sadel (igen)

A

AlterPride

kommer jag här med mina dumma frågor.
vet inte hur många som läst men jag har iaf en arab med högmanke viket är ett stort problem,

så nu undrar ja vet nån om de är nån skillnad på simcos arabsadel och big horns arabsadel för big horns arab sadel är för låg för manken (skulle funka men är väääldigt på gränsen) men jag har hittat en simco arab sadel fast den är långt bort och har ingen möjlihet att prova den. nån som har nån erfaranhet?
eller hur de är med Lucky S?
eller nån som vet nån sida där dom faktiskt skriver ut storleken där (fork heter de väl om jag inte är helt ute och cyklar)
för på alla sidor jag varit (även företag) skirver inte ut de.
 
Sv: sadel (igen)

Det är höjden på "Gullet" som du ska titta efter, ju högre gullet ju mer plats för manken. Simco brukar skriva ut storleken på gullet.

Alazzi här på forumet har också en högmankad arab, hon kanske kan ge dig några råd.
 
Sv: sadel (igen)

Jag hade en Simco på prov från Milsta western. Han kunde ta fram en sadel från Simco som låg mycket bra på min arab. Men tyvärr fattades det ändå lite plats ovanför manken även med en cutout pad.

Har hästen jättemanke och är bred och kort så är det minst sagt knepigt att hitta något som ligger bra.

Så jag var tvungen att lämna tillbaka den sadeln också.

Jag har en Premier som passade på honom men då var jag tvungen att resa till sadelutprovaren med hästen och provade olika modeller på plats.

Nu rids han med en Sterling sadel. Den sadeln togs in på prov av återförsäljaren.
 
Sv: sadel (igen)

Har samma erfarenhet som Alazzi när det gäller Simco sadel till arab med ordentligt hög manke och kort rygg.

Jag provade ett antal olika sadlar innan jag hittade just Premiersadlarna. Vet flera araber som rids med dessa sadlar.
 
Sv: sadel (igen)

vet ni var jag kan hitta premiersadlarna? har försökt hitta men hittade inget
i vilken prisklass ligger dom?

jag har ju inte hur mkt pengar osm helst att röra mig med heller
elelr har har jag väl
men de är en foderhäst och jag ska nog "bara" ha han i 2-3 år och då känns summor som 10 000 väldigt mkt
 
Sv: sadel (igen)

Kollade precis på Berga magasin. Där fanns det några begagnade Premiersadlar så de kanske kan hjälpa dig?

Leta upp länken bland westernbutiker och klicka sen vidare :)

Annars är väl radannonserna på Buke ett hett tips. Det tycks finnas många sadlar till salu. Svårt med utprovning förstås men om du kan få hjälp på hemmaplan så kanske det går att hitta något där?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 483
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 499
Senast: Aleel
·
T
Utrustning Idag upptäckte jag att hoppsadeln inate passar pållen :cry: Det var riktigt svårt att hitta sadl till honom och denna som jag har nu...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Mahogny
·
M
Utrustning Jag har precis köpt ett 3-årigt irländsk sto. Vet inte vad det är för ras på henne. Hon är ca 1.57 och ser ut som en stor connemara...
Svar
3
· Visningar
919
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp