Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jo, det är ju en lite... prekär situation, så att säga. Jag går på diet och aktar mig för vad jag äter, och går ner i snitt 0,5 kg per vecka. Ibland noll, ibland 1 kg. Vissa veckor UPP 2 kg - beroende på menscykel ;)

Det är klart att jag är på väg ner mot min ursprungsvikt på 75 kg, men jag måste ju kunna rida hästen under tiden, och den måste ju redan från början orka med mina 85 (ibland 90 - som sagt vattenkilon under mens).

När man är en tyngre ryttare som jag, är en korrekt utpassad sadel A och O - och belastningen av en illasittande sadel blir förstås mycket mer destruktiv av en 85-kilosryttare än av en 55-kilos sådan.

Jag tycker jättemycket om hästen, ägaren är glad över att jag klarar av honom (haft svårt att hitta medis till honom) och ägaren tycker inte alls att jag ser stor eller tung ut på honom (där kommer vi tillbaka till att jag ser ut att väga mindre än vad jag faktiskt gör)

Efter mycket efterforskning verkar det som att bomlös + tung ryttare inte alls är det bästa alternativet med tanke på punkttrycket av stigbyglarna. Men att som medryttare gå igenom hela proceduren med sadelutprovare + köpa dyr sadel som kanske bara passar just DEN hästen - ja, det känns verkligen som överkurs.

I dagsläget verkar det tyvärr som att jag får fortsätta med illasittande sadel på uteritter, och rida barbacka i ridhuset/när jag rider för instruktör (enbart dressyr).

Jag har fått jättemycket fina råd här i tråden och får nästan lust att visa upp tråden för ägaren - för alla verkar vara överens om att sadeln inte passar, vare sig hästen, mig, eller ägaren.

Och hur skulle det rent juridiskt bli? Om jag i egenskap av medryttare - som nämnt i ursprungsinlägget - typ skulle vinna på Triss och köpa en kanonsadel som passar mig och hästen perfekt - ska ägaren då vara med och betala? Det blir ju isåfall min egna sadel, som jag tar med mig vid eventuell uppsägning, så att säga.

Tänk att det är så mycket som ska klaffa!
Här har jag äntligen hittat en häst som jag stormtrivs med, och ägaren är nöjd med mig som medryttare - och så har vi det här sadelproblemet som blivit mer och mer krångligt ju mer och mer man spånar i det hela.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Hur stor sadel du ska ha hänger också på hur långa lårben du har, som fler redan sagt ang benlängden. men det är främst överbenen som du ska tänka på. Och kolla var djupaste punkten i sadeln är, dvs var du hamnar och försöka kolla så du får rätt vinkel i benen och kan få till en balanserad sits.

Ska du käpa en sadel som medryttare och inte har helt obegränsad ekonomi hade jag försökt hitta en lite äldre sadel(dock ej dålig stoppning, den måste vara löpande skött). De tappar inte i värde så fort som de nyare.

Bomsadel fördelar ju vikten mer. Så jag hade rekommenderat det om det inte är så att du är superbalanserad och vet med dig att du kan avlasta korrekt genom att bruka innerlår hela tiden utan att spänna till dig.

Jag hade funderat kring huruvida du är sned, om hästen har någon låsning, om hästen är väldigt oliksidig och du försöker "kraftrida" den mer liksidig och då glider åt ena hållet eller om sadeln inte passar.
En sadel som passar och en balanserad ryttare på en häst som är hyfsat liksidig ska ligga still. Även om ryttaren är av tyngre modell.

Jag är 172-173 lång och har strl 76(dvs långa 36) eller strl 27-28 i jeans. Jag har dock hyfsat långa ben och behöver trots att jag inte är så bred ofta 17,5 i sadel just pga mina lårbens längd.
Då jag hade sämre bålstabilitet så behövde jag mindre sadel än idag. Jag behövde stödet. Idag vill jag ha stora sadlar. Så jag kan röra mig fritt om jag vill och inte känner mig låst.
Jag tror min ena sadel kan vara 18 i sitsen just därför. Annars är den iaf 17,5 trots att den har långa kåpor.
Så det där är ju lite en smaksak med, hur mkt man vill ha stöd eller kunna röra sig.

Bomlösa ger ju inte heller samma stabilitet som bomsadlar. Spec inte de billigare. Är hästen dessutom lite rundare så får du ännu svårare med stabilitet i sadeln utan bom.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Koppjärnen hjälper till med stabiliteten men knappast viktfördelningen.

Men ett koppjärn behöver inte betyda mer stabilitet. Min sadel har inget koppjärn och känns lika stabil som en bomsadel. Jag har ridit i bomlösa med koppjärn som det varit dåligt stabilitet i. Det handlar nog mer om hela sadelns uppbyggnad.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag uttryckte mig kanske otydligt men syftet var att påpeka att koppjärnen inte har med viktfördelning att göra, givetvis kan man göra en sadel stabil på andra vis och hur mycket de hjälper beror givetvis på sadeln i övrigt.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Nej det är verkligen en tråkig situation med tanke på att du gillar hästen och det verkar fungera bra i övrigt.

På din fråga om vad som gäller juridiskt om du köper sadel så är det ingen tvekan. Det är enbart du som har äganderätten till den såvida du ensam betalar den. Skulle ägaren vara med och betala skulle ni bli samägare. Men det finns inte något tvång för ägaren att vara med och betala en sadel. Däremot kanske hon tycker det är värt att hitta en sadel som fungerar för er båda två eftersom hon enligt dig har haft svårt att hitta medryttare hittills. Så det kan ju vara värt att lyfta frågan med henne.

Alternativet, även om det inte är helt rumsrent, är ju att ta ut en sadelutprovare som säljer sadlar av flera olika märken (och gärna även begagnade) och att betala för denna utprovning. Den sadel som sadelutprovaren tycker ligger bäst skriver du upp uppgifterna om. Sedan letar du efter en begagnad. Det går att hitta kanonbra äldre sadlar för bara ett par tusenlappar. Det tråkiga är ju dock att det ofta skiljer sig en del från sadel till sadel varpå man därför gärna vill ha just det exemplaret som låg bra vid utprovningen. Men med lite tur så kan du hitta en begagnad som ligger lika bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
2 727
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: mackan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp