Sadel för unghäst!

Hoppryttare

Trådstartare
Hej alla glada har en 4 årig valack f. 08 (e. Akribori ue. Damiro) som jag behöver hitta en ny sadel åt. I dagsläget har jag en begagnad Santa Cruz sadel i allround modell som jag fick med när jag köpte honom. Men den trycker emot hans bogblad ganska mycket så nu undrar jag vad ni kan ge för tips på sadlar? Får inte kosta över 30.000 kronor och ska helst vara i mörkbrunt skinn i äkta kalvskinn. Helst en allroundmodell litet emot hopp.

Han har väldigt rak rygg och är ganska kort i ryggen och ser normal ut för att vara en 4 åring bara det att han inte är riden lika krävande då han är väldigt speciell. Ska vara en sadel som ska ligga still och de flesta schabrak ska fungera under. (Gärna om ni har några som ni själva använt/använder) ;):D

Sv: Sadel för unghäst!

Hej, det är omöjligt att göra den bedömningen utan bilder, för alla beskrivningar är relativa..

Sv: Sadel för unghäst!

En sak som jag har lärt mig den hårda vägen är att inte snöa in på ett visst märke och kontakta återförsäljaren av detta märke, utan försöka kontakta någon (butik) som har flera märken och en utbildad utprovare. Min erfarenhet är att de som bara säljer ett märke gör allt vad de kan för att sälja, även om märket inte passar din häst, så det slutar med att man köper den sadel som passar "minst dåligt".

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Linda_A
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! min första tråd här ... Jag har ett litet snart vuxet sto (5år) som jag utbildar och tränar med. Sen jag köpte henne ca 1 år sedan...
Svar
2
· Visningar
555
Senast: Minsans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025