Bukefalos 28 år!

Så jävla arg och ledsen...

Raven_

Trådstartare
Nu fick det vara nog. Jag har gråtit hela dagen, och sitter nu med en klump i halsen och tårarna på gång igen. Fan, fan, fan....
Så här är det, min mamma har en urgo liten dvärgpudel på 5 år. På alla sätt helt underbar, hon sitter fast i mitt hjärta. När hon kom till mamma för 3 år sen (då 2 år) hade hon varit hos uppfödaren utan någon som helst social träning. Hon va livrädd, jag fick ont i hjärtat av att se henne så. Nu 3 år senare är hon som precis vilken annan liten hund som helst, sprallig och glad om än reserverad inför nya människor, mamma och min syster har verkligen gjort ett kanonjobb.
Till saken, när hon kom så hade hon fruktansvärt mycket tandsten. Det va sagt att uppfödaren skulle ta henne till vet (foderhund), men efter 3 år har det fortfarande inte hänt nåt. Jag har tjatat och tjatat på mamma att ta hunden till vet. själv, men hon har inte råd. Jag har bråkat, gråtit och varit förbannad. Men inget har hänt. Hon ser verkligen ut som skit i munnen, och luktar nåt fruktansvärt... Jag har sett länge att allt inte står rätt till. Jag har köpt specialfoder, tandskrapor och tandkräm, Plague off osv. Inget har hjälpt.
Nu i helgen fick jag nog. Jag va förbi och hälsade på, och öppnade munnen på hunden, det har blivit värre. Många tänder sitter löst. Jag tog med hunden hem, och ringde vet. Kosta vad det kosta vill, jag kan inte se på längre. Jag tog hunden ifrån min mamma. Jag tycker inte att det är okej längre. Nu fick det vara nog.
I morse var jag hos vet. och fick chockbeskedet. Jag hade redan ställt in mig på att det kunde vara illa. Veterinären sa "Oj." När hon öppnade munnen på henne. Hon har parodontit. Förmodligen riktigt illa.
På måndag ska vi dit igen för att först och främst ta blodprover för att se om det drabbat njurarna, och för att röntka och se hur det ligger till med käkbenet. Jag ställer in mig på att avlivning är det bästa alternativet. Att rensa tandsten och dra ut tänder hade jag haft råd med ur egen ficka, men det här landar förmodligen på betydligt mer. Och veterinären verkade mycket oroad.
Jag är så jävla arg, jag är arg på uppfödaren som lovade, jag är arg på mamma som skaffar hund utan att egentligen ha råd, och jag är arg på mig själv som inte agerat tidigare. Faaaaaaan!!!!!!!
Jag vet inte hur jag ska hantera detta, eller hur mycket jag ska lägga ner på hunden. Som förmodligen aldrig kommer bli bra, hon har haft ont tillräckligt länge.

Förlåt för att det blev långt, men jag va bara tvungen att skriva av mig.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Anklaga inte dig sjalv... det ar inte ditt fel.

Tuff sits som fan och jag kanner verkligen med dig, men beskyll inte dig sjalv. :heart
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Det är definitivt inte ditt fel!!!
Men har inte uppfödaren en försäkring på sin foderhund? Kontakta uppfödaren och hör om försäkring finns.
Jag håller med dig i det du skriver. Man ska inte skaffa djur om man inte har råd med dem.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Försäkring finns, men det täcker inte tandproblem.
Grejen är att hunden nu "övergått" till att bli mammas, hon är över 5 och har haft sina 2 kullar. Så uppfödaren är väl nöjd över att slippa ta nån form av ansvar nu.
Nej, jag har pratat med mamma så mycket om det här, hon vet ju att det är fel och att hon skulle gjort nåt tidigare. Tyvärr är det lätt att vara efterklok.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Vad bra att du engagerar dig... men vilken sorglig berättelse för lilla hunden, för dig och för din mamma. Du är insorterad bland mina hjältar!
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Min tanke också! Min italienare drabbades av parodontit i sin ungdom (trots att hon inte hade någon tandsten). Jag märkte det genom att en framtand helt plötsligt var lös. Det gick på försäkringen trots att hon inte hade något tillägg för tandvård!
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Jag hoppar verkligen att det enbart är lösa tänder och att det inte gått vidare.

Jag körde en kompis och hennes hund till veterinären (för många år sedan) då de inte kunde ta sig dit själva.
När de kom ut från veterinären så hade vovvan - en dvärgpudel - 26 tänder mindre....
Dock minns jag inte att jag hörde något annat om vovvan. Hon levde i alla fall i många år efteråt och åt hårdbröd 2-3 veckor efter ingreppet.

Så det kan ju faktiskt gå bra också, även om det är bra att du mentalt förbereder dig på ett tråkigt svar på måndag.
Håller tummarna!
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Svarar alla. Tack för era stöttande svar! Det värmer. Det jobbiga är ändå att hon är så glad! Och så vet man att hon måste ha fruktansvärt ont. Men det känns iaf skönt att jag satt ner foten nu. Jag är fortfarande jättearg, för jag fattar inte att man som hundägare kan låta det gå såhär långt, och när det gäller mig egen mamma så gör det fan ännu ondare.

Jag har ring och pratat med försäkringsbolaget, och dom sa blankt nej. :cry:
Uppfödaren har slutat svara på sms och samtal (otippat va..) Nu återstår bara att se vad som händer på måndag, jag hoppas att både blodprover och röntgen ser bra ut. Isf kommer min mormor förmodligen hjälpa till med lite pengar, så får vi ta det så. Men om det är för långdraget så är det bästa för henne att få somna, hon har förmodligen haft detta i flera år :(
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Jag bara maste ge dig det har Raven_

:heart :heart *jattekram* :heart :heart

imho sa borde uppfodaren fa en spark i rova eller tre...

Du ar tuff och satter hunden framst, det ska du ha en supereloge for! Det ar valdigt starkt gjort.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Vet inte om detta är till någon tröst, men jag träffade en hund för ett tag sedan som hade fått dra ut i princip alla tänder, och den levde vidare och var hur glad som helst. Han fick leva på mjukmat och kunde inte tugga på ben, men verkade annars ha det bra.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Det är verkligen skönt att läsa att du bryr dig och tar tag i det. Hundar tuggar inte maten i vanliga fall och det finns både burkmat, färskfoder och vatten att blöta upp torrfoder med. Det är bara att hoppas att det inte gått för långt. Jag hoppas att din mamma uppskattar det du gör för henne och hunden.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Be veterinären kontakta försäkringsbolaget, ev kanske de tar vissa av kostnaderna.

I våras tog vi bort en av våra katter pga att hon drabbats av tandlossning då tandstensborttagning inte gått att göra (hon höll på att stryka med två gånger i samband med narkos pga stress). Nu hade katten kunnat klara sig utan sina tänder, men eftersom det handlade om mycket eftervård på en mycket rädd katt så valde vi att ta bort henne för att hon skulle slippa stressen och lidandet.

Vi hade inte själva tänkt kontakta försäkringsbolaget då det handlade om tänderna, men kliniken ville ändå skicka in uppgifterna för att se hur bolaget skulle bedöma ärendet och ärendet godkändes. Vi fick till vår förvåning ut på försäkringen! Inga stora belopp, men vi slapp iaf betala de dryga 3.000 kr utöver självriskdelen.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Tack allihopa! Buke är guld ibland :love:

Har pratat med försäkringsbolaget igen och dom fortsätter säga nej, även fast jag påpekar attt det är en sjukdom. Dom tar ingen tandvård/musjukdomar alls tydligen. Om möjligt tandfrakturer av yttre påverkan. Det suger. Men vi fortsätter hålla tummarna inför måndag.

Mamma uppskattar detta väldigt mycket, och är jättearg på sig själv för att hon inte stått på sig mot uppfödaren.
Uppfödaren svarar nu på mina sms, men hon ignorerar mamma :crazy:
Hon försöker avsäga sig all form av ansvar, villket inte va så otippat...
Jag känner lite att det inte tjänar nåt till att tjaffsa med henne, det gör inte att hunden mår bättre tyvärr. :(
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Det har kanske later lite hjartlost... men det kan vara en bra lektion for framtiden och eventuella andra foderhundar.

Vi haller tummarna for er! Och tassar och hovar. Njut av helgen sa mycket ni bara kan och forsok ge din hjarna lite "paus" sa du inte tynger ner dig sjalv for mycket :)
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Jag förstår precis hur du menar, och det är absolut inte hjärtlöst. JAG hade aldrig tagit en hund på foder öht, speciellt inte från denna uppfödare. Har varnat mamma flera gånger för henne, men hon älskar ju hunden... Dom har inte ens skrivit ett fodervärdsavtal, villket jag påpekade för uppfödaren idag. Och så kom dom där bortförklaringarna igen.... Ush!

Hon är så pigg o glad hos mig, hon har lekt med min andra hund som f*n idag. Sprungit efter pinnar och haft skitkul. Hon är så full av liv, och det känns rentutsagt fördjävligt att hon kan behöva tas bort pga tänderna. :(
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Klart det kanns fordjavligt.. hela situationen ni ar i ar forjavlig och jag kanner verkligen med er!

Men kom ihag att om det gar sa pass att hon far somna in sa ar det for hennes skull, att hennes basta har satts framst och det ar det finaste en hundmanniska kan gora for sina "palsklingar". Och det tuffaste beslut man kan ta.

Att hon ar pigg och glad och har fatt leka ar underbart! Som jag sa, njut av henne, leken och allt. Om det blir dags for henne att ga sa kommer alla fina minnen vara varda otroligt mycket och var inte radd for att ta bilder.

Hennes uppfodare later som ett jakla pucko... sa det ar faktiskt tur for dom (din mamma och lilla sotnosen) att du finns i deras liv och att du kan hjalpa i situationen som den ar nu.

Det ar en hard lektion att behova ga igenom, men ni kommer igenom det har starkare och kunnigare. :heart
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Tack allihopa! Buke är guld ibland :love:

Har pratat med försäkringsbolaget igen och dom fortsätter säga nej, även fast jag påpekar attt det är en sjukdom. Dom tar ingen tandvård/musjukdomar alls tydligen. Om möjligt tandfrakturer av yttre påverkan. Det suger. Men vi fortsätter hålla tummarna inför måndag.

Mamma uppskattar detta väldigt mycket, och är jättearg på sig själv för att hon inte stått på sig mot uppfödaren.
Uppfödaren svarar nu på mina sms, men hon ignorerar mamma :crazy:
Hon försöker avsäga sig all form av ansvar, villket inte va så otippat...
Jag känner lite att det inte tjänar nåt till att tjaffsa med henne, det gör inte att hunden mår bättre tyvärr. :(

Nu måste jag ifrågasätta en del:

Finns det NÅGOT försäkringsbolag som tar munvård? Sjukdom är något annat och de kan knappast ge mer än en indikation på hur det brukar vara innan bolaget fått in en begäran om skadereglering - eller?

Utan att försvara uppfödaren vill jag påpeka att hunden varit i din mammas vård i 3 ÅR. Det är ju faktiskt hennes ansvar att gå till veterinären. En fodervärd ansvarar för alla kostnader som inte har med avelsbiten att göra. Att sedan ta på sig ansvaret att vara fodervärd utan att skriva papper - ja, det är ett avsteg från SKK grundregler och kan medföra att uppfödaren kan bli utesluten. Ta ett samtal med skk juridiska avdelning och ta reda på vad som gäller och vilka möjligheter ni har.
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Nu måste jag ifrågasätta en del:

Finns det NÅGOT försäkringsbolag som tar munvård? Sjukdom är något annat och de kan knappast ge mer än en indikation på hur det brukar vara innan bolaget fått in en begäran om skadereglering - eller?

Utan att försvara uppfödaren vill jag påpeka att hunden varit i din mammas vård i 3 ÅR. Det är ju faktiskt hennes ansvar att gå till veterinären. En fodervärd ansvarar för alla kostnader som inte har med avelsbiten att göra. Att sedan ta på sig ansvaret att vara fodervärd utan att skriva papper - ja, det är ett avsteg från SKK grundregler och kan medföra att uppfödaren kan bli utesluten. Ta ett samtal med skk juridiska avdelning och ta reda på vad som gäller och vilka möjligheter ni har.

Ingen aning faktiskt, men jag tror att man kan göra tillval. Har tom för mig att jag har gjort det på min egen hund.

Jo, jag vet. Och tro mig, jag har varit på henne hur mycket som helst angående detta. Och jag är så jävla arg så jag kokar inombords. Men det gör ju inte saken bättre.
Men hur menar du att det skulle kunna hjälpa mig att ringa SKK? Jag är helt ärligt talat så jävla less på den där uppfödaren att jag inte ens vill höra hennes namn. Det enda hon gjort under den här tiden är att gråta och skita i att svara på samtal.
Nu är iaf hunden hos vet. Dom tog blodprover på henne i morse och de visade förhöjda levervärden. Hon skulle sövas och röntgas för att se hur illa ställt det är. Ska dit igen kl 14. Har gråtit hela morgonen för jag är inställd på att hon kommer få somna in.
Hon har iaf fått en riktig hundhelg med en 5h promenad o massa mys igår. Stackars lilla krake :(
 
Sv: Så jävla arg och ledsen...

Utan att försvara uppfödaren vill jag påpeka att hunden varit i din mammas vård i 3 ÅR. Det är ju faktiskt hennes ansvar att gå till veterinären. En fodervärd ansvarar för alla kostnader som inte har med avelsbiten att göra.

(Utan att försvara mamma, för det gör jag verkligen inte.)
Det är ju det här som har varit kruxet. När mamma fick hunden så sa hon till uppfödaren att hon inte hade råd med tandvård. Uppfödaren säger i sin tur att det inte är några problem, hon har en "egen" vet som kommer hem till henne och går igenom alla hundar. Hon skrapar tänder osv. Jag varnade mamma för detta då jag anade oråd från början. Mamma har ringt och ringt, skickat sms osv utan framgång. Jag har sagt åt henne att lämna tillbaks hunden, men det vill hon inte heller.
Nu när hunden fick sin sista kull så sa faktiskt uppfödaren att hon hade haft en vet som kollade henne, allt såg sååå bra ut förutom att hon hade tandsten. Men jag tror inte på fem jävla öre på det här.
Mamma har sagt att hon ska ta hunden till vet, men att dom skulle göra som avtalat, att uppfödaren skulle stå för kostnaderna. Då börjar uppfödaren gråta och skylla på diverse saker.

JAG tycker inte att man skaffar hund under dom här omständigheterna, det har jag förklarat mycket väl för mamma. JAG skulle aldrig utsätta min egen hund för sånt här. Nu är jag bara så jävla arg och frustrerad över hela situationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 944
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp