Så ledsen.. :(

Sv: Så ledsen.. :(

Att han inte vill ha hunden i sängen tycker inte jag är något konstigt, det är vanligt att man inte vill och själv tycker jag att det är högst rimligt. Sofforna kanske han inte vill ha hunden i just för att de kan skadas, då är ju en lösning att lägga dit en filt som hunden får vara på, det måste ni kunna kompromissa om. Dessutom kan du hoppas på att han mjuknar när valpen väl är där, många är de partners till hundägare som absolut inte skulle ha nåt ansvar för hunden och i slutändan gosar mest av alla med den.

Iofs, men
det är konstigt när man kräver det efter att ha bestämt att köpa hund tillsammans.
Karln är ett rikspucko.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Fast det är väl Ts som köper hund, inte båda?

TS: Tycker inte alls att du ska vika ner och behöva köpa madrass, kan förstå sängen men på en filt i soffan skadar hunden ingenting. Han måste kunna kompromissa, hur blir det senare med allt annat ni kommer behöva kompromissa om om han inte vill om en sån "liten sak"?
 
Sv: Så ledsen.. :(

Att han inte vill ha hunden i sängen tycker inte jag är något konstigt, det är vanligt att man inte vill och själv tycker jag att det är högst rimligt. Sofforna kanske han inte vill ha hunden i just för att de kan skadas, då är ju en lösning att lägga dit en filt som hunden får vara på, det måste ni kunna kompromissa om. Dessutom kan du hoppas på att han mjuknar när valpen väl är där, många är de partners till hundägare som absolut inte skulle ha nåt ansvar för hunden och i slutändan gosar mest av alla med den.

Jag skulle bli g-a-l-e-n om min kille plötsligt deklarerade att han inte vill ha en hund i sängen eller soffan fast han gått med på det förr och vetat att jag alltid haft det så. Det ligger en stor skillnad i att köpa en valp för första gången tillsammans och bestämma sig för att inte ha den i sängen jämfört med att man alltid haft hund i sängen. Killen måste ju ha varit medveten om detta tidigare.

Det är samma dilemma som vi hästtjejer gärna råkar ut för: tjejen har häst, killen vet om det när de blir tillsammans men allting slutar med att killen blir svartsjuk/känner sig bortprioriterad och gnäller.

I ett förhållande så har inte ena parten bestämmanderätt- speciellt inte när man går in i ett förhållande med en viss premiss så kan man ju inte förvänta sig att partnern ska plötsligt ge avkall på det. :confused:
 
Sv: Så ledsen.. :(

*kl

får faktiskt ont i magen av att läsa en del svar. vi blir presenterade fakta av ena parten, och uppenbart skrivet i affekt också, och automatiskt är motparten ett svin?! *obehagligt*

ts: du måste ju prata med din partner, ska ni bo ihop så måste ni ju kunna diskutera alternativ och komma fram till gemensamma lösningar, hur ska ni annars kunna komma överrens? ni ska ju ändå dela boende. hemmet ska ju vara ens trygga punkt, inte ett ställe där man ska behöva "slåss" och hävda sig mot varandra. jag hoppas ni löser problemet på ett konstruktivt sätt och att det hjälper ert förhållande att förbättras
 
Sv: Så ledsen.. :(

Ja det är jag som köper hunden själv, den ska stå på mig..men självklart blir det "våra" hundar nu när vi ska bo tillsammans, och vi kommer ta hand om hundarna tillsammans. Men skulle vi någon gång gå skilda väger så tar jag min med mig, och han sin.

MEN...jag planerade självklart hundköpet tillsammans med honom, vi valde ras tillsammans så den ska passa oss alla, bl.a just en större ras (än vad jag är van vid) just så den ska passa amstaffen mer.
Och han har egentligen inget emot hund i säng om man tänker på att det blir smutsigt eller trångt eller så, utan det handlar om att han köpte en jättedyr "drömsäng" enligt honom, som han t.o.m instruerat mig om hur jag ska göra med bäddmadrassen när jag ska byta lakan och så för att den inte ska slitas ut och massor..så han är helt fäst vid sängen och vill inte riskera att någon hund förstör den på ett eller annat sätt. Så det gick jag med på att det är okej att dom inte ska sova i sängen. Trots att båda våra hundar sov med oss i sängen innan och han hade inget emot det, för den sängen var gammal. Men det kom ändå som en chock att få höra det nu. Sen när det gäller sofforna så får han dom av sina föräldrar, och de var tydligen jättedyra skinnsoffor så han är mer rädd för vad dom ska säga om de ser att hundarna råkar riva sönder dom eller nåt..då dom själva lyckats hålla dom i så bra skick i så många år.

Men när det gäller andra saker så är han absolut inte så här, det är just därför det kom som en chock nu, då jag är van vid att vi alltid kompromissat om allt..och han har ofta gjort som jag vill och han är verkligen inte den som alltid ska ha det på hans sätt...
Han tyckte dock att iden med madrassen är jättebra...så jag hoppas att vi inte kommer få fler konflikter ang hundarna. För övrigt så har vi ungefär samma syn på hundhållning och vi diskuterade detta verkligen jättemycket innan jag/vi beslöt oss för en ny hund.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Ah, så det har egentligen inte alls med Hundarna att göra.. utan handlar om 'vad svärföräldrarna kan komma att tycka' när det handlar om hundar i soffan? Nåväl. Man blir sådan ibland.
Jag tycker dock att du lugnt och stilla ska förklara för honom att nu är soffan ER, inte mammas och pappas, och eftersom det är ERA möbler gör ni som ni vill med dem. Det behöver naturligtvis inte innebära misshandel, jag har också en filt under mina hundar när de är i soffan trots att jag har tvättbara överdrag, men ni måste ju känna att ni gör vad ni vill i ert eget hem utan att ha ångest över vad 'föregående ägare' kan tycka.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Lite off-topic: Lite opraktiskt med ny säng och soffa i samma veva som ni skaffar valp. Göra skada på en soffa eller en säng kan en valp lätt fixa utan att vara uppe i den. Därför kan det vara bra att vänta med att ställa in de nya sakerna tills valpen har hunnit bli lite äldre.

Den engelska huliganen här hemma noppade hål på dynorna till vår Pernillafåtölj (nya klädsel kostar strax över 10000 kr). Sedan har hon gnagt lite "snyggt" på en av våra Carl Malmsten-stolar (2000 kr) runt matbordet. Arvegods dessutom. Sedan slet hon bort en bit fårskinn från en annan fåtölj, men som tur var på ett ställe som inte syns. Den fåtöljen är tillsvidare inhyst hos vänner.

Så vänta med möblerna, det är ett hett tips! :)
 
Sv: Så ledsen.. :(

Tack för tipset!

Men det går inte att vänta då vi inte har gamla möbler kvar längre :o Det var dock hans ide att införskaffa allt nytt då vi ska bo ihop nu...jag sa att mig spelar det verkligen ingen roll men han insisterade. Och han vet ju som sagt mycket väl att vi ska ha valp nu.. Så skulle något ändå förstöras nu trots att hundarna befinner sig på golvet, så får han acceptera det, eller lösa det på annat sätt...eller så flyttar helt enkelt jag och valpen ut!

Valpen är dock över 4 månader när han flyttar in, och av det jag sett/fått höra av uppfödaren så biter han inte i möbler eller liknande... så man får väl hoppas på det bästa :)
 
Senast ändrad:
Sv: Så ledsen.. :(

Lite off-topic här också. Mina föräldrar har alltid haft vår gamla hund i både säng och soffa men pappa bestämde sif för att när dom skaffade ny hund så skulle den sova på golvet. Sagt och gjort när den nya valpen kom ställde dom en stor bur nedanför sängen där hon skulle få sova. Det tog endast några ynkliga ljud från hunden sen stod min far inte ut längre utan lyfte upp henne i sängen. Sen dess får hon sova i sängen och när man är och hälsar på så får man flytta sig så att hunden får plats i soffan ;) så ge inte upp hoppet!
 
Sv: Så ledsen.. :(

Sätt dig ner och berätta för honom hur du verkligen känner över det och säg att dina hundar är ju dina bästa vänner och du mår bra av att få ha dom nära dig.. Han skulle väll inte låta sina bästa kompisar sitta på golvet när dom kommer på besök.. Och är det så att han är rädd om sin soffa så kan ni ju lägga en filt där hunden får sitta och lära den att filten är ok men inte resten av soffan. min sambo och jag hade väldigt svårt att kompromissa i början då vi båda är uppvuxna med djur runt omkring oss men vi har haft olika tekniker med uppfostring etc.. Men man lär sig att hitta en mellanväg. :) Lycka till med din lille valp! ;)
 
Sv: Så ledsen.. :(

Och han har egentligen inget emot hund i säng om man tänker på att det blir smutsigt eller trångt eller så, utan det handlar om att han köpte en jättedyr "drömsäng" enligt honom, som han t.o.m instruerat mig om hur jag ska göra med bäddmadrassen när jag ska byta lakan och så för att den inte ska slitas ut och massor..så han är helt fäst vid sängen och vill inte riskera att någon hund förstör den på ett eller annat sätt. .

1: Snälla säg att karln själv bäddar sängen också? Inte bara "så här ska du göra".

2: En säng är ett ting och ting har inga känslor. Det har du. Och är sängen verkligen viktigare än dig? En säng för guds skull!
 
Sv: Så ledsen.. :(

Jo han bäddar, o städar o diskar o dammsuger osv...

Va bra, han är inte helt hopplös alltså :cool:

Ni kommer säkert att komma fram till nån sorts kompromiss :) Om du inte redan har tänkt på det så vänj valpen vid att vara i en hage av kompostgaller ibland, det är väldigt skönt att kunna stoppa in en bitig valp i en sån när man inte orkar passa den som en hök :)
 
Sv: Så ledsen.. :(

Kl
Jag tyckte först det verkade lite skumt men ok - även jag hade nog velat ha säng o soffa intakt just för att jag har en skinnsoffa som hunden förstört totalt - han låg aldrig i den på dagtid - ville inte ens gå upp i den när man bjöd in - sen dök det upp en fläck - och jag skyllde på ungarna. En fläck till - va tusan. Då visar det sig att hundskrället la sig där att sova på nätterna och hade just då ett sår som varade (under vetbehandling). Skittråkigt. En ny fräsch säng hade jag heller inte velat ha hund i och sängar med tagelmadrass ska knådas då och då under hela första året för att hålla länge - låter kansigt men sant.
Låter väl som en jättebra kompromiss med madrass - och sen kan ni smyga in en filt i soffan...
 
Sv: Så ledsen.. :(

När jag träffade min sambo var min första hund bara 5 månader och sov självklart i sängen, och i soffan. Nu visade det sig att killen jag träffat var allergisk. Inte den mest allvarliga allergi, men kli i halsen och röda utslag.

Så han frågade lite snällt om vi verkligen var tvungna att ha hunden i sängen, skitjobbigt tyckte jag såklart. Och framför allt kände jag att det var så orättvist mot min valp som alltid fått sova i sängen.

Men vi gjorde ett försök och ställde bädden bredvid sängen, efter två nätter av en ylande liten valp på golvet smällte killen och lyfte upp henne, varav jag sa "nu är det kört, får hon vara i sängen nu får hon jämt vara det. vi kan inte ha henne i sängen ibland och ibland inte".
Så efter det har hon sovit i sängen, och det gör även våran andra hund. Det är tråångt, men oh så mysigt!

Killen, som numera är min sambo, tar allergitabletter då och då men faktum är att allergin faktiskt har blivit mycket bättre (är säker på att det har o göra med att hundarna sover i sängen :D)

Men jag undrar en sak, har din killes hund fått sova i hans säng innan? För det känns ju orättvist mot hunden att helt plötsligt "kasta ut den" för att han har köpt en ny säng. Jag tycker att man som hundägare får tänka på hunden när man köper nya grejer, till exempel så skulle jag aldrig köpa en vit soffa (även att jag tycker det är jättefint). Vi skulle också behöva en ny säng, men bestämde oss för att vänta då vi skaffade valpen (och det har ju självklart blivit på kiss och bitmärken på bäddmadrassen.. ;))
Men detta är ju vad jag tycker, sedan vet jag att många är bra mycket mer hårdare om vart hunden får vara och inte. Jag tror inte det är något problem för hunden, bara man är konsekvent.
 
Sv: Så ledsen.. :(

nej hans hund fick aldrig vara uppe i säng och soffa innan. Men när han och jag träffades sen och min förra hund fick det så blev hans hund lite avis och ville självklart också upp och mysa med oss alla så då lät han hunden komma upp i sängen, men hunden är så stor och det blev så varmt snabbt så han själv valde att gå ner igen ganska snabbt för att lägga sig i sin svala bädd..
Så detta handlar alltså inte om att han är dålig hundägare och dum mot sin hund, eller inte bäddar sängen eller städar hemma eller har kontrollbehov....... utan om att han är van och uppvuxen med att hundar ska vara på golvet medan jag är uppvuxen med hundar runt mig vart jag än gick/satt/låg.....så det är bara där vi krockar.
 
Sv: Så ledsen.. :(

Kanske lite OT, men precis som man kan lära en hund att den får vara i sängen kan man lära den att den inte får det fast den har fått det förut. Det är förstås mycket svårare, men det går, och jag förstår inte varför det skulle vara elakt mot hunden. Man kan annars göra som jag gjorde med min gammeltant, att hon fick vara i soffan/sängen om hon frågade snällt och jag sa ja. Frågade hon och fick nej så fick hon lägga sig nån annan stans. Det funkade fint under våra nästan 15 år tillsammans. Vad hundarna sen gör när man inte är hemma, det är en helt annan sak. :angel:
 
Sv: Så ledsen.. :(

Vi köpte också en ny "jättedyr drömsäng" för ett tag sen, jag tror faktiskt att hunden var den första att provligga den när vi fått hem den.. :D Hur ska hunden kunna förstöra sängen undrar jag? :confused:

Jag förstår dig förresten fullt ut! Min hund sover oftast under mitt eller sambons täcke på natten :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Harrysen
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 497
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 029
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp