Saddle Seat?

Scandi

Trådstartare
Ja, vad är detta för något? Har googlat lite och så men fattar inte riktigt. Kan det verkligen vara bra för hästen att man sitter så långt bak på ryggen?
Förstår att hästen kanske har lättare att sätta tyngden på bakdelen på detta vis, och därmed får friare rörelser fram, men formen är väl inte direkt något vidare!? *snurrig*

Är det någon som har erfarenhet av denna ridstil? Vad tycker ni om den?

WhatIsSS1.jpg
280220081305141.jpg

..vilken sits, verkar som det är ett vanligt fenomen att "tränare"(?) sitter såhär?

saddle-seat_tod.jpg

Senast ändrad:
Sv: Saddle Seat?

Bara för att:
Denna tråd torde väl höra hemma under "Ridning" e.dyl :)

Det beror på om TS har för avsikt att diskutera grenen som sådan eller om hon bara är ute efter en diskussion "huruvida det är skadligt för hästen" eller ej.

I det senare fallet så passar det bättre under ridning.

Jovisst, men om det handlar om grenen finns det ju till och med artikel på Wikipedia som är ganska tydlig om hur det går till, och frågorna handlar ju endast om den andra sidan av det hela :)

Ah, wikipedia!!
Varför tänkte jag inte på det.

Så mycket bättre än buke när det gäller att få svar på frågor.
Vi kan stänga ner hela Andra grenar och lägga ut en länk dit kanske? :idea:

Tja, när det gäller grundläggande frågor om hur det går till så funkar ju sådant bättre, så kan man komma hit när man vill veta mer. Ungefär som att ingen frågar här hur ett dressyrprogram går till eftersom det finns utförligt på annat håll ;)

Ah, ridning-forumet, där sa ni nått.

Men ja, frågorna löd ju:
*Kan det verkligen vara bra för hästen att man sitter så långt bak på ryggen?
*Är det någon som har erfarenhet av denna ridstil?
*Vad tycker ni om den?

Jo kollade wiki-sidan först, innan jag skrev här. Men ve och fasa, den var på engelska! ;D

Jag har tävlat i det i Sverige. Kan inte så mycket, den är inte direkt vanlig!

Dock uppfattar jag det inte som att de är speciellt lidande för ryggen, hästen är uppbyggd för detta. Formen kan diskuteras, den är ju till viss del naturlig för saddlebreden (som mest används, sen är arab och morgan också aktuella). Dock så är det en slags form, fast högre så den SKA inte vara skadlig, sen kan man givetvis rida fel! I saddleseat så rider man ofta 5 gång, alltså de vanliga + 2 varianter av tölt och då är det ju naturligt för hästen att gå med högt huvud, precis som islänningar....

Oooh tack för svaret. Uppbygd? Alltså tränade för detta?
Ja de sätter ju ordentligt under sig iallafall!

Töltvarianterna är rack och slowgait, right? :D rack verkar vara en himla häftig gångart!

Jag har tävlat i det i Sverige. Kan inte så mycket, den är inte direkt vanlig!

Dock uppfattar jag det inte som att de är speciellt lidande för ryggen, hästen är uppbyggd för detta. Formen kan diskuteras, den är ju till viss del naturlig för saddlebreden (som mest används, sen är arab och morgan också aktuella). Dock så är det en slags form, fast högre så den SKA inte vara skadlig, sen kan man givetvis rida fel! I saddleseat så rider man ofta 5 gång, alltså de vanliga + 2 varianter av tölt och då är det ju naturligt för hästen att gå med högt huvud, precis som islänningar....

Jag tycker tvärtom att formen är det som jag tycker skiljer mest när det gäller islandshäst vs Saddlebred.

För islandshästar kommer formen som sista bedömningspunkt efter aktion, takt och tempo.
För Saddlebreds är det tvärtom - formen är en jätteviktig bedömningpunkt i Saddleseat.

Med den halsansättning och resning som en Saddlebred har så är huvudets korrekta placering när den är eftergiven mycket högre jämfört med tex en islandshäst. Den höga formen underlättar i sin tur för aktionen som blir friare.
Både Wing Commander (första bilden i TS inlägg) och hans son Callaway's Banner Headline (andra bilden) har naturligt en otrolig resning som ger en hög form utan att förlora i balans.

Jämför det med att försöka rida en häst utan de förutsättningarna i samma höga form och resultatet blir såhär:

big10243.jpg

Jag fick hjälp att köpa in alla kläder och sånt men hade nog inte någon vidare koll på hur man red Saddle seat i tävlingssamanhang första gången jag tävlade... men det var roligt ändå.
Det som är trevligt i Sverige är att det mer är en fråga om att delta, vem som vinner spelar mindre roll. Huvudsaken man får träffa likasinnade och prata häst.

Varför tar man bilderna snett? Horisonten och sargen är inte i våg, vilket jag antar att det är IRL. Är det för att det ska se flashigare ut än vad det är?

Samma fenomen som gör att dressyrhingstar ofta travar i uppförsbacke i annonser:

foto1tm.jpg

De ser lättare ut framtill.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 764
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 284
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka