Sadel att rida ut i

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 953
T

Tican

Det räcker inte bara med en dressyrsadel, har jag kommit på. :p

Nu behöver jag en sadel att ha när jag ska ut i skogen och skutta, och på de få hoppass jag rider. Vill ha stöd, och jag har korta ben så ofta känns det som att dom inte når till stöden så att säga och det blir jättekonstigt. Vill absolut inte sitta fast, och den ska vara mjuuk.

Hästen i fråga är en normalbred, med normalt böjd rygg och normal manke, typ.

Det behöver inte vara någon supersadel, men under 5000 begagnat lägger jag inte på min häst. :D Kanske nånstans i 5-7000-klassen.

Sv: Sadel att rida ut i

Henri De Rivel. Det har jag till min häst. Vi köpte den beg, använd 3 månader. 6000 kr. Fast iofs är det en ren hoppsadel, menhursomhelst, den är jätteskön :)
Men de är iaf inte dyra.

Nu vet inte jag vad du menar med din beskrivning, men sadlar som har medelstora stöd och som passar hästar som inte har spikrak rygg men inte heller svankrygg är:
Frank Baines (beror på va du väljer för stoppning, vid ullstoppning är de rakare), Prestige, Stubben, HdR, Wintec, Griffin, Röösli, Equipe, Amerigo (vissa modeller)... Finns måååååånga.

Tror att du kan hitta rätt många begagnade fina sadlat till det priset (även under 5000:-) om du har tid att leta!
Passier,Stubben mfl är ju riktiga kvalitetssadlar som håller MÅNGA ÅR!
Lycka till!

Du är ju ganska liten, så testa Prestige Pony!! Tycker det är en jättefin sadel, och stöden är flyttbara. Riktigt exklusiv ponnysadel. Kostar väl liite mer, men kanske går att få tag på begagnad också?

Den såg fin ut! :) Jag gillar Prestige, och dom ligger bra på pålle. Men frågan är om jag får plats i en 16".. 17" är lite för stort, men inte SÅ stort. Jag får försöka hitta någon jag kan provsitta.

jag tänkte oxå föreslå Prestige Pony, jag har korta ben, spec från höft till knä så det är inte ofta mina ben/knän hamnar rätt i förhållandet till klossarna på hoppsadlarna.
Prestige Pony är nog den enda där jag har "nått ner" helt med benen så de hamnar rätt.
Den är jätteskön, och Prestige är jättebra, och denna är ju lite billigare än tex Golden Star osv.

som Centaur sa så är det flyttbara klossar.
jag har just nu en stubben flatback (siegfried) med stora stöd och 16,5" men de funkar faktiskt rätt bra, jag når inte ner optimalt till under klossarna men det duger :p

jag har 16,5" men kan ha 16" i Prestige och Bates, även andra sadlar. 16" i Prestige är som en 16,5"a även Bates sadlar.
har haft en Bates hoppsadel, den har oxå flyttbara klossar och hade jag de små klossarna fram så passade de mina ben :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: Mogge
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..