Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Det där var så jävla dumt så det nästan var roligt.
Ja, jag har bara tittat några minuter (sen ville min kille stänga av för han höll på att IMPLODERA av irritation) men det är något helt otroligt vad okunnig hon är. En läkare som beter sig sådär, jag kan inte fatta det! Hon lurar ju folk för guds skull! Och gör det på så otroligt populära sättet: Släng in lite vetenskapliga termer så kommer en massa okunniga människor tycka att du låter SÅ kunnig fastän det bara är en massa nonsens.
 
Jag förstår inte att så många så tvärsäkert kan säga att saker inte finns. Det räcker att vända blicken ut mot universum för att förstå att vi ingenting vet. Människan förstår så väldigt lite om allt runt oss och att tro att vi vet tyder på storhetsvansinne.
Man vet att det finns många fler dimensioner än de tre som vi kan se.
Kolla gärna upp strängteorin som är ledande inom rymdforskning nu.
Att bara tro på det vi ser är enligt mig rätt korkat.

Ungefär lika korkat som att tro på något som inte går att bevisa alls.

Att vi inte kan utesluta existensen av en tekanna i omlopp runt Pluto, är inget tecken på att den faktiskt existerar.
 
Ungefär lika korkat som att tro på något som inte går att bevisa alls.

Att vi inte kan utesluta existensen av en tekanna i omlopp runt Pluto, är inget tecken på att den faktiskt existerar.

Joho.
Russels-tekanna.jpg
 
Ungefär lika korkat som att tro på något som inte går att bevisa alls.

Att vi inte kan utesluta existensen av en tekanna i omlopp runt Pluto, är inget tecken på att den faktiskt existerar.
Nja...riktigt så är det ju inte. Med detta synsätt så skulle man ju aldrig lära sig om andra saker eftersom inget finns utanför sin egen sfär. Låter lite inskränkt.
Då skulle vi fortfarande tro att solen snurrade runt jorden....
 
Apropå att någon nämnde strängteori: De jag känner som faktiskt studerat fysik blir tokiga på när uppenbart okunniga människor försöker använda vetenskapliga begrepp för att ge legitimitet åt sin vidskepelse.

Lite som den här damen:

Fast om man kan något om strängteorin så misstolkar man inte den. Teorin är ytterst komplex men vänder upp och ner på mycket tidigare forskning.
 
Då skulle vi fortfarande tro att solen snurrade runt jorden....

NEJ. Ni måste sluta säga sådär! Det är inte de som säger nej till vidskepelse - fysiker etc - som gick runt och hävdade att solen snurrade runt jorden! Det var snarare såna som i den här tråden, som tycker att det räcker att man "känner nåt" eller "vet nåt" och som inte bryr sig det minsta om att vetenskapligt ta till sig information, fakta.

Jag känner så många som studerat fysik på en högre nivå och de skulle gladeligen köpa allt som ni sitter och hävdar i de här trådarna om bara något faktiskt gick att bevisa. Om bara något gick att motivera med någon form av vetenskap. Men det går inte.

Vetenskapen är den som tar oss framåt och det är bannemig inte den som står bakom spöken och andar och homeopati och annan skit.
 
Teorin är ytterst komplex men vänder upp och ner på mycket tidigare forskning.
Ja, jo jag vet. Jag vet också att väldigt få som drar upp den ens har fattat nåt av den. Ungefär som damen i videon jag länkade till. Hon hävdade till och med att "Stephen Hawkings" (sic) upptäckte den.

Huruvida man kan misstolka en teori om man "förstår" den är väl inte riktigt det vi talar om här. Snarare att folk som tror på andar och energier totalt missuppfattat teorin och använder den för att sälja tramsidéer.
 
De flesta ur min pappas släkt har väldigt utvecklade mediala förmågor. Enligt mig är det lika givande att diskutera övernaturliga upplevelser på ett "vanligt" forum som det är att diskutera om Gud/Allah/Jehova/Spagettiguden finns på riktigt med någon som är mycket troende. De som upplevt andevärlden/Gud/Allah/... vet att det är högst verkligt på samma sätt som tvivlare är lika säkra på att det är inbillning/psykisk ohälsa/från tv. Man kommer liksom ingen vart i diskussionen. :D
 
NEJ. Ni måste sluta säga sådär! Det är inte de som säger nej till vidskepelse - fysiker etc - som gick runt och hävdade att solen snurrade runt jorden! Det var snarare såna som i den här tråden, som tycker att det räcker att man "känner nåt" eller "vet nåt" och som inte bryr sig det minsta om att vetenskapligt ta till sig information, fakta.

Jag känner så många som studerat fysik på en högre nivå och de skulle gladeligen köpa allt som ni sitter och hävdar i de här trådarna om bara något faktiskt gick att bevisa. Om bara något gick att motivera med någon form av vetenskap. Men det går inte.

Vetenskapen är den som tar oss framåt och det är bannemig inte den som står bakom spöken och andar och homeopati och annan skit.
Jag älskar att bevisa saker men flera här anser att saker inte finns eftersom det inte går att bevisa. Då får man se till att bevisa det då. Jag är en ytterst skeptisk person men har ett stort intresse för hur saker hänger ihop.
Det jag vänder mig mot är att folk är så nöjda med vad de redan vet och inte kan tänka sig att det finns oändligt mycket som människan vet absolut inget om.
 
Jag är väldigt övertygad om att det finns massvis vi inte vet nånting om! Det betyder inte att jag kommer att acceptera en massa anekdoter som bevis för nånting. Verkligen inte.
Det gör inte jag heller. Men som någon här i tråden tvärsäkert uttala sig om att det inte finns saker som vi inte förstår tycker jag är korkat.
Sen håller jag med om att det finns massor av bluffmakare och saker som har helt naturliga orsaker som förklaras som spöken. Men människan vet nog bara sånt som hennes hjärna kan processa och förstå. Vi är inte menade att förstå allt.
 
Jag älskar att bevisa saker men flera här anser att saker inte finns eftersom det inte går att bevisa. Då får man se till att bevisa det då. Jag är en ytterst skeptisk person men har ett stort intresse för hur saker hänger ihop.
Det jag vänder mig mot är att folk är så nöjda med vad de redan vet och inte kan tänka sig att det finns oändligt mycket som människan vet absolut inget om.

Då missförstod du helt mitt inlägg.

Det är precis det jag menar, som du nu skriver, om man verkligen vill påstå att något finns så får man se till att bevisa det. Och finns det verkligen, så kan man med idoga försök påvisa existensen av det.

Självklart finns det oändligt mycket vi inte vet.

Att vi inte kan motbevisa ett påstående, är inte ett bevis för att det är sant.
 
De flesta ur min pappas släkt har väldigt utvecklade mediala förmågor. Enligt mig är det lika givande att diskutera övernaturliga upplevelser på ett "vanligt" forum som det är att diskutera om Gud/Allah/Jehova/Spagettiguden finns på riktigt med någon som är mycket troende. De som upplevt andevärlden/Gud/Allah/... vet att det är högst verkligt på samma sätt som tvivlare är lika säkra på att det är inbillning/psykisk ohälsa/från tv. Man kommer liksom ingen vart i diskussionen. :D

Och likafullt kan dessa fantastiska människor aldrig någonsin ens få till tillstymmelsen av bevis för att de har något som helst rätt i sina påståenden. Och eftersom de alla säkert är ekonomiskt oberoende, så vill de heller inte få en miljon dollar tilldelade.
 
@sjoberga Det jag inte fattar är om man nu verkligen är helt övertygad om att det man säger är sant, hur kan man inte vilja försöka hitta förklaringar, forska om det, bevisa det? Hur kan man bara rycka på axlarna och tänka "äsch, jag vet ju att det är sant"? Jag hade velat undersöka det, skriva om det, göra tusen kliniska studier för att bevisa det, klura ut det.

Men nej, istället blir folk sura över att man ställer frågor, är kritisk, problematiserar - något som liksom är standard i riktig vetenskap.
 
@sjoberga Det jag inte fattar är om man nu verkligen är helt övertygad om att det man säger är sant, hur kan man inte vilja försöka hitta förklaringar, forska om det, bevisa det? Hur kan man bara rycka på axlarna och tänka "äsch, jag vet ju att det är sant"? Jag hade velat undersöka det, skriva om det, göra tusen kliniska studier för att bevisa det, klura ut det.

Men nej, istället blir folk sura över att man ställer frågor, är kritisk, problematiserar - något som liksom är standard i riktigt vetenskap.

Precis, man skulle vara extremt nyfiken på hur det fungerar och hur mekanismerna ser ut och hur man sedan kan använda det på olika nyttiga sätt.

Jag fattar inte heller - men tror att många omedvetet eller medvetet vet att de är ute på hal is och inte vill ramla igenom, så man fortsätter att lura sig själv. Och det är något människor är duktiga på.

Det har gjorts omfattande forskning på området, det är inte outforskade marker, men än så länge har inte århundraden av forskning ens lyckats skapa en tillstymmelse till bevis av existens.
 
Det vanligaste argumentet för att man ska köpa anekdotisk bullshit :up:.

Nån säger att ett glas ramlat hemma hos dem och helt plötsligt ska man köpa att det finns spöken för "vi kan faktiskt inte förstå allt". Yeah fucking right.
Varför så aggressiv? Läste du vad jag skrev? Förstod du?
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 697
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: Happimess
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 290
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp