Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

jo men man avlastar ju aldrig ryggraden helt som en sadel med en bra kanal. Att rida barbacka imellanåt skadar säkerligen inte alls, men det bästa är väl kanske att kombinera barbacka och sadel. Men eftersom nuvarande sadel sätter sig snett o är för liten, så vore det bästa att köpa en annan sadel. Givetvis ingen svindyr sadel, men en billig begagnad som sitter bättre är nuvarande sadel. Under förutsättning att man planerar att fortsätta att rida hästen en längre period alltså.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jo, det får nog nästan bli så, faktiskt. Jag planerar att rida den här hästen i många år framåt om inget oförutsett händer, så då måste sadeldelen funka.
Jag och ägaren är aldrig i stallet samtidigt (hela poängen med medryttare är ju få ha hästfria dagar), men jag ska prata med henne imorgon och fråga om det är ok att jag går i sadelköpsfunderingar. För då måste hon ju vara med på utprovningen så att den verkligen passar hästen, även om det kommer att vara min sadel.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Hur är du byggd egentligen? Jag har en utmäkt kanal som avlastar ryggraden :)

Jag tror farhågorna för att man ska skada hästen när man rider barbacka är klart överdrivna. En bakdel är ett levande material som är snällt och följsamt mot ryggen och så länge båda parter trivs så är det inget att oroa sig för. Det är däremot väldigt praktiskt att ha en sadel att rida i, de flesta känner sig mer eller mindre begränsade när de inte har tillgång till sadel.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag har fortfarande svårt att tro att man med sin egen kroppsvikt avlastar lika bra som en välanpassad sadel. (krävs en väldigt bra balans också så man verkligen inte flyger o far omkring på hästryggen om man rider barbacka) Dock tror jag inte det är farligt att rida barbacka, men kanske inte rekomenderat att göra på nästintill heltid om man har lite extra kg på sin egen kropp. Jag skulle inte göra det iaf, även om jag älskar att rida barbacka (och gör det såklart ibland just för att det är så roligt och nyttigt att träna sina balans)
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jo, jag vill ju helst ha en sadel. Jag vill kunna ha stigbyglar och även om det finns stigläderfästen i en barbackagjord så är ju rådande konsensus att man intre ska rida lätt eller stå i dem.

Jag funderar däremot mer och mer på en bomlös sadel av dressyrmodell.
En sån kan man ju justera till många olika hästar, så en bomlös skulle jag kunna ha med mig även till andra hästar och se om den passar.

Har hittat en på Blocket för 2000 kr, ser nästan ut som en vanlig sadel, är i 18 tum.

Mina funderingar kring en ev bomlös skulle ju då vara om inte en sån har ännu lättare för att glida på sniskan?
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Ska du skaffa sadel för avlastningens skull så bör det definitivt vara en bomsadel, annars kan du lika gärna rida barbacka, åtminstone om du väljer en billig version.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

jag skulle nog tänka åt ett annat håll också... Eller kanske flera.
* Passar nuvarande sadel verkligen på hästen? Min uppfattning är att en sadel som inte ligger stilla på hästen inte är korrekt tillpassad, i de allra flesta fall.
* Glider den alltid åt samma håll, eller glider den lika mycket åt både höger och vänster?
Det är inte helt ovanligt, snarare ganska vanligt, att hästar är oliksidiga och skjuter över ryttare och sadel åt ena hållet pga detta.

Sen är vissa ryttare jättekänsliga för att känna viktförskjutningar åt alla håll, medan andra inte märker eller bryr sig.

Själv blir jag galen av att rida i sadlar som inte ligger riktigt bra. En sadel som ligger i bakvikt gör mig tokig och ligger den inte stilla åt något annat håll så kan jag inte rida. När någon av mina hästar skjuter mig snett tar jag hjälp av min "alternativare" som ger mig ett bra träningsprogram för att komma tillrätta med saken så att vi båda blir raka, etc.
Men jag vet ju att det finns ryttare som rider i åratal i sadlar som ligger väldigt mycket i bakvikt, utan att de fattar att det inte är bra. Och att det finns hästar som går på sned och skjuter ryttaren snett är väl ingen större hemlighet.
Vi är alla olika och har olika känslighet och förutsättningar...
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Ska du skaffa sadel för avlastningens skull så bör det definitivt vara en bomsadel, annars kan du lika gärna rida barbacka, åtminstone om du väljer en billig version.

Det är så pass, alltså? Har tittat lite på Tradera. Men är så förvirrrad över bomstorlek. Måste mäta hästens nuvarande sadel. Hästen är bred och grov och har nästan ingen manke, så bomvidden bör ju vara stor nog.

Det här blev krångligare än vad jag hade trott. :angel:
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Sadeln glider alltid åt samma håll. Men bara för mig, inte för ägaren. Jag ska börja rida för tränare en gång i månaden för att reda ut om jag sitter snett eller inte. Men överlag så tycker jag inte att sadeln är optimal för hästen. Och det säger ägaren själv, att sadeln sitter "hellre än bra" - och att hon som sagt sparar tlll ny sadel. Hon hoppar hästen en del, så hon kan ju inte rida barbacka då. Men för min del får det nog bli så, för att köpa sadel är verkligen en process som tar tid..
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Måste bara fråga: vad är det som är så dåligt med en bomlös sadel? Är inte det skonsammare än att jag på ren vinst och förlust och med lite hastiga mått köper en bomsadel och hoppas att den passar?
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Det är bommen som fördelar trycket, en bomlös är mest en mer eller mindre avancerad pad. Visst kan man i viss mån fördela trycket, men barbacka behöver du inte fördela det värsta trycket, det som stigbyglar/stigläder står för.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag säger som jag alltid säger - det handlar om mycket mer än rumpstorlek!

Jag är 165cm lång och väger 55kg. Jag drar strl. 36 i normala byxor och 27 i jeans. Men jag rider i 17,5" sadel, eftersom mina ben är långa och inte får plats i en mindre. Du får nog prova dig fram helt enkelt till vad som känns bra! :) Det viktiga är att du inte sitter på bakvalvet.

Men det där är ju så olika beroende på kroppen. Jag har storlek 38 (31 i jeans), väger ca 67 kg, har långa ben som gör att det oftast blir 17,5" för att mina ben ska få plats, men min rumpa passar bäst i 16,5". Bäst för mig är att beställa extra långa kåpor. Då passar det för både rumpa och ben.

(har nu en sadel där jag beställde 10 cm extra långa kåpor och den är jag nöjd med)
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Fast det finns bra bomlösa som fördelar tryck. Det handlar ju även om att du måste lära dig att sitta rätt och hitta balansen. Dock vet jag inte hur pass bra den är som du har hittat. Bomlösa med ett järn är ju stabilare än de utan järn osv.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Den jag har hittat på Tradera har två medföljande koppjärn i två olika storlekar.

Men det är klart att jag blir lite misstänksam över att den är så billig. Jag har googlat runt efter mer vedertagna märken och då ligger bomlösa på mellan 5000-9000 kr.

Det är nästan så jag får lust att istället provbeställa en billig syntetsadel från Horze eller Hööks, och om den inte passar så kan man ju skicka tillbaka.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Fast de sadlarna passar sällan någon häst... Thorowgood gör bra sadlar för bra pris, dem kan du säkert få tag i billigt begagnat.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Koppjärnen hjälper till med stabiliteten men knappast viktfördelningen.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Tack för tipset, ska spana runt! :) Just det märket har jag bara hittat hoppsadlar av än så länge, men ska leta en vända till.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Fast de sadlarna passar sällan någon häst... Thorowgood gör bra sadlar för bra pris, dem kan du säkert få tag i billigt begagnat.

Jag håller med!

TS titta hellre på Thorowgood eller Wintec, då får du mycket sadel för pengarna :)
Förutsatt att de passar hästen då.
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Jag har samma klädstorlek som du, jag har 17 ½ tums på min nu, fungerar även med 18". Kan verkligen inte ha mindre än 17". Då tycker jag det är lite tajt, så jag tycker du ska köra på minst 17, gärna 18.
Men lättast är att provsitta olika storlekar, ibland känns olika storlekar olika stora beroende på modell på sadeln =9
 
Sv: Sadel + rumpstorlek? (Köpa sadel som medryttare)

Usch, vilket tråkig situation du hamnat i! Jag förstår att det inte direkt är läge att köpa sadel själv när du bara är medryttare.

Det tråkiga är ju att det inte känns som ngt alternativ att jämt rida barbacka. Man behöver en sadel om man ska komma till ridning som blir givande. Och att rida barbacka jämt håller liksom inte i längden. Och att köpa en sadel inpassad efter en häst som man inte äger känns sådär kul det också.

Frågan är ju om nuvarande sadel hade fungerat om du hade gått ner i vikt (men jag inser också att hamna på samma vikt som ägaren inte är realistiskt)? För det är väl i så fall det enda du kan göra för att förbättra din situation. Å andra sidan är det inte gjort i en handvändning så det skulle ändå inte ge dig en snabb lösning.

Som sagt, riktigt tråkigt läge...
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
2 727
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: mackan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp