Sadel som blir bättre med tiden?

Niki

Trådstartare
Hoppa över den långa inlendningen om ni vill...
Som duktig hästägare ville jag prova ut en sadel och trodde sedan att allt var frid och fröjd, särskilt när jag fick vidga den efter ett år och utprovare kollade den ytterligare en gång ett år senare och allt skulle vara så bra...:angel:
Trots det grinade hästen illa när jag sadlade - men hon har alltid varit grinig när något dras åt kring magen - och beroende på vem som gör det beteer hon sig olika - även om andra har sagt sig vara försiktigare än vad jag själv är. Dessutom varierar reaktionen från ingen alls till hug i luften och hotande bakben beroende på vilken dag det är.

Men så påstod massören att sadeln inte alls passade och så började sadeljakten.

Nåja, en ny sadel provades ut och genast gick den korta galoppen så mycket lättare och jag verkligen kände hur hon kom upp med ryggen (trots att hon redan innan hade gått i form). Allt verkade frid och fröjd, men så var vi tvugna att använda en specialpadd några månader eftersom hästen blivit rejält sned av tidigare sadel.

Hästen blev gringare än någonsin att sadla, sparkade rakt ut några gånger, trots att jag drog ett hål i taget och med tid emellan. Idag, ett halvår efteråt gick det jättebra att sadla, la öronen lite bakåt när jag kom med sadeln, men annars reagerade hon ingenting, när hon var som värst sprakade hon en gång när jag la på ridtäcket - utan sadel :D .Man kan väll säga att hon har temperament. (Jag har ridit barbacka ett tag pga av annan skada + vintern så sadeln har bara medryttaren använt)

Vissa skulle säkert ha bytt sadel med en gång, men min känsla är att hon grinat så mycket för att ommusklingsperioden var så jobbig - hon ville gå för fullt men fick massor med träningsverk av att gå bara hälften så hårt (träningsverk, men ändå överskottsenergi liksom). Ombyggnadsprocessen tog säkert tre månader i anspråk. Tidigare är det den enda faktorn jag har märkt spelar någon roll för hennes beteende - har hon för mycket energi är hon allmänt grinig att hantera (och sadla).
Hit

Någon mer som haft liknade upplevelse? Att en passande (?) sadel ändå får hästen att reagera pga av tidigare minnen/jobbigt att jobba eller bara ren stoighet?

Sv: Sadel som blir bättre med tiden?

Sadlar kan bli obehagliga för hästen pga många andra orsaker än att den skulle ha fel passform.
Min egna pålla sadlas med försiktighet så här års för hon blir toppfnoskig när pälsen börjar falla av:smirk:
Sadeltvång är ju inte helt ovanligt på hästar, satt på en nu i vintras som kan få det fullständigt akut och lät man bara honom stå en stund och andas så släppte det.
Men visst minns hästar obehagligheter. När jag köpte pållan hade hon en sadel som var tre nummer för liten och jag har sedan dess varit noga med att försöka ha bra passande sadlar på henne. Trots det så är dressyrsadlarna mäkta impopulära och hoppsadeln älskad:cool:
Jag har gett upp jag vet att sadeln som den förra ägaren hade var en på tok för liten dressyrsadel - orsak jg hade en exakt lika dan själv när jag köpte pållan och den byttes omgående. Sadlarna har hon vuxit ur i omgångar sedan jag köpte henne och jag har varit uppmärksam och bytt, trots det finns det fortfarande en reservation mot dressyrsadlar och dess gjordar. Hoppsadlarna har det inte varit problem med och det trots att den ena låg illa ett tag nu under tiden hos fodervärden

Sv: Sadel som blir bättre med tiden?

Kul att det inte bara är jag...

För om man läser en del trådar verkar det som om hästen inte tycker sadeln är perfekt konstant så måste man byta - och min känsla är just att den kanske passar - fast det är andra saker som gör att hästen ändå reagerar.

Vilket väl inte gör det lättare i sadeldjungeln...:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 965
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 769
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 381
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 545
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka