Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

C

Curly

Har en liten fundering. Tänkte ev. ge mig ut o rida själv imorgon. Men det var tyvärr ett bra tag sen jag var helt själv. Funderar på hur jag ska göra när jag hoppar upp för att undvika att sadeln glider för mycket? Den har haft lite tendenser till det. Hoppar alltid upp från en höjd av nåt slag. Dels eftersom jag är rätt tung o dels eftersom jag har svårt att komma upp i "vanlig" sadel annars. Spänner sadelgjorden så mkt jag kan innan. Försöker komma så nära hästen som möjligt vilket kan vara lite svårt ibland då jag haft lite problem med att få honom att stå still och då jag har säkerhetsväst och man blir lite orörlig. Men av nån anledn. har det gått en aning bättre att hoppa upp från "fel" sida. Har inte riktigt rätt teknik/balans där än, men han står mer still. Jag har ju nu tyvärr vant mig vid att få hjälp av att nån håller i hästen o sadeln när jag hoppar upp och har då blivit lite bortskämd.:o

Detta är min foderhäst och jag kanske skäms lite över att erkänna det, men jag har blivit lite.. inte rädd, men osäker. Han har haft lite saker för sig. Dragit iväg från mig när jag haft honom ute i grimskaft el i stallgången. :( Jag har ridit ut själv på honom innan och det är inte det som bekymrar mig. Mer än just att hoppa upp när jag dels är helt själv osv. Vet inte riktigt hur jag ska hålla lugnet i mig själv heller i alla moment. :S Försöker verkligen anstränga mig för att andas lugnt och tänka annorlunda. Vet ju att jag varit mer orädd förut på andra ställen. Vill ju ta tag i detta och bli självständig och stärkt.

Förut när jag red på ett ställe där de hade turridningshästar var det inga problem. Inte ens heller före det när jag var medryttare. Konstigt att det kommer nu. Har nog fått lite dålig erfarenhet på sistone vilket gjort mig mer osäker och bekväm. Kan det hjälpa med en gelpad under sadeln eller hjälper den bara för att motverka glid under ridning?!:confused:
 
Sv: Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

Vad bra att du säger att du är osäker! Skäms aldrig över det! Jättebra att du säger det så du kan få rätt hjälp. Folk som säger det blir sällan dumma mot hästarna för att de själva blir rädda.
Så: bra av dig!

Kontakta antingen en väldigt duktig hästmänniska som jobbar som tränare inom vad som med hästarna. Men förstår det mesta kring det också. Det finns vissa sånna guldkorn. Eller en mer ren NH/miljötränare eller någon som lär ut hur man påverkar djuren med kroppsspråk genom deras eget sätt.

De kan hjälpa dig att transformera din häst till en lycklig, trygg och lydig individ.
 
Sv: Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

Halojsan Curly, trodde du hade "försvunnit".... :D

Lite småtips om hjälp som kan hindra sadlar från att glida....

Ha sadelgjord UTAN resårer
Lägga ett "antigllid" under sadeln, billigast och väldigt bra är I***s billigaste matthalkskydd kostar mellan 50-100:-. Klipp av den på mitten då den annars blir för stor. Ska ligga direkt på hästen.

Och det allra VIKTIGASTE: TÅLAMOD ! ! !

Gå hästen iväg, led tillbaka, går hästen iväg, led tillbaka.... o.s.v.
Det kanske man får lägga typ en vecka på att traggla, men det hjälper och då får man dessutom den effekten att hästen allmänt blir mer lätthanterlig...

Som absolut sista åtgärd... ring mäj... ;)
 
Sv: Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

En större och stadig pall och ta ett mantag medans du hoppar upp! Kommer du högt upp så ska sadeln inte glida i samband med uppsittning.
 
Sv: Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

Lite småtips om hjälp som kan hindra sadlar från att glida....

Ha sadelgjord UTAN resårer
Vill bara påpeka att detta gäller inte på alla hästar. På min häst behöver jag ha gjord MED resår för att det ska glida mindre. Utan resår glider den mycket mera.
 
Sv: Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

Så tyckte jag också tidigare, men sen jag träffat på 4 olika hästar som haft glidande sadlar OCH gjordar med resår som jag sen använt gjordar UTAN resår och sadlarna slutade glida, den ena slapp t.o.m. sina hemska skavsår under magen eftersom sadel + sadelgjord glidit fram och tillbaka, så är det en av dom saker jag genast ändrar på om sadeln glider och har gjord med resår....

Fast just nu har en av mina hästar en gjord som enbart består av 3 resår då hon har ett mycket svårt sadelgjordsläge + sadeltvång... Medans stallet superrunda fjord måste ha en gjord utan resårer för annars glider hans sadel... Dom andra hästarna har gjordar med dubbla resårer, eller gjordar helt utan resårer som vi växlar om mellan....

Så vad jag menade var att har man det ena och sadeln glider, bör man testa det andra för att se om det blir någon skillnad...
 
Sv: Sadel som glider vid uppsittn. o osäkerhet inför ledarskapet.

Så tyckte jag också tidigare, men sen jag träffat på 4 olika hästar som haft glidande sadlar OCH gjordar med resår som jag sen använt gjordar UTAN resår och sadlarna slutade glida, den ena slapp t.o.m. sina hemska skavsår under magen eftersom sadel + sadelgjord glidit fram och tillbaka, så är det en av dom saker jag genast ändrar på om sadeln glider och har gjord med resår....
Ja jag menar att det säkert var så för dig, men att det inte är så på alla hästar. jag hade gjord utan resår på min häst först. Sadeln gled mycket. Bytte till gjord med resår och sadeln glider mycket lite. Stor skillnad för mig.

Så vad jag menade var att har man det ena och sadeln glider, bör man testa det andra för att se om det blir någon skillnad...
Ja så menar jag också.:) man får prova sig fram för det finns ingen universallösning som funkar på alla.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
552
Senast: Silje
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp