Sadel i bakvikt

jsollerman

Trådstartare
Ligger denna sadel i bakvikt?
20201017_144737.jpg
Jag hamnar i en hemsk stolsits i denna hoppsadel.
 
yes den är tyvärr inte optimal. Bakvalvet ska va högre upp än framvalvet. :) så undvik gärna å rida i sadeln då trycket kmr fördelas ojämnt å kan leda till ryggproblem hos hästen. plus att stolsist påverkar och försvårar ridning negativt.

skulle ta hjälp av en sadelutprovare som är välutbildad. en bra sadelutprovare känner efter hur sadeln ligger på hästen utan ryttare å även med, hen ska helst titta hur sadeln ligger under ridning. sen även efter en stunds ridning. viktigt att sadeln passar ryttaren med.

de kan vara lite knepigt dock att hitta en bra sadel som ligger stilla när hästen är rund om magen 😉(haft samma problem med min polle) 😁. sadeln kan gärna glida fram då, eftersom det är svårt att behålla optimalt sadelgjordsläge.

hoppas du hittar en bra sadel som passar dig å din häst, lycka till 🤩🤗
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
0
· Visningar
219
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
310
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp