Bukefalos 28 år!

Så skönt att folk vill vaccinera sig

Beroende på vilken nål som används så blir det olika mycket spill. Flaskan innehåller viss marginal för att säkert ge det som lovas. Med lite finess kan man då få ut en dos mer, men man kan inte ta för givet att man alltid får det. Nu har tillverkaren ökat den officiella siffran på hur många doser man ska få ut. Men alla regioner har inte ännu fått tag på den nål som krävs för det.

Sen är det någon som uteblir, någon som kanske har någon sjukdom som gör att de inte bör få vaccin osv. Gissar att man kan ha någon extra flaska som marginal ifall någon olycka inträffar också?

Har i Oregon har de inga problem att vaccinera de som ska vaccineras och fa ut ratt antal doser. (De har da ratt sorts nalar antar jag) ... Har har vi en strikt ordning som folk vaccineras i ...
  • Health care workers and first responders
  • Long-term care residents
  • K-12 educators and school staff
  • Childcare providers
  • People 80 and older

Tredje punkten har fatt forsta sprutan och de haller pa med de tva sista har. Nu har vissa apotek och "vardcentraler" fatt gront ljus att vaccinera almanheten i den takt de anmaler sig.

Sa fort FEMA och National Guard fick stiga in och gora det de ar bast pa, organisera, sa blev allt sa mycket battre. Vaccinen kom dit de skulle och ratt manniskor vaccineras i ratt ordning. Det finns inget spill pa vaccin och inga har gatt fore i "kon".
 
Har i Oregon har de inga problem att vaccinera de som ska vaccineras och fa ut ratt antal doser. (De har da ratt sorts nalar antar jag) ... Har har vi en strikt ordning som folk vaccineras i ...
  • Health care workers and first responders
  • Long-term care residents
  • K-12 educators and school staff
  • Childcare providers
  • People 80 and older

Tredje punkten har fatt forsta sprutan och de haller pa med de tva sista har. Nu har vissa apotek och "vardcentraler" fatt gront ljus att vaccinera almanheten i den takt de anmaler sig.

Sa fort FEMA och National Guard fick stiga in och gora det de ar bast pa, organisera, sa blev allt sa mycket battre. Vaccinen kom dit de skulle och ratt manniskor vaccineras i ratt ordning. Det finns inget spill pa vaccin och inga har gatt fore i "kon".
De kanske får större mängd vaccin?
Vi har ju i många regioner stora problem med att få det som beställts och då måste man göra en extremt snäv prioriteringslista. Ibland blir det över efter att den lilla listan betats av.
 
Har i Oregon har de inga problem att vaccinera de som ska vaccineras och fa ut ratt antal doser. (De har da ratt sorts nalar antar jag) ... Har har vi en strikt ordning som folk vaccineras i ...
Det var ett svar på varför man fick restdoser. För att man meckar ut fler än flaskan är avsedd för. Att få de som varit menade har inte varit något problem.

Men när det plötsligt blir en enorm efterfrågan på en viss sorts nålar för att de ger extra vaccin så går det inte att få leveranser av dem över natten. Och när tillverkaren ändrar förutsättningarna så det blir tvunget att ha dessa så... (De skulle dock inte ta betalt för den extra dosen under en övergångsperiod just för att alla ska fått vettig chans att nyttja den först.)
 
Då förstår jag nog inte riktigt vad/på vilket sätt du missuppfattade.
Jag har förklarat att jag aldrig menat att någon 100% säkerhet kan uppnås och förtydligat vad min tanke var med det som jag skrev. Kan nog inte göra det bättre än så.
Men då har du förstått vad jag menat, varför då skriva att du inte påstå att jag bestämt mig för varken det ena eller andra.
 
Det var ett svar på varför man fick restdoser. För att man meckar ut fler än flaskan är avsedd för. Att få de som varit menade har inte varit något problem.

Men när det plötsligt blir en enorm efterfrågan på en viss sorts nålar för att de ger extra vaccin så går det inte att få leveranser av dem över natten. Och när tillverkaren ändrar förutsättningarna så det blir tvunget att ha dessa så... (De skulle dock inte ta betalt för den extra dosen under en övergångsperiod just för att alla ska fått vettig chans att nyttja den först.)

Pfizer har sagt att det ar 5 doser i varje liten "flaska", men det har raporterats att man kan fa ut 6, kanske till och med 7, doser och det ar nu godkannt och vad de tar ut ur varje "flaska" (vial).
Moderna har meddelat att de kan fylla 10 doser per flaska, kanske till och med 15 och vill nu ha tillstand till det. Nagot jag ar saker pa att de far sa lange det anses "safe".
Jag har inte hort nagonting om att nalarna inte ar "bra nog" utan de har tydligen varit samma hela tiden. Jag far fraga de "first responders" vi kanner.
 
Jag hoppas och tror också att de flesta restdoserna getts till rätt personer, men i artikeln som återfinns i TS så återges ju just ett sånt tillfälle då de egentligen ska haft tid till att fördela vaccinet till de som behöver restdoserna mer och det lät lite liknande i inlägget jag svarade på (fast jag kan ha tolkat fel såklart! :)).
Detta diskuterades i ett långt inslag i P1 idag. En chef som fått vaccin. De hade plan a,b,c och d men blev överraskade av att det fanns fler doser i ampullerna samt den korta tid de hae påsig innan vaccinet blev förstör. Så då vaccinerade de några som fanns tillgängliga och som hade kontaktr med många människor.

Jag tycekr det är lite missriktad energi att koncentrera sig på att några få har fått vaccin utan att stå långt fram i kön. Bättre att de fått vaccin än att doserna behövt vaskas
 
Jag reagerade bara på att det i några inlägg upprepades ordet kollegor.
Kollegor kan betyda så mycket mer än de som jobbar med exakt samma sak, jobbar du inom kommunen kan det vara kollegorna som jobbar på arbetsförmedlingen eller kommunkontoret som ligger i samma hus likväl som jobbar på andra ställen inom vården. Du tänker meddetsamma på de som jobbar nära, andra kanske har en mycket vidare betydelse i tankarna.
 
Hur kan det bli sa att man inte har lika manga manniskor som ska vaccineras som vaccin? borde de inte veta exact hur manga doser vaccin de har och hur manga som ska vaccineras?
Alla kanske inte dyker upp, sen kan det vara så att man inte får ut förväntat antal doser och behöver lite marginal. Man kan ju inte spara doser till dagen därpå.
 
Har i Oregon har de inga problem att vaccinera de som ska vaccineras och fa ut ratt antal doser. (De har da ratt sorts nalar antar jag) ... Har har vi en strikt ordning som folk vaccineras i ...
Då är det bara att gratulera, ni har alltså inga som blir sjuka, får förhinder eller är lite klumpiga och gör fel.

Inte för jag tror det är några problem i Sverige heller att lyckas använda alla doser, bara att de är så pass eftertraktade att det blir uppmärksamhet kring det när något avviker eller folk utnyttjar systemet.
 
Pfizer har sagt att det ar 5 doser i varje liten "flaska", men det har raporterats att man kan fa ut 6, kanske till och med 7, doser och det ar nu godkannt och vad de tar ut ur varje "flaska" (vial).
Moderna har meddelat att de kan fylla 10 doser per flaska, kanske till och med 15 och vill nu ha tillstand till det. Nagot jag ar saker pa att de far sa lange det anses "safe".
Jag har inte hort nagonting om att nalarna inte ar "bra nog" utan de har tydligen varit samma hela tiden. Jag far fraga de "first responders" vi kanner.
Det är ändrat så att samma mängd innehåll numera anses vara 6 doser "på riktigt" i alla fall i det som levereras här. Nålarna är inte dåliga på något sätt, men de ger olika mycket svinn i hanteringen (någon liten mängd som blir kvar i nålen vid injektionen som kan göras mindre om man tar en smalare variant än det som är den "normala", ska inte påstå att jag kan de närmare detaljerna)
 
Men då har du förstått vad jag menat, varför då skriva att du inte påstå att jag bestämt mig för varken det ena eller andra.
Jag hänger inte med i vad du syftar på med det fetade. Men nu är jag rätt trött också.
Vi har väl rett ut så mycket som att vi är ense om att man aldrig kan tala om någon total frånvaro av risker även om de kan vara väldigt små? Så kan vi lägga ner vidare dryftande om de missförstådda formuleringarna.
 
Kan du inte istället kommentera vad jag missuppfattat, jag kan fortfarande inte se att du menar annat än det jag uppfattat det som

Du skrev:
"De som är i riskzonen för det övervakas, alternativt avråds."

Och jag att påtalade att man i så fall måste övervaka alla om man ska fånga upp alla som får en allergisk reaktion. Menar du att det jag skriver är felaktigt och att man med 100% säkerhet kan avgöra vem som kan få en allergisk chockreaktion?

Nu måste du citerat fel person. Jag har inte pratat något om riskzon, att vaccineras eller avrådas.
 
Alltså :banghead:
Åtta mellanchefer i skånska Kävlinge smet före i vaccinkön | Aftonbladet

Det hade blivit osäkerhet kring den här benämningen ”omvårdnadsnära arbete”. Vilket jag tycker är tydligt, för det är ju inte chefer, de är ju inte inne och gör det omvårdnadsnära arbetet. Men utifrån att de har sin basplacering ute i verksamheten, nära de boende och nära medarbetare, därav hade det hänt.
Hur är det ens möjligt att missförstå? Mitt kontor ligger nära ett gruppboende så därför arbetar jag omvårdsnära?
Känns ju verkligen som att de ljuger. Ingen människa med minsta hjärnkapacitet kan väl missförstå detta? Dessutom 8 chefer i samma kommun?
 
Kan du inte istället kommentera vad jag missuppfattat, jag kan fortfarande inte se att du menar annat än det jag uppfattat det som

Du skrev:
"De som är i riskzonen för det övervakas, alternativt avråds."

Och jag att påtalade att man i så fall måste övervaka alla om man ska fånga upp alla som får en allergisk reaktion. Menar du att det jag skriver är felaktigt och att man med 100% säkerhet kan avgöra vem som kan få en allergisk chockreaktion?

Man övervakar alla som får vaccinet, de som vaccineras skall stanna kvar i ca 15 min just pga detta med övervakningen.
 
Man övervakar alla som får vaccinet, de som vaccineras skall stanna kvar i ca 15 min just pga detta med övervakningen.
Det var lite det jag ville komma fram till. När någon påstår att det är ofarligt och man har koll på om någon riskerar att få en allvarlig reaktion och samtidigt vet jag alla ska stanna kvar tills risken är över. Jag påtalade inte detta utan var ute efter just denna motsägelsen. Varför ska då folk stanna en kvart om det nu är helt ofarligt och man har koll på de som är i riskzonen för anafylaktisk chock. Det är motsägelse fullt.


Det var ju inte du som skrev det dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp