Såå ömfotad???

Asa_S

Trådstartare
Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat den andra och tjejen är rel nyförlöst och har för mycket fogbesvär för att göra det själv.

Hästen är vid tillfället "gammskodd" och hoven visar sig vara trasig på insidan och när skon kommer av, fläks detta ut för mycket för att jag ska känna mig OK med att lämna det så, så efter att ha hört med tjejen verkar jag ner kanterna runt om i nivå med sulan, ytterligare NÅGOT i tån för att få lite bättre vinkel då tårna är långa + att jag kortar tån lite för att få snabbare överrullning. Sulan och strålen lämnar jag helt och hållet.

Kvällen efter ringer tjejen och berättar att hästen är rejält halt på det "nyavskodda" frambenet. Han har ingen feber och hon tycker inte att han verkar varm, men beskriver att han står still och sträcker ut benet framför sig för att avlasta. Jag funderar om det är så att strålen blivit väldigt hög i förhållande till trakterna eftersom jag plockade lös både snöklampsula, sko och brodd, och att det då är en reaktion på drastiskt ökat tryck på strålen. Hon hade märkt det direkt på morgonen när han skulle gå ut, och han hade då istället för att få gå iväg till gräshagen fått tillbringa förmiddagen i stallhagen med "stampat jordgolv". Han såg bättre ut på eftermiddagen och hon hade då tagit med honom bort till gräshagen, men upplevde att han var försämrad när hon hämtade hem honom igen sent på kvällen. Jag har ingen möjlighet att åka och titta då eftersom jag är själv hemma med små sovande barn.

På morgonen följande dag ringer hon igen, då är hästen sämre ändå, fortfarande ingen feber men rejält halt. Åker och tittar och kan direkt konstatera att strålen är lägre än trakterna. På det ställe där hoven är trasig går det upp en bit i hovväggen, vi skurar rejält och smetar in tjära, men den håligheten är grund och ganska vid, och det känns inte som om något skulle vilja "gömma sig" där (dock är lamellranden "fransig"). Vi hittar ingen svullnad eller värme någonstans i själva benet, hästen reagerar inte för visitertång och det går bra att lyfta även det andra frambenet. Jag tycker att alla fyra hovarna är varma, den ömma framhoven något varmare än den andra. Han går mycket ovilligt och stelt, bättre på gräsmattan än i hagen, ser under den belastade fasen av steget stel och "knipt" ut i armbågsleden och lyfter möjligtvis det framknäet något högre än det andra.

Jag tyckte när jag plockade kvarvarande skor att hornkvaliteten var ganska dålig, hornet var ganska torrt, "rostigt" och lite som fnöske men blev bättre när jag kommit närmare färskare horn, och det var anledningen till att jag tyckte hon kunde ha honom barfota i några veckor då han ändå inte skulle ridas och vi ändå hade kommit så pass att det inte fanns så många sömhål där hovarna skulle fläkas upp (det var ganska låga sömtag). Jag tyckte också att han hade ganska outvecklad stråle, dessutom var det små bitar i lamellranden på flera ställen där det liksom "saknades" lameller, gick dock egentligen som sagt inte in och tog bort allt dött horn eftersom jag ville lämna så mycket "slitbana" som möjligt. Hästen är dryga 20 år och har tidigare haft väldigt lätt att bli hovöm, men har då varit igång på ett annat sätt. Han står inne på nätterna i box med cementgolv och spån, har "jordgolvshagen" direkt utanför stalldörren och gräshagen, som är jämn och fin grässvål i, 150 meter bort efter asfaltväg/gräsdike. Han har aldrig haft fång och enda hagkompisen är en shettis som har vants in på gräs gemensamt och hon visar inga besvär.

Det verkar ju osannolikt att det skulle vara något annat än hoven, men finns det verkligen hästar som inte klarar av att vara barfota ens när de bara ska gå i hagen? Finns det några andra kontroller man kan använda sig av för att ringa in vart problemet sitter? Vi är starkt mystifierade och bekymrade (och ägaren försöker naturligtvis få ut en hovslagare men har inte lyckats än - de växer inte på trän, tyvärr -, bara så att vi inte får en diskussion om det). Jag vet att det finns flera "hovintresserade" härinne, vad dyker det upp för tankar?/ Å
 
Jag tror att hästen är ömfotad det kan ta flera veckor för en häst att vänja sig vid att gå barfota om den är van att ha skor. Min häst blir halt av att tappa framskorna och det kan ta ett par dagar efter hon fått på nya skor innan hon blir bra igen.
 
Ja är benägen att hålla med, hästen kan mycket väl vara ömfotad. Står just nu själv med en pålla som jag kollat upp över öronen, då vi först trodde att hon hade någon infektion. Hon verkade låg och viljelös, inte alls samma framåtanda i ridning som brukligt.

Jag vet att hon hade en sträckning i ljumsken, denna är dock utläkt. Hon verkade snubblig under ridning, vilket får en att tänka på kotledsinflammation. Men det handlade alltså inte om det, utan pållan var bara väldigt ömfotad på hårda underlag.

Det jag märkte det på var, att när det regnat och marken blev något mjukare så försvann merparten av symtomerna för att återkomma när marken hårdnade igen. Och pållan har ändå skor på sig, men behöver nu alltså lite extra sulor som hjälp.
 
Hur ser traktstöden ut? Prova att ta ned dem till i nivå med sulan (ner till ren lamellrand). De ska inte vara viktbärnade utan bara stödjande. Om de går i backen kan det göra ont.

Om lamellranden är väldigt sträckt (väggarna utflutna) så har ju förmodligen hovbenet sjunkit ner i hovkapseln och gjort sulan platt, vilket också gör ganska ont. Om han bara ska gå ett par veckor barfota och hovarna ser fördjävliga ut skulle jag strunta i det. Antingen lägga ner tid på att få honom barfota hela livet ut (kanske för sent med tanke på att han är 20 och hade dåliga hovar), eller slå på skor och låta honom gå med det.
 
men finns det verkligen hästar som inte klarar av att vara barfota ens när de bara ska gå i hagen?

Helt klart! Plockar du av min häst skorna fram blir han så halt att han trillar. Honom går det INTE att vänja av med skor, för lidandet blir för stort. Hästar som är så ömma tycker jag ska få ha sina skor på så att de kan bete sig som normala hästar. Min häst är pensionär och bara knatar omkring i hagen hela dagarna, men han måste ändå ha skor fastän han inte arbetar.
 
Och på det håller även jag med, därför att tidigare nämnd pålla blev värre och värre ömfotad även i hagen allt eftersom tiden gick under hennes dräktighet samt som föl-stotid. Denna häst har blivit verkad och är verkad efter konstens alla regler, av hovslagare som vet vad de gör.
 
"Svarar alla"

Tack för era svar! Det visade sig att tjejens sambo öst in 2,5 byttor gräsklipp i hagen dagen före och vi misstänker att det i kombination med avskoningen blev lite för mycket. Han går mycket bättre nu, men skorna kommer att läggas på igen, för det är ju inte meningen att han ska gå och ha ont. / Å
 
Efter en dag med tappsko på betet har min häst puls i benet och redan fått gallor. Hon är oren och undviker att belasta benet. Så visst finns de hästar som inte klarar av barfotagång.
 
Min häst har jätte bra fötter men klarar inte av att gå barfota,han ömmar tommed skor bak så de ska slås på en extra sula han har jätte fina strålar ochså men de hjälper inte.tappar han en sko så är han halt precis som många andra hästar här ser jag :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: mily
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 997
Senast: tanten
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 881
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 951
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp