och haft sig?
Snacka om onödigt att ens gjort den analysen om det inte är gjort ordentligt :grin:

Det är ju det jag säger, då måste det vara EN bal i så fall. Eller två då (?) Eller alla som är kvar fr o m nu? Vem vet.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Den hygieniska analysen är ju precis som även innehålls analysen bara en fingervisning och en färskvara. Så värdena kan variera från bal till bal. Om nu många hästar är dåliga är det dags att göra nya analyser och av flera balar. Just de hygieniska värdena kan ju om det är riktigt illa bli sämre ju längre tiden går. Vilket gör att om det värsta inträffat att något gått fel kommer problemen både bli fler och värre i vinter.
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Värsta scenariot jag tänker är: Tänk om det är vissa balar?
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Nej för om en ny analys visar att höet är dåligt kan köpa nytt.

Om en ny analys visar att höet är bra så kan man ju ändå inte utesluta vissa balar och i så fall kanske var och varannan bal är dålig så precis när hästen stabiliserat magen så öppnas en dålig bal och hästen blir sjuk igen.
Och innan man upptäckt det är det för sent....

Men jag utesluter ändå inte vall-beteshagen som orsak heller då de två insjuknade hästarna går på den vallen.

Jag ska kolla min häst idag hur han verkar och även får vi väl se hur stoet mår idag.

Det är ju bara att hålla tummar... men på vad? nåt ÄR ju fel....
 
Sv: Varför är dom dåliga i magen :(

Mockas vallhagen? Finns det vattensamlingar i den? Kanske har de två valackarna druckit "dåligt" vatten i hagen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 497
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp