Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Smoris

Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis.
Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja senaste och senaste i över 1 år att jag kanske borde sälja hästen.
Men jag har avvaktat och det har liksom aldirg blivt mer än en tanke.
Men nu har jag har kommit till insikt att det aldrig kommer funka mellan häst och jag och att jag smått är rädd för hästen och då är det bättre att hästen kommer till en som inte är det tycker jag!
Dessutom är hästen alldeles för bra för mig och jag känner att jag kommer aldrig kunna ge han en chans på tävlingsbanan eftersom jag är livrädd för att tävla.
Så nu är han till salu


Hästen var 4½ år när fodervärden fick hästen(idag 6 år) och de är ju frivilligt att ta en unghäst på foder eftersom de innebär en hel del slit och utbildningskostnader så som tävlingar träningar mm.

Nytt kontrakt skulle skrivas eftersom de förra gick ut det är ca 70 mil mellan hästen och jag och eftersom jag litade på fodervärden köpte jag kontakt skrev i allt som jag ville skulle skrivas i och skrev under och skickade ner.
De skulel skriva på skicka ett exemplar till mig och allt skulel vara fid och fröjd...

Trodde jag:crazy:

Dom hörde inte av sig på flera veckor och jag fick tag på dom till slut och frågade om kontraktet kommit ner, men det hade det inte gjort sa dom. Konsigt eftersom det var samma adress som jag alltid haft.
Nåväl jag köpte ett nytt och skrev på samma som det förra och skickade ner igen.
Det dröjde både 1 och 2 och 3 månader innan jag fick tag på dom denna gång och nu hade det ått kontraktet men ville skriva i något att om hästen säljs ville de ha något för det..
Visst tänkte jag typ 10% av försäljningssumman OM hästen säljs under gällande kontrakt såklart!

Men höll på att falla baklänges när de kom med sitt förslag
Vi säger att hästen säljes för 100.000 kronor ja då skulle de först ha 20.000 för att de har ridit in han och tävlat han SEN skulle vi dela på resterande av summa.
Det vill säga att jag får 40.000 och dom 60.000 kronor:eek: :crazy:
För dom menade på att det kostar ca 5000 i månaden att ha en häst på tillridning.
Givetvis sa jag ju nej och sa att jag igentligen har ingen skyldig att ge något alls vid en försäljning och att dom bara är fodervärdar och inge tillridare.
Hade jag velat skicka iväg hästen till en tillridare hade jag ju inte annonserat ut hästen på foder.
Men att jag kunde tänka mig ge 10% på försäljningssumman varken mer eller mindre!
De skulle skicka kontraktet sa dom... och de är över 1½ månad sedan:mad:
Totalt har jag alltså väntat i snart över 4 månader på ett kontrakt

Mitt villkor när de fick hästen var att de regelbundet iallafall minst 1 gång i månaden skulle skicka lite kort höra av sig om hur det gick gärna lite filmsnuttar så amn fick följa med sin häst utveckling.
Eftersom jag inte har möjlighet att åka 1 gång i månaden dessa 140 mil som det blir T.O.R
Ja det är inge fara sa dom DÅ nu säger dom att de har vettigare saker för sig än att ta kort och skicka till mig.

Nu för 3 veckor sedan tröttnade jag på att vänta på ett kontrakt och har inte fått en endaste bild på hästen på 10 månader och jag känner att de bara vill utnyttja mig.
Dom försöker lura mig på pengar när hästen säljs och det gillar jag inte

De skulle föra över hästen till utlandet och jag har ju inge pass till hästen.. eller jo det har jag med det är inskickat för att få det förnyat och frågade då om man behövde pass eller något annat som intygar att hästen är frisk och så.
Nej sa dom de kollar aldrig i tullen... nu efterhand vet jag att man MÅSTE ha hälsointyg som är gjort av en distriktssveterinär.
Jag ringde nämnligen till Jordbruksverket och frågade
Så det innebär att min häst just nu är insmugglat olagligt och är då smuggelgods :crazy:
De kan i stort sett skaffa nytt pass och vips så är dom ägare:crazy:
Nu skall fodervärden köra över hästen efter Påsk om de åker fast i tullen vem får stå för skiten?? jag som ägare eller den som kör??
Dom drar hela tiden ut på när de skall köra över han


Jag kan påpeka att de aldrig skrev under kontraktet innan jag sa upp det vilket innebär att vi inget kontrakt har idag och har så inte haft i snart lite över 4 månader så de har ju inge rätt till dessa 10%.

Nu när de vet att hästen är till salu och vet priset på han kräver de att de ska få 10% iallafall.
Men jag har ingen som helst lust att ge dom så mycket som en krona eftersom jag anser att det inte har uppfyllt mina krav för att få ha hästen(skicka kort, höra av sig)
Och vi har ett muntligt avtal om att dom skall köra upp hästen till mig och de tänker dom inte göra..
Ja jag vet att muntligt inte går att bevisa men varför ska jag vara snäll mot dom och ge dom 10% när dom ställer sig på tvären och inte håller vad dom har sagt att de skall köra upp hästen?

Då säger dom att de ska prata massa skit om mig och hur jag är så jag inte kommer få hästen såld:crazy:

Jag är trött på att alltid bli utnyttjad på min godtrohet
Jag kommer aldirg någonsin i mitt liv låna ut en häst på foder:crazy:

Jag blir snart gråhårig... ville bara skriva av mig och höra vad andra tycker..
Hur hade du reagerat om ni var jag i denna situvation?
Är jag för snäll? jag har svårt att ryta till och säga nej och jag känner nästan som man får be om ursäkt för man äger hästen
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Du skulle nog ha tagit tag i situationen tidigare, men det tror jag att du förstår själv. Jag hade inte väntat i 4 månader på att få tillbaka ett påskrivet kontrakt, utan jag hade nog reagerat tidigare och ringt dem varje minut tills jag fått tag på dem. Jag har ju mina båda pållar utlånade nu och om jag inte fick tag på deras fodervärdar när jag försöker, så skulle jag nog sätta mig i bilen och åka, oavsett hur långt det är. Jag skulle inte våga vänta i 4 månader, ens 1 månad...

Men det åsidosatt - de kan ju inte smuggla hästen utomlands utan pass mot din vilja, och sedan inte ge ett exakt datum för när hästen ska köras tillbaka in i landet. Det låter som att de har hästen som gisslan och inte tänker köra tillbaka honom förrän de får betalt. Vilket också är uppåt väggarna, för en fodervärd har ingen rätt att kräva betalning för månadsutgifter bara för att hästen ska säljas. Det måste väl stå i ert första kontrakt, vem som ska stå för hästens omkostnader? Och det måste väl också stå om de är tillridare eller fodervärdar?

Sök upp hästen, hämta hem den och ring polisen om de bråkar. Det är väl trots allt du som står som ägare? Jag är inte så insatt i utlandspolitik, men hur kan de ansöka om ett pass utomlands på en häst som de inte har papper på?
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Jag jo jag förbannar mig själv idag att jag varit så snäll som väntat så länge.. som sagt jag är för snäll och mesig:crazy:


I förra kontraktet står de som fodervärdar det står att dom skall köra åter hästen och det står inget om att de ska ha något om hästen säljes.
Men vad har jag för nytta av det kontraktet idag när det har gått ut??
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Har ni båda skrivit under det gamla kontraktet är jag ganska säker på att det är gällande fram tills ett nytt kontrakt är upprättat.

Mvh
Camilla
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Om inte fodervärdskontraktet är förnyat, så har det ju upphört. De är alltså inte fodervärdar till din häst längre, så det är ju bara att hämta hem hästen och sedan sälja den.

Risken är ju att du måste betala dem för den tiden som han stått hos dem från det att kontraktet upphörde och till den dagen du hämtar hem hästen, men det blir ju ändå billigare än om de ska ha majoriteten av försäljningssumman.
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Eftersom fodervärden inte har slutfört sin del av avtalet, dvs ordnat med transport tillbaka så har du all rätt att kräva det. Även fast kontraktet löpt ut, de har ej heller någon chans att begära stallhyra för hästen, pga den tid som hästen stått kvar. Orsaken är att de ej slutfört sin del av avtalet, nämligen återbördat hästen i din ägo enligt tidigare skrivet kontrakt.

Eftersom du nu inte har för avsikt att låta fodervärden vara med vid försäljning, har de ej heller rätt att kräva någon % av försäljningssumman. Från början skrevs ju ett fodervärdskontrakt, och inte kontrakt för en tillridning. Detta skiljer säg väsentligt åt, därför att en fodervärd påtar sig att stå för den ekonomiska delen för hästen utom inköp. En tillridare erbjuder dig en tjänst, men du får även stå för hästens omkostnader under tillridningstiden.
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Om vi skiter i vem som är vem men funderar lite över en sakfråga:

Hur är det, om ett foderkontrakt, där det står att hästen ska transporteras tillbaka av fodervärden, upphört, kan man skicka ett rekommenderat brev och kräva att hästen ska vara tillbaka hos ägaren inom tex 14 dagar, annars utgår hyra för häst med 1000 kr/påbörjad vecka?

(Jaja, det är klart man kan, men håller det juridiskt?)
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Det borde ju hålla, eftersom ägaren fortfarande har ett krav på fodervärden. Kontraktet upphör ju inte genom att ett datum infinner sig, vore väl fint om man hade en skuld att reglera och kontraktet upphörde så skulle i teorin skulden försvinna. Fast tyvärr vet vi ju att så sker ju inte, man måste ju avsluta det som kontraktet föreskriver. I detta fall att returnera hästen, i mitt exempel reglera skulden.
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Det enklaste är väl att helt enkelt hämta hem hästen? Har kontraktet gått ut så är det ju bara att köra och hämta honom. Så kan man tjaffsa om vem som bör betala transporten sen.
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Om jag hade en passlös häst utomlands skulle jag vara väldigt tveksam till att åka och hämta den...

Bara att boka en veterinär utomlands, åka dit (70 mil) och "hoppas" att fodervärden är samarbetsvillig så det funkar med veterinärbesiktning och hämtning verkar som ett riskprojekt.

Däremot kan väl ägaren inte ha något ansvar för att hästen olagligt flyttats utomlands och lika lite om fodervärden skulle råka bli stoppad när hästen tas hem av fodervärden?
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Är den kvar i Danmark då? I så fall kan hon väl bara be en liten bön för att den inte reggas om där inne med fodervärden som ägare, och säljs. :smirk:
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

hur länge håller kontraktet? står det hur länge de får ha hästen? för annars e d ju ba för dej å hämta den, eller hitta en köpare här å åka ner å hämta den, du är inte skyldig dom någonting om det inte står så i kontraktet.
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Jag skulle rutit i och beordrat dem att ordna med transport hem för kusen, alternativt helt enkelt kört ner och hämtat den.

Att de ska snacka skit så du inte får hästen såld är ju bara mumbojumbo. Det finns gott om hästköpare, de känner knappast alla.

Jag skulle aldrig livet gå med på att de skulle ha 20k+50%. Tvärt om med lite modifikation, möjligen om man kommit fram till det från början. De missar ju att det är du som stått för råmaterialet. Hade inte du haft en sån fin häst hade de inte kunnat utveckla den som de gjort. Vad var den värd innan de fick hand om den? Minst den summan är ju bara din. Och sedan är ju värdeförhöjningen också beroende på råmaterialet på häst. Så hästens värde vid kontraktets början + minst 50% av överskjutande del av försäljningspriset ska du ju ha. Deras kostnader att utbilda och stalla hästen kan ju "kvittas" mot att de fått låna din fina häst...

Men eftersom ni inte kommit överens om något liknande i kontraktet så ser jag ingen anledning till att du ska gå med på något över huvud taget när de nu börjat tramsa och bråka. :mad:
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Åk och hämta hem hästen NU!!! I efterhand kan du ställa krav och stämma osv. jag ahde sett till att få hem min häst snarast möjligt för det lär nog inte bli lättare med tiden!
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Har läst igenom ditt inlägg, lider verkligen med dig!

En vän var med om nåt liknande för ett par år sedan, fick ta hjälp av TV för att kunna hämta hästen...

Först och främst - hade ni diskuterat det här med att hästen togs utomlands? Eller har dom på eget bevåg tagit ut den? Den finns alltså utomlands nu? Danmark? Vet du var? (du kan pm:a uppgiften om du vill)

Jag tycker att det här är en mycket otrevlig historia som tyvärr kan innebära att hästen "försvinner" spårlöst, kanske säljs utomlands utan att du får en krona eller vet var den hamnar.
Mitt råd är att du omedelbart rådgör med en erfaren hästjurist. Du ska nog inte sitta och vänta, ju längre tid det går desto större risk ser jag att hästen "försvinner".
Hästjuristen kan ge dig tips om polisanmälan etc. Faller inte det här under "egenmäktigt förfarande", framförallt om hästen förts ur landet utan din vetskap?
Jag hade ringt hästjurist snabbast möjligt!!! Det är väl svårt att få tag på nån såhär under påskhelgen men vänta inte längre än absolut nödvändigt!

Fallet jag känner till fick till sist ett (någorlunda) lyckligt slut. Hästen (som absolut inte var till salu) kom tillbaka.

Lycka till!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

*puttar upp*

Vet inte om trådskaparen vart inne, men hur går det?

Mvh Cissi
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Hej
Har själv en känsla av att ha blivit lurad av en ridskola i norrland när jag köpte en ponny därifrån. Dom vägrar nu låta köpet gå tillbaka och man känner sig hjälplös.
Även om man har skrivit på ett kontrakt så finns det lagar som man måste följa och om säljaren inte har lämnat all information om en häst man köper så tycker jag att det är ett dolt fel. Jag har köpt en ponny till mina barn som dom inte har kunnat rida ordentligt en endaste gång sedan vi köpte den och nu står vi där med den. Vad göra nu ? slakta den?:devil:
 
Sv: Så trött på att bli utnyttjad(långt)

Som köpare har man också undersökningsplikt. Vad är det för fel på hästen, och hade det felet kunnat upptäckas vid en undersökning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 127
  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: miumiu
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp