SÅÅÅÅ skönt.

Q

Qudexco

idag har jag och pållen varit på besök hos sadelmakaren på jack efetr en ny hoppsadel. blev ett svårt val när jag sedan skulle bestämma de 4 som skulle få följa med mig hem.
utgick från kanske 25 passande sadlar!! och 20 av dem var hur sköna som helst och jag skulle gärna köpa alla om jag hade råd vill säga :D men det belv iaf:

1. pessoa flatback
1. henri the rivel (stava)
1. appalosa golden star
1.flink (kommer inte riktigt i håg men tror den hette så)

men nu kommer den svåra biten då jag på 1 vecka ska "bestämma" vilken jag vill ha. red ju ca 5 min i varje sadel när jag provade dom men det är inte speciellt mycket tid när man ska bestämma sig för en sadel man vill ha i flera år fram över ju. :crazy:känns så skönt att veta att jag jag i slut ändan kommer ha en sadel som garanterat passar både mig och hästen. han är ju lite svår att hitta sadel till speciellt hoppsadel då hans manke inte är så liten :angel: men men lite tråkigt inlägg kanske men jag var tvungen att skriva av mig. nån mer som letar sadel ?? vad söker du för nån sadel osv osv....mvh/en glad ida
 
Skönt att få hjäl med utpassningen! Men hur är det med kvalitet, är utprovaren duktig på det? Själv hade jag aldrig löpt Pessoan, hade en sådan i 1½ år och den blev så sned att jag fick kasta den... iofs var hästen sned men en sadel av bra kvalitet ska fixa en hel del. Den sadelmakare jag tog ut för nya sadeln utpassning förtod att min sadel blivit sned för han tyckte inte det var så bra kvalitet i bommen på de Argentina-tillverkade Pessoasadlarna.. :smirk:

De andra märken känner jag inte till/har jag inte hört nåt om mer än att jag hade hemma en grymt sned Henri de Rivel på prov en gång, den såg förfärlig ut.

Stort lycka till, vilket flyt att så många sadlar passade! :banana:
 
Jag har en Pessoa från tidigt 90-tal som hållt sig jättefin MEN den är latexstoppad, dvs ej omstoppningsbar vilket ju är en nackdel. Sen tycker jag man får en fiiin stolsits i Pessoasadlarna oxå. :D

Henri de Rivel verkar vara lite budgetmärke? De sadlar jag sett som haft ett par år på nacken ser inte roliga ut, tappat färg osv.

Golden star har jag en nu sen i våras. Trivs bra med den, man sitter bra i den och den ligger bra på flera av våra hästar. Bra läder för den relativt billiga pengen. Omstoppningsbar och går att ändra bomvidd på vilket ju är en fördel om hästen växer eller om man ska byta häst.

Flink....? (torsten flink :angel:) har jag aldrig hört talas om.
 
Pessoa kan du ju som sagt inte stoppa om, det är nog den största nackdelen. Annars brukar dom va väldigt sköna att sitta i osv. Har för mig att den kommer från Argentina (rätta mig om jag har fel!!) och det känns som man betalar väldigt mycket just bara för märket, frågan är om de egentligen är SÅ bra för det priset!

Har tyvärr ingen erf av de andra sadlarna, så det är nog bättre att andra uttalar sig om dem....!
Lycka till! (från en piggis som e mkt stolt nybliven ägare till en Frank Baines Reflex - en supersadel än så länge :D )
 
INTE HDR!! Hade en sådan efter 4 månader sålde jag den höll på att förstöra ryggen på hästarna,Billig sadel som aldrig borde ha lämnat ritbordet!
 
Hua! :eek: Då ska jag inte söka efter en sådan till min häst! Jag letar också sadel men dessvärre har jag inte så mycket pengar så att jag kan köpa en ny sadel... :( Så än så länge får det väl bli en riktigt gammal kvalitetsadel istället... :crazy:
 
jag har en HdR till min häst och har haft i två och ett halv år. Min hästs rygg är hur bra som helst, sadeln är inte sned och färgen är fin. Det är en bra sadel om man inte har så fruktansvärt mycket pengar. Om sadeln är sned beror det ofta på ryttaren också.
 
protest! jag har en henri di rivel dressyr som är begagnad och jga trivs utmärkt i den. den är fortfarande i mkt bra skick och har inte tappat färgen!
 
jag håller med dig! är mkt nöjd med min HdR. om ryggen på hästen förstördes så berodde det nog inte på sadeln i sig utan på att sadeln helt enkelt inte passade på hästen i fråga.

Min HdR kostade mig 12.000 kr för att den var luftstoppad. Både jag och min häst är mkt nödja med sadeln!
 
Hdr är väl inget budgetmärke... yaste modellen kostar 17.000:-... Lika mkt som en Prestige(appaloosa) Paris D som är deras dyraste...
Vet flera som är supernöjda med sina. Själv älskar jag min Paris D och skulle inte byta mot ngt även om alla sa att den var dålig... Följ dina egna instinkter!!! Det är den enda som kan känna rätt... ;)
 
hej tror inte den heter "flink" skulle ju ha kollat det idag men glömmde givetvis det (också) red i pessoan idag den var UNDERBAR!!! men den sjönk ner så mycket när jag hade ridit i den ca 15 min i paddocken så den blir det inte.
den praktiskt taget låg slickad vid framvalvet *bööll* så den blir det ej. måste kolla märket på HDR också den var grymmt snygg iaf. har några kompisar med just HDR dock inte denna modell men de är jätte nöjda med deras sadlar. sen har ju sett en hel del sönder ridna och vanvårdade tex M&N och appalosa mf mf det behöver inte bro på sadeln utan den som sköter den. själv är jag näst intill pedantisk med min utrustning :cool: hehe
 
oj lät ju inte bra!! bara 1 1/2 år!!!!
det är ju garanti på den iaf på den jag har hemma. jag menar denna kostar 11 000 kr använd ca 6 mån så man tycker ju den borde hålla!!!jo hon är jätte duktig enda här i trakterna som är sadelmakare/utprovare och alla jag stött på är jätte nöjda med henne.
 
hej. jo appalosan verkar vara väldigt fin denna dock använd ett tag. men jätte fin ändå. väldigt udda färg bara. denna kostar 7.800 om jag inte minns fel. det är långa stroppar på den (udda på en hoppsadel!?) jaja det blir nog den i morgon faktiskt.
 
hmm.. har som sagt flera kompisar med en HDR sadel och de är hel nöjda efter minst 5 års använding.
 
kul att se att så många är nöjda började få lite ångest när alla skrev att den var usel.
 
kollade på en sida och tror att det är en henri de rivel hopp exlusiv men är ej säker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 572
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 728
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp