Sadel, katastrof el ej?

Sv: Sadel, katastrof el ej?

den ligger väl bra tkr jag. Testa att longera henne i den så du ser hur hon rör sig o om den skaver:)

byt till ett vidare järn.

men frågan är om den inte blir för rak för hästen ändå..

ett vidare järn, kommer hon upp lite med ryggen när hon rör sig kan det bli bra, annars ser den lite rak ut.

Det är vitt järn i och såvida det inte går att stoppa i ett lila så är det nog kört.. Hon blir rakare i ryggen då hon jobbar...

då blir den för smal.. hon lär ju bredda sig såfort du börjar arbeta henne också! men den funkar väl för att sitta upp och göra första delen av inridningen..

tycker oxåd et ser smalt ut, men eftersom den är med luft stoppning så lär den sjunka ner på ryggen när du rider och att den sjunker ner lite när man har sadelgjord.. men prova longera o be någon sitta i sadlen under tiden för o se hur den beter sig..

Tittar man på bilderna som du har spänt gjorden så tippar framvalvet nedåt redan nu och den lättar ngt. bak. Skulle det funnits ett vidare järn ( går att vidga det vita 1cm och det blir lika brett som ljuslila i WW och det tär inte på sadelns konstruktion) och du spänt gjorden så skulle hela sadeln tippa än mer framåt och den skulle när du satt i sadeln troligen komma för långt ner på hästen och ligga i framvikt och lätta bak varje gång du reser sig i sadeln.

Det är luft i den så som den är nu så skulle den hamna rakt när du suttit i den en stund ( man lurar sig gärna av det höga framvalvets topp )och luften fördelat sig utan att trycka, men om hästen inte höjer hela sin rygg i hela överlinjen utan lite mer i länden än framtill så kommer sadeln att puttas framåt.
Jag skulle fortsätta leta om inte hästen skriker JA TACK!! utan att blinka.

Senast ändrad:

Hon är inte ens inriden, så hon säger inte så mkt alls. Jag satt på henne i ett par minuter o skrittade några 100 meter, och hon är ju inte så positiv, men det är hon inte tilll nåt, tror hon föredrar då jag sitter barbacka..

Hur ser ni förresten att den är för rak? Vill lära mig! jag tyckte för min del att den såg bra ut rent "böj"mässigt.. Så lär mig gärna!
Men sen är det väl så att om hästen höjer ryggen under ridning kan det fungera ändå..?

Då är det svårt att veta vad hon reagerar på, sadeln eller att ha nåt på tyggen över lag.

Fortsätter från där jag var sist, har kikat mer på bilderna man ser ju mer för var gång man kikar.

På bilderna ligger sadeln väldigt långt fram och ganska djupt ner kring bogbladen och det låser hästen.
Sadlar du längre bak så blir den för lång. Din häst har även sitt sadelgjorsläge ganska långt bak och det stämmer inte med sadelns och stropparnas placering alls.

Om inte Isabell passar kanon över lag så har jag upplevt att det blir en jobbig sadel för hästarna att röra sig i för att det är så mycket sadel. Du kan ju prova en vanlig wintec dressyr, de är ngt. mer svängda alt. Griffin, så kan du berätta allt om den sen :-).
Tittar du på din häst rygg under sadeln så ser du att den går i en helt annan båge än själva sadeln bossar, enkelt förklarat. Men som du skriver en sadel som ligger perfekt i stillastående kanske inte alls passar under rörelse eftersom ryggen förhoppningsvis då blir rakare.

Senast ändrad:

Tack för svaren! Lite klokare blev jag!
För tillfället har hon nog fallit ur lite, så nu är hon lite smalare än hon ska vara, i somras då jag mätte henne var hon ca 125 grader, lite sommarrund sådär. Dock omusklad då hon inte gjort så mkt. har jag otur landar hon på 130 typ, men det är svårt att säga.

Den här sadeln har jag lämnat tillbaka, tror inte riktigt på den! Funderar ju på Griffin haflinger/cob, men den är ju hemskt rak, kanske för rak.. och T4 vanlig tror jag inte bomvidden räcker till.

Som sagt, det är ju svårt att veta om hästen inte gillar att ha någon på ryggen eller inte gillar sadel, eller om det är en VISS sadel som inte gillas.. jag upplever henne iaf mer positiv barbacka, men jag har ju inte ridit på nästan två år så jag åker ju av bara hon trampar snett nästan! Därför är ju sadel att föredra!

Jag har oxå märkt att det inte stämmer riktigt med sadelns placering och vart sadelgjordsläget befinner sig.. Inte så kul.. Som sagt,sadelläget långt bak. Lägger jag sadeln där jag villl ha den har vi stropparna nånstasn mitt på magen! Kanske vore nåt med böjd gjord..

Tusen tack för hjälpen!

Förresten ska visa en bild utan sadel, för hon ser lite speciell ut...

10669108.jpg

6971326.jpg

Om man tänker efter den punkt manken tar slut, är hon ju ganska rak.. Helhetsintrycket är att hon har ganska böjd rygg, men egentligen har hon inte det.. Eller?

Här är hon i rörelse, med sänkt huvud, kanske kommer ryggen likna detta under arbete? Ev ännu rakare, jag vet inte..
14479093.jpg

Funderar ju på Griffin haflinger/cob, men den är ju hemskt rak, kanske för rak..

Om jag inte missminner mig så är det en Shire du har?

Jag har en Griffin haflinger/cob och den ligger inte bra på min IC-hingst (fortfarande ej mkt riden,så inte fullt ut musklad)

Var iväg nu i veckan på sadelprovning med min och det enda vi så här långt kunde uppbringa var en Jensen allround XW(specialbeställd till annan häst som vuxit ur den)

Okej, vad är det som är fel med Griffinen? För smal? Har du xx-vid?
Det lutar ju åt antingen bomlöst, eller specilabeställning, men jag griper lite efter halmstrån, plus att jag vill lära mig mer!
Funderar lite på att köra in, muskla där, och sen efter det skaffa bomsadel. Får ev ha bomlöst sålänge då. men jag skulle så gärna vilja ha en bomsadel, då jag är ganska ostabil som ryttare..

Skulle testa en Griffin Endurence XXW. Och vill du måtta så är Jensen ett bra tips, de har Exmoormodellen som är delvis i syntet (denna kommer jag troligtvis att köpa).

Det gör inget om sadelgjorden hamnar långt från armhålan, det är bara ovanan som gör att man reagerar men ofta kan man märka att sadeln ligger ju i balans och hästen trivs bra att ha den spänd på rätt ställe oavsett var det är.

Griffin cob är inte SÅ rak så visst kan den va värd att prova. Men du skall i så fall testa en gammal modell eller T4 som har xxw järn.

I dagsläget så tror jag att en endurance blir för bred för er.

Okej, vad menas med gammal modell? De som inte hade utbytbara koppjärn? Tror jag har en sån på gång..

Vart skulle man få tag i Endurancemodeln? Aldrig sett såna nya säljas tror jag..

Vill iaf helst ha en dressyrsadel, så haflinger/cob ska testats, går kanske att använda en period iaf!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka