Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

hier

Trådstartare
Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog klara en ryttare i 80-90-kilo-klassen - men problemet är att min 17" (eller 16,6 eller 16 eller vadsom) sadel skulle inte passa henom".

I egenskap av ryttare i den viktklassen ställer jag mig funderande. Jag har alltid ridit som medryttare och har aldrig haft den blekaste om tumstorlek på sadlarna på de hästar jag har ridit. Min 85 (ibland 95) - kilosrumpa har aldrig valkat över bakvalvet på någon av de sadlarna - och då har hästägarna själva oftast varit mindre än jag.

Nu är mitt fall förvisso lite speciellt, eftersom jag är lång + har mycket muskler under övervikten, och ingen tror mig när jag säger att jag väger mellan 85-90 kg. De flesta tror på 70-75. Och jag drar fortfarande 40-42 i klädstorlek.

MEN - nu har jag börjat rida en häst vars sadel inte alls passar mig. Den glider bakåt, den glider framåt, den glider åt sidan... Det är ett helvete med den sadeln. Problemet finns inte för ägaren, förmodligen för att hon är en lättviktare på typ 50 kg som inte belastar lika mycket.

Jag frågade mitt ridsällskap igår om hon kunde rida bakom mig och kolla om jag satt snett.
Hon sa "Nej, alltså Du sitter inte snett. Men sadeln glider åt vänster!"

Mitt första alternativ är förstås att rida barbacka. Men jag känner inte hästen så väl ännu, och inväntar fortfarande test-perioden... :angel:

Men den sadeln förvärrar bara mina sitsproblem som jag redan har. Jag behöver komma ner djupt i sätet och sluta klämma med skänkeln.

Kan man kanske rida barbacka med ett fleece-täcke och en täckesgjord, bara för att få lite mer friktion, så att säga?

Jag tycker om den här hästen så pass mycket och ska ändå rida den 3 dagar i veckan, så jag börjar gå i tankebanor på om att investera i en barbacka-pad, eller en bomlös sadel, eller om jag vinner på Lotto - en korrekt utprovad dressyrsadel... ;)

Jag ska förstås prata med ägaren i veckan om hur jag ska göra.

Men ponera rent teoretiskt att jag skulle vinna på Triss och köpa en sadel: vilken storlek passar en rumpa i storlek 42? :o
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Själv har jag 16.5", så jag vet inte, men jag tvivlar på att sadeln verkligen passar hästen om den glider så mycket som du beskriver.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Ska prata med ägaren om sadeln. Det verkar funka för henne, hon både hoppar terränghinder och rider långa uteritter med den sadeln. Men det är klart att en sadel inte ska glida, och hon har själv sagt att hon sparar till en ny sadel som passar bättre.

Kanske en anti-glid-pad kan funka? Eller får hästen bara skav av det?

Som sagt, jag gör inga inköp förrän jag har stämt av med ägaren. Ville mest bara ha lite input från er andra :)
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Antiglid är oftast inget som blir bättre, snarare ruggar pälsen mer. Du kan ju lägga ett schabrak som du fäster med en täckgjord om du ska rida barbacka, många tycker det blir mindre glidkänsla. För övrigt är jag väldigt positivt inställd till bomlös, du kanske ha någon i din närhet med sadel som du kan testa att rida i.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Schabrak och täckgjord låter bra :) Kan ju kolla med någon i stallet om det är någon som har en bomlös jag kan få prova. Har läst mycket om barbackagjordar, barbackapaddar och bomlösa sadlar. Är väldigt mycket djungel, uppenbarligen.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

17,5 skulle jag gissa generellt passar till storlek 42 :)
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag säger som jag alltid säger - det handlar om mycket mer än rumpstorlek!

Jag är 165cm lång och väger 55kg. Jag drar strl. 36 i normala byxor och 27 i jeans. Men jag rider i 17,5" sadel, eftersom mina ben är långa och inte får plats i en mindre. Du får nog prova dig fram helt enkelt till vad som känns bra! :) Det viktiga är att du inte sitter på bakvalvet.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Det beror på sadel. jag har stor rumpa men har iår kunnat rida i 2 stycken 16½ tum sadlar utan problem (ej egen sadel men ridit på annan häst) medans många 16½ sadlar är helt uteslutet. Bäst funkar det med 17½ sadlar. Jag kanar omkring i flertalet 18 sadlar och får ej korrekt stöd med mina korta ben, medans vissa 18 sadlar är ett måste beroende på om den tex är djup i sitsen och då kan det vara ett måste att ha en 18. En tjej som rider hos mig ibland kan inte ha för liten sadel även om hon är smal, då får hon fel position i sadeln pga sina långa ben istället. Så helt enkelt...du får prova dig fram. Sedan ska det ju dessutom bli rätt anläggningsyta för hästen. Vissa sadlar blir för långa och då får man leta efter en sadel med kort anläggningsyta men som ändå känns bra i sitsen.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag har väl en 38/40 rumpa och en 42 midja ;) och sitter som gjuten i en 17! 17 1/2 funkar också men 18 blir för stort! :)
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Du kan börja med att prova en 17,5" men ska du ha en djup dressyrsadel så behöver du kanske gå upp till en 18".
Det är lika stor skillnad på sadeltillverkarnas storlekar som det är på klädtillverkarnas storlekar så man får helt enkelt prova sig fram.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Tack för alla svar! Nu har jag lite referensramar att gå på inför framtiden :)

Har beslutat mig för att rida barbacka med vojlock/schabrak och täckesgjord när jag rider i ridhuset, på uteritterna vill jag nog ha sadel ändå eftersom hästen kan vara lite hoppig.

Har helt släppt tanken på anti-glid-pad, då mina misstankar om skav och ruggig päls blev bekräftade.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag tror du skulle kunna ha nytta av en s.k. ridgjord.
En sådan har fästen för stigläder men är inte gjorda för att man ska stå i dom eller rida lätt.
Men det hjälper upp balansen i skogen så man inte åker av lika lätt som när man rider barbacka.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Blir det inte bökigt med en sån gjord? Att man hamnar i stolsits liksom?

Har tittat på den på Hööks och funderar lite. Skulle aldrig använda med stigbyglar annat än nödfall, och sen är det ju förstås himla smidigare att kunna ta sig upp på hästen också.

En voltigegjord skulle ju förstås vara bra också, även om hästen hoppar och far i skogen. Då har man rejäla handtag att hålla sig i.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Fast då får du sitta för långt bak om du har en voltigegjord och då får du knappast bättre sits eller balans.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Har span på en billig barbackagjord på Tradera, iallafall, men det första jag ska prova är schabrak och täckesgjord. Låter faktiskt som den bästa lösningen :)
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Tänk på att sadeln avlastar ju en del. Att regelbundet rida barbacka om man är tyngre tror jag inte är det bästa alternativet. Jag är inte smal själv och jag rider gärna barbacka, men inte hela tiden. Jag skulle nog satsat på att köpa en billigare äldre märkesadel eller en syntetsadel som sitter bra.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Good point. Jag tänkte att om sadeln glider snett så snedbelastar jag hästen + sadeln blir en extra belastning om den inte sitter korrekt, speciellt med en ryttare som är 30 kg tyngre än ägaren.

Åh, vad svårt det ska vara. Det känns jättekonstigt att köpa något så dyrt som en sadel när man bara är medryttare, och ägaren måste ju vara med och prova ut den också. Men å andra sidan - 3 dagar i veckan är ganska mycket. Jag måste ha en sadel som funkar, annars blir det inte bra för vare sig mig eller hästen.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

En stor rumpa fördelar vikten bra, du har både delar av låren och hela rumpan att sitta på. Ju störe bak des mer yta att fördela på. Säkert hyfsat proportioneligt till ryttarens vikt. Lite extra fett och musklar gör det dessutom bekvämare än små magra rumpor med mest bara ben ;). Ska man rida ut med andra så är någon form av sadel inte helt fel dock.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jo tack, extra fett finns det gott om på min rumpa och det flyter nog ut fint över hästens rygg ;) :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
2 729
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: mackan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp