Såååå besviken... :(

Sv: Såååå besviken... :(

För mig är det obegripligt att man ens provar en sådan korsning när man inte vill ha jakthund. Både tax OCH Dogo Argentino är jakthundar !
Om det nu är samma hund så står det till och med jakthund i annonsen. Väldigt konstigt att man väljer en sån överskrift "Jakthund till bättre hem" och sedan ändå omplacerar hunden till någon som absolut inte vill ha en jakthund.

Senast ändrad:

Hur orkar du alltid vara så sur och otrevlig?

Är man relativt ny på det här med hund måste man få kunna göra misstag. Det finns helt galna korsningar som trots det är jättetrevliga hundar (nej, jag försvarar inte blandrasavel), och hunden verkade ju trevlig från början.

Om man nu är ny på det här med hund så är det desto viktigare att man tar hjälp av erfaren som säkerligen skulle avrått från att överta denna blandning.

Men TS skriver själv att hon kände varningssignaler!
Så länge det finns en marknad för den här typen av korsningar kommer de att produceras.
PL

Sant. Men när har klander haft en effekt på uppbygglig kommunikation och förståelse?

Att bli uppläxad leder ganska ofta till motsatt effekt. Om man vill att någon skall förändra sin attityd så är det vettigare att visa empati och samtidigt trycka på att det finns bättre alternativ. Jag menar alltså att man kan göra som Grana mfl gjort - ge exempel på var man kan finna vettga omplaceringshundar.

Jag har inte läxat upp någon, bara undrat hur TS kunde bli så besviken med tanke på varningssignalerna hon kände innan köpet.
PL

Svarar er båda: Tycker det är för jävligt och samtidigt sorgligt. Vi hade ju börjat få en fin kontakt med varandra. Lämnade honom för en stund sen, han stretade emot när jag lämnat över kopplet och ville följa med mig tillbaka till bilen.

:cry:

Jag letar efter en liten till medelstor korthårig och aktiv hund. Inte skällig spetstyp eller jakthund.

En dansksvensk gårdshund kanske skulle vara åt för dig :love:

Varför besviken när du medvetet skaffar en helt tokig korsning?
PL
Om inte uppläxande, så i alla fall en smula sarkastiskt. Jag tolkar det som om Maira i alla fall ge denna tokiga korsning en chans. Det innebär inte att man inte kan känna en besvikelse över att det inte blev som man tänkt sig - även om insikten fanns där, att det förmodligen inte blir lätt.

Din kommentar uppfattar i alla fall jag som dryg och lite nedlåtande. Eller vad var syftet?

Jag har inte läxat upp någon, bara undrat hur TS kunde bli så besviken med tanke på varningssignalerna hon kände innan köpet.
PL

Man kan "bara undra" på olika sätt.

Ja visst var det en smula sarkastiskt men kan man inte vara det utan att anses uppläxande eller nedlåtande?
Syftet var att säga att man skall tänka sig för spec om man känner varningssignaler.
PL

Ja visst var det en smula sarkastiskt men kan man inte vara det utan att anses uppläxande eller nedlåtande?
Syftet var att säga att man skall tänka sig för spec om man känner varningssignaler.
PL

Vi har säkert olika uppfattning om vad som är mest effektivt när man vll vara med och bidra till en förändring. Sarkasmer är i min värld sällan avsedda för att bidra till en bättre kommunikation, utan snarare som ett "straff".

Besvikelse är för mig kopplat till känslor av ledsnad. Skall man vara sarkastisk då? I synnerhet om ts ändå erkänner att hon tidigare känt tveksamhet. Någonstans hade hon absolut rätt i sin logik (att denna korsning kanske inte är bra), men gav efter för känslan (man får väl ändå ge hunden en chans).

Jag anser som du, att vi skall göra vad vi kan för att informera människor om det vansinniga i att avla på all slags möjlig skräp. Att uppmuntra människor att tänka efter före de skaffar en hund osv.

Men när någon blottar sitt misstag som ts gör här, då tycker jag inte att din metod är schysst. sannolikheten är ganska stor att fler drar sig för att öppet prata om sina misstag. Det i sin tur gör att det är ännu svårare att på ett kosntruktivt sätt resonera om tokig avel.

De som hamnar i trubbel är därmed hänvisade bara till "uppfödarna" av dessa korsningar - och hur bra är det?:crazy:

Jag tror Maira lärt sig en hel del på den här upplevelsen.

Jag hade tittat under "omplaceringar" på dvärgschnauzerringens hemsida. Ett annat tips är att ringa runt till kennlar och fråga om de har ngn omplaceringshund eller om de känner någon annan som söker?

Personliga kontakter på det viset kan göra att oddsen för att det skall bli bra ökar. Ibland vill kennlarna också hitta fodervärdar tiill redan vuxna hundar.

Jag tänkte också på dvärgschnauzer :) Och är ju faktiskt en ras som en del som är allergiska klarar av (tänkte på ts tråd på senior)

Och ringa eller maila till kennlar var också en bra idé. För ibland tror jag många tänker tanken att kanske placera om, men blir aldrig av och man vill inte ta steget.
Jag är själv i den tanken ibland om jag skulle omplacera, men jag kan helt enkelt inte :angel: :D Men dyker rätt människa upp, så vem vet.... nä förresten, inte nu :D

Utifrån sammanhanget hade jag inga problem att förstå att *Tilda* menade att hunden anföll helt oprovocerat.

Förstod inte du det? :crazy:

Nej, det förstod jag faktiskt inte, därav frågan. :crazy: på dig själv. Skulle jag gjort tolkningen att provisoriskt var samma sak som provocerat så skulle jag ha tolkat meningen som att hunden var provocerad, och det hade fortfarande inte förklarat situationen för mig.

PL

Innan köpet? Jag har verkligen inte köpt hunden! Jag lånade den några dagar för att se hur den verkade (det står i första meningen i tråden...). Var ju medveten om att det är en knepig korsning. Men som Bansan skrev så ville jag ändå ge individen en chans.

Till alla:
Visst, de har av någon anledning skrivit jakthund. Men han är inte det minsta "jaktig". Tvärtom är han väldigt följsam och har kontakt när han är lös på promenader.

Ni som skrivit om hundarna med samma korsning; vet ni var de kommer ifrån? Som sagt kan det ju inte finnas så många av denna blandning.

Ja idag måste man ju vara beredd på det mesta när när det gäller omplaceringshundar. Tyvärr är det så , ingen man kan lita på i princip när det gäller detta.
Har tagit hand om omplaceringshundar och näst intill alltid blivit lurad på ena eller andra viset, vissa problem är lättare att lösa än andra.!!(kanske lättlurad , vad vet jag) Oftast märker man ju inte ju inte heller det negativa med hunden första tiden..!!

*kl*

OT i just den här tråden men...

Maira! Kan du inte försöka läsa på lite om exakt vilka raser som verkar passa dig... & när du kommit fram till ett par lämpliga raser så vänder du dig till rasklubbarna för att få hjälp att hitta en "Kasserad" avelshund som måste flytta pga att uppfödaren i fråga inte kan ha en icke avelsduglig hund?

Ja idag måste man ju vara beredd på det mesta när när det gäller omplaceringshundar. Tyvärr är det så , ingen man kan lita på i princip när det gäller detta.
Har tagit hand om omplaceringshundar och näst intill alltid blivit lurad på ena eller andra viset, vissa problem är lättare att lösa än andra.!!(kanske lättlurad , vad vet jag) Oftast märker man ju inte ju inte heller det negativa med hunden första tiden..!!

..och jag har tagit hand om omplaceringar och Aldrig haft problem med dom...de flesta har varit BC korsningar, men även renrasiga.

..och jag har tagit hand om omplaceringar och Aldrig haft problem med dom...de flesta har varit BC korsningar, men även renrasiga.

Jag har omplacerat en hund själv. Han fungerade inte med småbarn, men det var absolut inget fel på honom. Han är idag 12 år och har det världsbäst hos sin nya matte. Hon har aldrig klagat på honom, tvärtom varit så tacksam för att hon fick honom av oss.
:love:

Jag älskar den hunden och även om saknaden fortfarande är stor så vet jag att vi gjorde helt rätt. Vårt hem var inte det mest optimala för honom, som bara vill ha en matte att vakta mot allt ont i världen.

Tror det är en bra idé att göra så. Har tappat sugen lite för tillfället. Men kontakter på andra sätt än Blocket är nog mer tillförlitligt.

Har lite sorg just nu, trots allt. Hunden var på många sätt mysig och hann bita sig fast (haha) i mitt hjärta på de här få dagarna. Förstår inte riktigt varför. Jag själv hade inga problem med hunden överhuvudtaget. Kändes som hunden bestämde sig fort för att jag skulle bli hans nya matte, även om man inte ska tillskriva hundar mänskligt tänkande. Sedan jag lämnade tillbaka honom har han bara legat i sin korg. (verkat deppig enl ägarna - hur mycket man nu kan lita på det...) Men det kändes verkligen som vi fick en särskild kontakt. Så det känns väldigt tråkigt alltihop.

En del har skrivit att jag inte har nån hundvana. Hur man kan tillskriva någon det utan att veta tycker jag är konstigt. Det var ju just pga av att jag haft hundar i många år som jag tyckte ett jag kunde prova.

Sen kanske det var korkat och blåögt av mig att tro att en sådan korsning kan vara välfungerande.

Senast ändrad:

Vi har säkert olika uppfattning om vad som är mest effektivt när man vll vara med och bidra till en förändring. Sarkasmer är i min värld sällan avsedda för att bidra till en bättre kommunikation, utan snarare som ett "straff".

Besvikelse är för mig kopplat till känslor av ledsnad. Skall man vara sarkastisk då? I synnerhet om ts ändå erkänner att hon tidigare känt tveksamhet. Någonstans hade hon absolut rätt i sin logik (att denna korsning kanske inte är bra), men gav efter för känslan (man får väl ändå ge hunden en chans).

Jag anser som du, att vi skall göra vad vi kan för att informera människor om det vansinniga i att avla på all slags möjlig skräp. Att uppmuntra människor att tänka efter före de skaffar en hund osv.

Men när någon blottar sitt misstag som ts gör här, då tycker jag inte att din metod är schysst. sannolikheten är ganska stor att fler drar sig för att öppet prata om sina misstag. Det i sin tur gör att det är ännu svårare att på ett kosntruktivt sätt resonera om tokig avel.

De som hamnar i trubbel är därmed hänvisade bara till "uppfödarna" av dessa korsningar - och hur bra är det?:crazy:

Jag tror Maira lärt sig en hel del på den här upplevelsen.

Tack för ditt inlägg! Det värmde... Klokt skrivet. Visst blir man ledsen av en del kommentarer när man redan är lite sänkt.

Håller med om att andra kanske kan lära av misstag man gör om man vågar var öpppen med dem.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 840
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 512
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 941
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 327
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur