Så vilsen, karriärsmässigt!

Cilla89a

Trådstartare
Jag har hela mitt liv älskat djur, uppvuxen i stallet, haft egna hästar och schäfrar.
Min dröm när jag var liten var alltid veterinär, djursjukvårdare, hundförare etc, djurskyddsinspektör, något med djur liksom.
Men hängde hellre i stallet än skolan vilket ledde till dåliga betyg. Så att komma in på veterinär eller djursjukvårdare utbildning fanns liksom inte, jag är inte högintellegent och kunde inte skriva några 2.0 på högskoleprovet heller! :meh:

Så efter mycket om och men, så blev det efter förslag från min pappa, byggingenjör, det är brett och man kan inrikta sig på väldigt olika saker. Min pappa är ingenjör och jag har sett hur ”simpelt” hans arbete är, kan jobba hemifrån ibland, kunde köpa hästar till mig och min syrra, dvs tjänar bra osv.

Så 5 år senare så var jag klar byggingenjör, har jobbat som byggingenjör nu i 4 mån och vantrivs!!!! Att sitta på kontor 8 timmar om dagen framför datorn är döden!!!! Och jag tänket bara mer och mer tillbaka till dem yrkena jag önskade när jag var yngre :( Håller på mycket med specialsök och spår med min schäfer jag har idag och avundas något så galet dem som får jobba med hundar!
Får inte ens ta med min hund på jobbet, det hade ju gjort det lite mer drägligt i alla fall!

Men jag blir 29 i år, och väntar mitt första barn, känns som det är väldigt försent att byta karriär nu. Och i vilket fall så kommer jag ändå inte in på nån av utbildningarna jag vill och vill helst inte plugga mer heller, men vill heller inte vara där jag är idag :banghead:
 
Jag har hela mitt liv älskat djur, uppvuxen i stallet, haft egna hästar och schäfrar.
Min dröm när jag var liten var alltid veterinär, djursjukvårdare, hundförare etc, djurskyddsinspektör, något med djur liksom.
Men hängde hellre i stallet än skolan vilket ledde till dåliga betyg. Så att komma in på veterinär eller djursjukvårdare utbildning fanns liksom inte, jag är inte högintellegent och kunde inte skriva några 2.0 på högskoleprovet heller! :meh:

Så efter mycket om och men, så blev det efter förslag från min pappa, byggingenjör, det är brett och man kan inrikta sig på väldigt olika saker. Min pappa är ingenjör och jag har sett hur ”simpelt” hans arbete är, kan jobba hemifrån ibland, kunde köpa hästar till mig och min syrra, dvs tjänar bra osv.

Så 5 år senare så var jag klar byggingenjör, har jobbat som byggingenjör nu i 4 mån och vantrivs!!!! Att sitta på kontor 8 timmar om dagen framför datorn är döden!!!! Och jag tänket bara mer och mer tillbaka till dem yrkena jag önskade när jag var yngre :( Håller på mycket med specialsök och spår med min schäfer jag har idag och avundas något så galet dem som får jobba med hundar!
Får inte ens ta med min hund på jobbet, det hade ju gjort det lite mer drägligt i alla fall!

Men jag blir 29 i år, och väntar mitt första barn, känns som det är väldigt försent att byta karriär nu. Och i vilket fall så kommer jag ändå inte in på nån av utbildningarna jag vill och vill helst inte plugga mer heller, men vill heller inte vara där jag är idag :banghead:
Jag var över 40 år när jag bytte karriär. En ingenjörsutbildning är alltid bra att ha med sig. Säg att du är lättlärd och van vid datorer. Det är alltid användbart
 
Men alla byggingenjörsjobb är väl inte kontorsjobb? Min kompis är det, och hon lägger upp en massa bilder när hon är ute på kul projekt. Och när vi renoverade vårt hus hade vi en kille som hjälpte oss att lägga upp arbetet, han var byggingenjör.
 
Trappa ner på deltid , utbilda hunden i specialsök så du kan åka ut på jobb med hund resten av tiden? Något sånt hade jag kunnat tänka mig att göra men jag läser fortfarande så nu är det lite kört.
 
Men alla byggingenjörsjobb är väl inte kontorsjobb? Min kompis är det, och hon lägger upp en massa bilder när hon är ute på kul projekt. Och när vi renoverade vårt hus hade vi en kille som hjälpte oss att lägga upp arbetet, han var byggingenjör.

Jag hakar på här. @Cilla89a Det är inte så att du bara hamnat på fel arbetsplats/med fel arbetsuppgifter? Ingenjöryrket är ju som sagt brett.

Annars är 29 långt ifrån "för sent". Och föräldraledighet kan väl vara en jättebra paus för att fundera och utvecklas en massa rent personligt (bli förälder etc).

Sitt lugnt i båten, skulle jag säga. Du har mängder med möjligheter. Huvudsaken är att inte stressa fram något :)
 
Säger som många andra, 29 är inte försent, är 44, blir färdig arbetsterapeut till sommaren. Annars byt plats, pappa var byggnadsingenjör, men trivdes inte på kontor, så han var platschef på bygge istället trots att hans chefer förtvivlat försökte få honom till kontoret med tanke på hans erfarenhet och utbildning. I byggbarackerna hade både han och hans kollegor med sig sina hundar med jämna mellanrum.
 
Jag har hela mitt liv älskat djur, uppvuxen i stallet, haft egna hästar och schäfrar.
Min dröm när jag var liten var alltid veterinär, djursjukvårdare, hundförare etc, djurskyddsinspektör, något med djur liksom.
Men hängde hellre i stallet än skolan vilket ledde till dåliga betyg. Så att komma in på veterinär eller djursjukvårdare utbildning fanns liksom inte, jag är inte högintellegent och kunde inte skriva några 2.0 på högskoleprovet heller! :meh:

När jag sökte till universitetet var det bara 1.7 på hp för vet. Det behöver en inte vara högintelligent för att få! Jag använde mig av hp-guiden, tyckte det var toppen för ffa matten.

29 är ju ingen ålder alls för att plugga något annat! Även om du pluggar i 6 år kommer du ändå jobba minst 30 år i yrket!
 
Jag har hela mitt liv älskat djur, uppvuxen i stallet, haft egna hästar och schäfrar.
Min dröm när jag var liten var alltid veterinär, djursjukvårdare, hundförare etc, djurskyddsinspektör, något med djur liksom.
Men hängde hellre i stallet än skolan vilket ledde till dåliga betyg. Så att komma in på veterinär eller djursjukvårdare utbildning fanns liksom inte, jag är inte högintellegent och kunde inte skriva några 2.0 på högskoleprovet heller! :meh:

Så efter mycket om och men, så blev det efter förslag från min pappa, byggingenjör, det är brett och man kan inrikta sig på väldigt olika saker. Min pappa är ingenjör och jag har sett hur ”simpelt” hans arbete är, kan jobba hemifrån ibland, kunde köpa hästar till mig och min syrra, dvs tjänar bra osv.

Så 5 år senare så var jag klar byggingenjör, har jobbat som byggingenjör nu i 4 mån och vantrivs!!!! Att sitta på kontor 8 timmar om dagen framför datorn är döden!!!! Och jag tänket bara mer och mer tillbaka till dem yrkena jag önskade när jag var yngre :( Håller på mycket med specialsök och spår med min schäfer jag har idag och avundas något så galet dem som får jobba med hundar!
Får inte ens ta med min hund på jobbet, det hade ju gjort det lite mer drägligt i alla fall!

Men jag blir 29 i år, och väntar mitt första barn, känns som det är väldigt försent att byta karriär nu. Och i vilket fall så kommer jag ändå inte in på nån av utbildningarna jag vill och vill helst inte plugga mer heller, men vill heller inte vara där jag är idag :banghead:

Jag tror du sitter på fel plats, inte fel yrke nödvändigtvis. Gör dina hundår i yrket, skaffa erfarenhet och bli din egen. Då tjänar du pengar och har möjlighet att lägga upp dina dagar som du önskar. Med en bra ekonomi.
 
@Cilla89a jag är i din ålder och har också en ingenjörsexamen (inte inom exakt ditt område iofs) och vet EXAKT hur du känner. Jag har absolut inget vettigt att säga om hur man gör sig något kul inom det området - jag stod ut några år men det sög verkligen och jag var uttråkad till tusen. Nu är jag på veterinärutbildningen :idea:
Det går att byta karriär - ta dig tid och fundera på vad du vill göra och hur du ska göra det, det är inte för sent :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 281
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 069
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har velat bli veterinär så länge jag kan minnas, men har de senaste 4-5 månaderna knappt känt att det lockar alls. Jag sökte till...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Libra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp