Sadel i bakvikt

jsollerman

Trådstartare
Ligger denna sadel i bakvikt?
20201017_144737.webp
Jag hamnar i en hemsk stolsits i denna hoppsadel.

yes den är tyvärr inte optimal. Bakvalvet ska va högre upp än framvalvet. :) så undvik gärna å rida i sadeln då trycket kmr fördelas ojämnt å kan leda till ryggproblem hos hästen. plus att stolsist påverkar och försvårar ridning negativt.

skulle ta hjälp av en sadelutprovare som är välutbildad. en bra sadelutprovare känner efter hur sadeln ligger på hästen utan ryttare å även med, hen ska helst titta hur sadeln ligger under ridning. sen även efter en stunds ridning. viktigt att sadeln passar ryttaren med.

de kan vara lite knepigt dock att hitta en bra sadel som ligger stilla när hästen är rund om magen 😉(haft samma problem med min polle) 😁. sadeln kan gärna glida fram då, eftersom det är svårt att behålla optimalt sadelgjordsläge.

hoppas du hittar en bra sadel som passar dig å din häst, lycka till 🤩🤗

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 129
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka