Så typiskt, sadelproblem!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emmaalove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 090
E

Emmaalove

Jag blir så irriterad, min två månader gamla allroundsadel visar sig vara en billig skitsadel av märket KINGSTON.

Allt började med att jag kände att jag satt väldigt snett när jag red. :eek: Då tittade jag på vad det var för märke, och sökte efter det här på buke. Då fick jag se hundra inlägg om att det var, just det, en billig skitsadel. De flesta skrev att stoppningen, bommen och hela sadeln var sne, så alltså tittade jag sedan idag på sadeln. Såklart, stoppningen skiljer flera centimeter. :crazy:

Så nu får jag rida barbacka på världens obekvämaste rygg, och försöka få pengarna tillbaka eller något. Sitter även och letar efter sadlar, kan dock ingenting om detta. :confused:

Blir bara såå ledsen och irriterad :cry:

/ Emma

Sv: Så typiskt, sadelproblem!

tråkigt att det blev som det blev, det är därför det är så oerhört viktigt att ha hjälp av någon som kan!

dessvärre får man ingen sadel i bra kvallite för under 5000kr ny. Kan du tänka dig syntet så finns wintec som brukar gå att få tag på för 2-3 tusen.

Det bästa du kan göra för både dig, hästen och plånboken är att anlita en sadelutprovare. Lycka till!

Det var precis det vi gjorde, påväg hem efter att ha hämtat ponnyn så åkte vi förbi B*rjes och köpte en sadel. Vi fick hjälp av några som sa att sadeln satt bra och så. Usch.

Tråkigt att höra, speciellt när det gäller personer från min hemort. Säga vad man vill, men om jag vore dig skulle jag söka upp någon som verkligen vet vad de håller på med. Någon som har meriter och vitsord.

Vi åkte till en sadelmakare när vi bytte sadel på min fd ponny och det var nog något av det nyttigaste vi gjort.

Lycka till med framtida sadel!

Kan man inte reklamera en 2 månader gammal sadel som är så sned att den inte går att rida i??
Om man köper begagnat kan det vara svårt,men har du köpt en ny sadel som ser ut så tycker jag du ska kontakta butiken som sålt den. Det värsta som kan hända är att du får nej, värt ett försök tycker jag!
Lycka till!

Det var precis det vi gjorde, påväg hem efter att ha hämtat ponnyn så åkte vi förbi B*rjes och köpte en sadel. Vi fick hjälp av några som sa att sadeln satt bra och så. Usch.

börjes har ingen utbildad personal och skulle de haft det så skulle de inte rekommenderat en skitsadel så som kingston! De vill sälja och packar gladeligen på dig vilket skit som helst!

Jo, vi ska skicka tillbaka den idag, så får vi se vad vi får i utbyte ;)

Antar att du inte gett många kronor för sadeln? Så då bör du ju fattat att den va en billig sadel eller så.

Tror inte börjes tar emot den om du köpt den ny =) För som sagt för det priset får man inte mycket till sadel. Kanske en gunghäst kan ha den..

Att kolla stoppningen innan man köper sadel känns som en självklarhet.

Såg nu att du köpt den i butiken. Då bör du ju kunna reklamera den garanterat om den är så sned som du säger..

men som sagt att det inte va en kanonsadel kunde man ju listat ut innan för priset och jag hade hellre tagit pengarna tillbaka för du lär ju få en annan kingston sadel bara nu säkert.

Senast ändrad av en moderator:

Bästa är att åka till en sadelprovare eller ta ut som hjälper dig.
Nu vet jag inte vart du bor men finns många bra sadelförsäljare som har sadelprovningar vid butiken i ridhus eller kommer ut. Det bästa är att vända dig till en försäljare som har MÅNGA märken att sälja både nya och beg. Ju färre märken de har ju svårare är det att lita på deras ord om vilken som är bäst.

Finns idag massor av bra syntetsadlar som man kan få för bra pris. Jag gillar tex Thorowgood som Hööks är återförsäljare till eller Wintec (vill man då ha sadel i läder kan man köpa Bates som är samma fast i läder och då dyrare).
Den största födelen med dessa två (tre) märkena är att de har utbytbar bomvidd så man kan byta om hästen ändras eller man byter till en häst som inte har samma bomvidd..

Dressyrsadel Wintec ligger här ny på 5400kr och Thorowgood Griffin T4 ligger ny på 3995kr sen finns det dyrare variant på Thorowgood T6 R.Davison 5995kr.
Menas en Bates ny kostar det dubbla om inte mer jämfört med Wintec då.

Men finns SÅ många olika märken och prisklasser på sadlar idag. Så det är bara ut i djungeln och leta. Sen på beg.marknaden finns många fina sadlar till bra priser.

Lycka till!

Tyvärr är det så att ingen seriös sadelutprovare skulle rekommendera en skitsadel som Kingston. När jag menade sadelutprovare så menade jag någon med verklig kompetens inom området, inte någon som säger sig kunna.

Det kostar en del men det är värt det alla gånger.

Liknande trådar

Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i... 2
Svar
23
· Visningar
3 459
Senast: isabelledanza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18