Sadel med rak o extra vid bom

MinKloetta

Trådstartare
Har en häst med lite annorlunda rygg verkar det som. Min älskade K! :love: Behöver tips på sadlar med RAK och extra vid bom. Har testat Pfiff Amaretto, den är för böjd bommen och inte vid nog. Nu har hon haft en Santa Cruz tills hon växte ur den o den har blivit på tok för trång. Förslag på sadlar som kan matcha beskrivningen tas tacksamt emot!! :)

///Annelie

Sv: Sadel med rak o extra vid bom

Hej!

Morris och Nolan är raka och finns breda. Min tjej har xxvid och då finns det vidare:-). Tyvärr tycker hon att den är lite för rak så jag letar ny sadel ..

/Lavinia, med en riktigt kinkig häst, som lyckligtvis går att rida barbacka på

Jag har en häst med bred rygg och ganska rak, något överbyggd om man ska vara petig.

Jag har kommit över en Edinburgh vidd 5 :love: (3=normalvid)

dessa sadlar passar pållar som är något överbyggda men kanske värt att prova i alla fall. Annars har jag också hört morris & nolan men aldrig provat på min häst

De som varit nästan rätt till min kille som är relativt rak och bred (ca 115 grader) är Globus Clic (har testat dressyren), Albion Legend K2, Griffin Thorowgood haflinger (allround).

Pfiffs friesersadel ska jag testa någon gång, den kan också vara aktuell kanske.

Av de provade gillade jag Clicen väldigt mycket - tyvärr knarrade den väldigt men det går kanske över med tiden. Albionen var också väldigt trevlig och så gott som spikrak!

Men Santa Cruz har ju en extra vid också :) Jag köpte en sån till min nu som också är bred och rak över ryggen. En facundo för att vara mer exakt. :)

Santa Cruz är förhållandevis trånga.

Albion, Globus, Morris and Nolan, Karl Niedersüss, Crown.

Edinburgh upplever jag som ga svängd.

Albion Legend K2, rak och generös i bomvidden. Jag har en K2 dressyr med bomvidd MW till min ena häst (bred och rak rygg). Jag har provat en Santa Cruz Celine, stl wide, men den var på tok för smal för henne, hade behövt minst två bomvidder bredare.
Andra märken jag provat med rak bom är Crown (Ideal), Morris and Nolan.

Har några sadlar på lut som ska testas vid tillfälle. Tusen tack för alla tipsen! Tar dom till mig och gör allt i min makt för att hitta typerna så dom kan provas så får vi se vad som kommer att göra Kloetta till en glad o nöjd häst! :)

Spikrak rygg? Albion K2. Tror det är den rakaste sadeln på marknaden.
Har du tur kan Crown också funka, lika bred men inte riktigt lika rak.

Liknande trådar

Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
3 039
Senast: DrT
·
Utrustning Min kompis har fått hem foderhäst. Det medföljde en westernsadel men hon vill kunna hoppa lite så söker en allround eller hoppsadel. Den...
Svar
7
· Visningar
3 712
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort... 2
Svar
38
· Visningar
5 808
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 503
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka