sadel å badning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare smash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 163
S

smash

Hej, skulle vara lite kul att få svar på frågorna! :D

Jag har letat sadel länge nu, å vissa har inte passat å jag sålt dom vidare. Nu har jag en bomlös å tycker den är sjön. Men känns inte som att jag vill träna med den så ska köpa en syntetsadel. Men frågan är. Vad tycker ni för sadlar man ska ha vid uteritter å på banan? (:
Rider även till stor del barbacka.

Och så nu när de vart så himla varmt så har vi badat, 2 gånger har vi gjort de och han går rakt ut å simmar, plaskar. Hur ofta kan man bada? och vissa säger att man kan sitta kvar på hästens rygg när den simmar. Men jag glider av honom när han simmar så de inte blir alltför jobbigt. Men hur tycker ni att man ska göra? (:

Tack i förhand för svar! :d:p

Sv: sadel å badning

Ang sadel är det upp till er vad ni gillar. Det beror också på vad man gör när man rider ut. Om man är mycket ute i terrängen och kliver kan det vara skönt för båda ryttare och häst att ha en allround alt en hoppsadel så man blir lite mer rörlig än man kanske är i en dressyrsadel.

Vad är det som gör att du inte vill träna med den bomlösa?

Ang sadel på banan så beror det väl på vad ni gör. Tränar ni hoppning är det kanske bekvämast med en hoppsadel, tränar ni dressyr kommer troligen en dressyrsadel vara bättre då de ger ett stöd åt ryttare som hoppsadlar inte gör. De flesta jag sett som rider i hoppsadlar får en hemsk stolsits.

Bada kan du väl göra så mycket du och hästen känner för. Det är bra träning för dem att simma då de jobbar med musklerna utan att belasta lederna. Tycker personligen att man ska glida av när hästen simmar och simma bredvid alt åka snålskjuts genom att hålla i manen eller ha ett grimskaft knutet om halsen som man kan håller i.

okej (: den bomlösa tycker jag glider lite. Och skulle vilja ha en ny på banan då vi ska försöka komma någonstans. Går nog bra med en bomlös då med, men jag tycker att en annan skulle passa, Allround , syntetsadel ska vi snart köpa. :)

tack för svaretb :)

Ang sadel är det upp till er vad ni gillar. Det beror också på vad man gör när man rider ut. Om man är mycket ute i terrängen och kliver kan det vara skönt för båda ryttare och häst att ha en allround alt en hoppsadel så man blir lite mer rörlig än man kanske är i en dressyrsadel.

Vad är det som gör att du inte vill träna med den bomlösa?

Ang sadel på banan så beror det väl på vad ni gör. Tränar ni hoppning är det kanske bekvämast med en hoppsadel, tränar ni dressyr kommer troligen en dressyrsadel vara bättre då de ger ett stöd åt ryttare som hoppsadlar inte gör. De flesta jag sett som rider i hoppsadlar får en hemsk stolsits.

Bada kan du väl göra så mycket du och hästen känner för. Det är bra träning för dem att simma då de jobbar med musklerna utan att belasta lederna. Tycker personligen att man ska glida av när hästen simmar och simma bredvid alt åka snålskjuts genom att hålla i manen eller ha ett grimskaft knutet om halsen som man kan håller i.

Man får passa sig så man inte blir sparkad under vattnet. Annars är det kul.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 973
Senast: Lhas
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 434
Senast: hovtassfot
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 288
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 519
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka