Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Missförstånd igen. Jag menar mest bara att era förklaringar till vad som ligger bakom upplevelserna är i bästa fall katastrofalt undermåliga. Och därmed nöjer sig de som tror.

Vi som vill veta på riktigt nöjer oss inte med det.

Det var därför vi ändrade uppfattning om jordens platthet. Förklaringen var undermålig i förhållande till observation och experiment. Så då utvecklades en ny förklaring som höll bättre. Som sedan utvecklats vidare, för det är inte heller sant att jorden är perfekt rund.

Fast, att nöja sig med att det är något man inte förstår betyder ju inte automatiskt att man måste tro att det är "övernaturligt/spöken".

Jag har hittills i mitt liv inte varit med om något så konstigt att jag inte kunnat hitta en trolig logisk förklaring, men om jag någon gång skulle vara med om något, som jag med min ganska begränsade kunskap inte kan hitta någon rimlig förklaring på, så då är det ju ändå inte sagt att jag skulle tro det var "övernaturligt/andar/gud/spöken", utan mera som att det ur min synvinkel är oförklarligt, för mig. Förstår du hur jag menar?

Det betyder ju kanske inte heller att jag har någon direkt lust att försöka göra någon större grej av att försöka luska ut en förklaring till det, eftersom jag kanske saknar den kunskapen och intresse som krävs för att driva det framåt.
Det skulle kanske ändå inte hindra migfrån att berätta det åt andra, som en märklig händelse, dels då för att någon annan kan ha en teori om vad det skulle kunnat vara.
 
Men alltså jag häpnar... Hur kan man som liten mikroskopisk människa ha sådan hybris att man verkligen tror att den mänskliga hjärnan har förmåga att uppfatta allt.
Jag är extremt skeptisk och tror absolut inte på kristaller, homeopati och liknande men att vara så tvärsäker på att människan har förmåga att förstå allt är förlegat anser jag.
Jag är mycket intresserad av fysik och anser mig verkligen inte som någon foliehatt.
 
Är lite avundsjuk på folk som tycker sig ha upplevt övernaturliga spökmysterier, som dom bestämt hävdar inte kan förklaras med dagens vetenskap. Folk som mycket tydligt känner närvaron av bortgångna släktingar och finner tröst i det. Folk som hittar saker på ställen där dom inte kan minnas att dom själva lagt grejerna, och därför är övertygade om att dom haft besök av någon slags övernaturlig sakflyttare. Vilket spännande liv det måste vara! Jag kan inte tro på det hur mycket jag än skulle vilja.

Det där med flyttade saker tycker jag är jättekonstigt att folk tror de har haft besök av övernaturlig sakflyttare. Det händer mellan varven att jag är helt säker på var jag lagt eller inte lagt nån grej, och när den inte finns där tänker jag ju att jag minns tokigt, saken har ju inte flugit. Häromdagen gällde det döda hundens urna, men inte fan tror jag att han är här och spökar för mig genom att flytta sin egen aska.
 
Det där med flyttade saker tycker jag är jättekonstigt att folk tror de har haft besök av övernaturlig sakflyttare. Det händer mellan varven att jag är helt säker på var jag lagt eller inte lagt nån grej, och när den inte finns där tänker jag ju att jag minns tokigt, saken har ju inte flugit. Häromdagen gällde det döda hundens urna, men inte fan tror jag att han är här och spökar för mig genom att flytta sin egen aska.
Bilnycklarna i bildörren o plånboken i kylskåpet, nä jag tror inte det är salig faster Berta som spelar mig spratt.
 
Vi som vill veta på riktigt nöjer oss inte med det.

Och min personliga åsikt är att det i just den här frågan snarare är du/ni som inte har intresse av att veta vad som ligger bakom det eftersom du helt avfärdar möjligheten till något som inte går att förklara med vetenskap. Jag är intresserad av orsaken oavsett om den kan förklaras med vetenskapliga metoder eller inte.

Min syster har för övrigt jobbat som psykiater i många år så hon vet nog mer än de flesta om hur hjärnan funkar, pysikisk ohälsa och hur hjärnan kan spela ett spratt. Ändå är hon betydligt mer medial än vad jag är. Det betyder ju såklart inte att hon använder sig av sina förmågor i sitt arbete utan går självklart enligt gällande vetenskapliga metoder, precis som jag antar att de flesta inom psykiatrin som tror på någon religion gör.
 
Själv är jag dock inte avundsjuk på de som tror, vill jag lägga till. Jag tycker världen är mycket mer fantastisk och underbar när man söker förklaringar än när man nöjer sig med "woowoo, inte meningen vi ska förstå"...

Fast jag säger inte att det inte är meningen att vi inte ska förstå utan att vi inte gör det idag. Att jag inte forskar om det beror på att jag personligen har noll intresse och kunskap för att göra det. Vill någon göra det på ett seriöst och vetenskapligt sätt har jag inget emot det. Samma anledningar till att jag inte håller på med cancerforskning.
 
Men alltså jag häpnar... Hur kan man som liten mikroskopisk människa ha sådan hybris att man verkligen tror att den mänskliga hjärnan har förmåga att uppfatta allt.
Jag är extremt skeptisk och tror absolut inte på kristaller, homeopati och liknande men att vara så tvärsäker på att människan har förmåga att förstå allt är förlegat anser jag.
Jag är mycket intresserad av fysik och anser mig verkligen inte som någon foliehatt.

Mikroskopisk...

Och det lär väl vara få eller ingen som anser sig sig själv vara en foliehatt.

(För övrigt har jag inte sett någon skriva att den mänskliga hjärnan skulle ha förmåga att uppfatta "allt"?)
 
Och min personliga åsikt är att det i just den här frågan snarare är du/ni som inte har intresse av att veta vad som ligger bakom det eftersom du helt avfärdar möjligheten till något som inte går att förklara med vetenskap. Jag är intresserad av orsaken oavsett om den kan förklaras med vetenskapliga metoder eller inte.

Min syster har för övrigt jobbat som psykiater i många år så hon vet nog mer än de flesta om hur hjärnan funkar, pysikisk ohälsa och hur hjärnan kan spela ett spratt. Ändå är hon betydligt mer medial än vad jag är. Det betyder ju såklart inte att hon använder sig av sina förmågor i sitt arbete utan går självklart enligt gällande vetenskapliga metoder, precis som jag antar att de flesta inom psykiatrin som tror på någon religion gör.
Det du beskriver kallas vanligen för anekdotiska berättelser o har inget vetenskapligt värde.
 
Har heller aldrig varit med om något oförklarligt, men kan verkligen inte förstå det absolut hemska med att inte kunna förklara precis allt? Som flera skrivit före mig så känns det så väldigt naivt att tro att vi vet och kan allt? Och så vitt jag vet så forskas och undersöks det tonvis om oförklarliga fenomen men hittills har ingen förklaring som accepteras kunnat ges. Men skulle jag uppleva något som jag inte kan förklara, inte sjutton skulle jag slänga mig iväg till närmsta labb och börja forska för allt vad kläderna höll bara för att ha en vetenskaplig förklaring när jag vill berätta min anekdot för någon. Det lämnar jag åt proffsen så nöjer jag mig med att anse mig ha en intressant historia.
 
Fast, att nöja sig med att det är något man inte förstår betyder ju inte automatiskt att man måste tro att det är "övernaturligt/spöken".

Nej, men om man accepterar den undermåliga förklaringen "övernaturligt/spöken" utan minsta tillstymmelse till bevisning för påståendet och därmed antar att det är sant (eller sannolikt).

Jag nöjer mig ofta med att jag inte förstår - men jag försöker då inte heller hitta på någon annan enklare förklaring bara för att ha en. Jag nöjer mig helt enkelt med att jag inte förstår. Är jag intresserad av ämnet (mycket liten del av allt) så kan jag engagera mig i att försöka förstå. Är jag det inte, som med det mesta, så nöjer jag mig med att jag inte förstår och låter andra intresserade ta reda på mer.

Nya resultat på området kan ju liksom väcka intresse för det, beroende på vad de utgör.
 
Men alltså jag häpnar... Hur kan man som liten mikroskopisk människa ha sådan hybris att man verkligen tror att den mänskliga hjärnan har förmåga att uppfatta allt.
Jag är extremt skeptisk och tror absolut inte på kristaller, homeopati och liknande men att vara så tvärsäker på att människan har förmåga att förstå allt är förlegat anser jag.
Jag är mycket intresserad av fysik och anser mig verkligen inte som någon foliehatt.

Och vem har påstått det? Jag måste missa en massa inlägg för du bemöter hela tiden saker som jag aldrig läst.
 
Och min personliga åsikt är att det i just den här frågan snarare är du/ni som inte har intresse av att veta vad som ligger bakom det eftersom du helt avfärdar möjligheten till något som inte går att förklara med vetenskap. Jag är intresserad av orsaken oavsett om den kan förklaras med vetenskapliga metoder eller inte.

Vilka metoder tycker du är tillräckligt bra förutom den vetenskapliga? Fantasier? Anekdoter? Hjärnspöken? Subjektiva upplevelser? Legender? Romaner? Noveller?

Hur säkerställer vi att det är sannolikt korrekt? Eller är det där skon klämmer; det är inte särskilt intressant om det är sannolikt korrekt eller inte, eftersom man redan vet att jorden är platt?
 
Min syster har för övrigt jobbat som psykiater i många år så hon vet nog mer än de flesta om hur hjärnan funkar, pysikisk ohälsa och hur hjärnan kan spela ett spratt. Ändå är hon betydligt mer medial än vad jag är. Det betyder ju såklart inte att hon använder sig av sina förmågor i sitt arbete utan går självklart enligt gällande vetenskapliga metoder, precis som jag antar att de flesta inom psykiatrin som tror på någon religion gör.

Har träffat på flera personer inom psykiatrin som velat förklara det jag beskriver med nåt övernaturligt trams. När jag sett skeptisk ut har de sagt typ "jaa, om man nu tror på sånt". Kunskap tycks inte alltid hjälpa mot verklighetsfrämmande teorier.
 
Om du läst tråden så har du kanske sett att jag skrivit precis detta, att det saknar vetenskapligt värde?
Om du hängt på buke så skulle du veta att jag inte skriver i trådar som jag inte läst. Lite svårt att minnas vad alla individuella skribenter skrivit i en 7 sidors lång tråd.
 
Om du hängt på buke så skulle du veta att jag inte skriver i trådar som jag inte läst. Lite svårt att minnas vad alla individuella skribenter skrivit i en 7 sidors lång tråd.

Jag har hängt på buke så gott som varje vecka sedan stallettiden (under annat namn). Tänk att jag ändå kunnat missa det.
 
Dagen då min far dog ringde det flera gånger från sjukhuset. Jag satt på ett seminarium och fick hela tiden gå ut för att svara eller ringa tillbaka. Varje gång jag ringde fick jag veta av sjuksköterskan att ingen hade ringt och att tillståndet var oförändrat. Min telefon slutade inte att ringa förrän pappa var borta.

PS jag tror att det finns mycket som i dag är oförklarligt som kommer att visa sig vara högst naturligt och ha fullkomligt logiska vetenskapliga förklaringar. Bara under min tid här på jorden har mänskligheten lärt sig så mycket. Den bok jag läser just nu handlar om prochloroccohus och om liv i vattenpelaren i djuphaven och därmed också om hur havet fungerar - kunskap som byggts upp under de senaste trettio åren. Innan dess trodde man att havet i princip bara var tomrum och vattenmolekyler. (Prochloroccohus är hundra proteinmolekyler vid och syns inte i de flesta mikroskop - den är förmodligen en bakterie även om många är mer benägna att likna den vid en mikromaskin än något som lever. Den har fotosyntes och svarar för ca 10% av det fria syret i atmosfären. Grumlet som tidigare ansågs visa bristerna i mikroskop är i det avseendet viktigare än Ámasonas)

Ibland tror jag att vi inte förmår att se saker vi inte kan förklara och att den vetenskapliga kunskapen kommer före observationerna. I slutet av 1700-talet dumförklarades en hel fransk by av vetenskapsakademin. De hade sett ett meteorregn, men på den tiden visste alla att stenar inte kan falla från skyn. Och astrobiologin? För tjugo år sedan var det bara foliehattar som letade liv på Titan och Europa? Och infraljud? "Troll" och "spöken" kanske bara är vår förklaring till det vi ännu inte kan förstå.

PPS tror ni att jag älskar att läsa om Amazing things i världen och har för få vetenskapsnördar i min närhet att dela min fascination med? :D
 
Senast ändrad:
Vilka metoder tycker du är tillräckligt bra förutom den vetenskapliga? Fantasier? Anekdoter? Hjärnspöken? Subjektiva upplevelser? Legender? Romaner? Noveller?

Hur säkerställer vi att det är sannolikt korrekt? Eller är det där skon klämmer; det är inte särskilt intressant om det är sannolikt korrekt eller inte, eftersom man redan vet att jorden är platt?

Egna upplevelser räcker för de flesta oavsett vilken religion eller annat man tror på. Du tror inte på det jag tror och jag vet att du har fel och jag tror inte på det du tror och du vet att jag har fel, precis som en muslim vet att judar har fel och tvärtom.
 
@purity_666: Jag ser det som att en människa har interagerat med så många under sitt liv. Att den energin bara skulle försvinna tror jag inte på. Jag tror inte att personen blir kvar som något spöke med sin exakta personlighet kvar men att energin stannar kvar ett tag, ibland under en längre tid och ibland en kortare.

Kanske lite väl naturvetenskapligt förklarat :D

Jag ser inget naturvetenskapligt alls med det där. Var menar du att energin som stannar kvar kommer från? Och i vilken form tänker du att energin blir kvar?
 
Egna upplevelser räcker för de flesta oavsett vilken religion eller annat man tror på. Du tror inte på det jag tror och jag vet att du har fel och jag tror inte på det du tror och du vet att jag har fel, precis som en muslim vet att judar har fel och tvärtom.

Förtydligar att jag menar när man bildar sin egen uppfattning, inte i vetenskaplig forskning. Som jag skrivit tidigare så antar jag att det är lika omöjligt att tillförlitligt förklara att någon gud finns som det är att bevisa andar/liv efter döden. Ändå tror en övervägande del av jordens befolkning på någonting annat än ateismen och jag tror inte att det bara är ateister som är införstådda i olika vetenskaper.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 951
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Happimess
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 375
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp